S/Y Emma Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Avlaster = tau med krok som henges fra et kryssholt til kjettingen for å avlaste ankervinsjen. Så ikke hele vekten henger i kabelaret. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Så var det det med å koble innpå et mindre anker på kjettingen noen meter foran hovedankeret... Forkattling, var det vel det het? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 (redigert) Har opplevd at ankeret ikke fikk feste på Hui utenfor Tjøme, uansett hva, hvordan og hvilken. Vi i Oslo kaller øya for "Hudøy" - hvorfor er det slik mon tro? http://www.baatwiki.no/wiki/Hudøy Mange fortøyningsbolter i berget nordafor (Søndre Vakersholmen), på enkelte av stedene der tror jeg fint det skal gå å legge en stor seilbåt longside bare man har tilstrekkelig med fendring (men mye mygg! de fråtser i blod fra feriekolonibarn ...). Jeg har ankret opp der det er ankringssymbol på sjøkartet, og det gikk helt fint. http://www.baatwiki.no/wiki/Søndre_Vakersholmen Lurer på om jeg skal bytte bruce ankeret jeg har som er på 10Kg til 15Kg. 10 kg er sikkert litt for lite for din båt, men ikke kjøp Bruce! Kjøp heller Rocna eller tilsvarende. Båtwikiartiklene har nok godt av kvalitetssikring, men jeg tror jeg har fått med meg det mest vesentlige der: Rocna - Moderne anker - Valg av anker :-) Redigert 6.Mars.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Så var det det med å koble innpå et mindre anker på kjettingen noen meter foran hovedankeret... Forkattling, var det vel det het? Forkatting. Men jeg har aldri sett dette begrepet bli brukt andre steder enn på Båtplassen! http://www.baatwiki.no/wiki/Forkatting Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 6.Mars.2014 Del på Facebook Svart 6.Mars.2014 Noen tips. http://www.anchorbuddy.co.nz/anchoring.html http://www.boatingbasicsonline.com/content/general/7_4.php http://www.commanderbob.com/art40.html http://www.uspowerboating.com/Home/Education/Anchoring.htm http://www.yachtingmagazine.com/article/Anchoring-Tips http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/abc-sikker-ankring-trygt-liv-p%C3%A5-svai http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/ankring-p%C3%A5-svai http://www.sxk.se/ankring-fortojning Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Morten83 Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Vi i Oslo kaller øya for "Hudøy" - hvorfor er det slik mon tro? http://www.baatwiki.no/wiki/Hudøy Mange fortøyningsbolter i berget nordafor (Søndre Vakersholmen), på enkelte av stedene der tror jeg fint det skal gå å legge en stor seilbåt longside bare man har tilstrekkelig med fendring (men mye mygg! de fråtser i blod fra feriekolonibarn ...). Jeg har ankret opp der det er ankringssymbol på sjøkartet, og det gikk helt fint. http://www.baatwiki.no/wiki/Søndre_Vakersholmen 10 kg er sikkert litt for lite for din båt, men ikke kjøp Bruce! Kjøp heller Rocna eller tilsvarende. Båtwikiartiklene har nok godt av kvalitetssikring, men jeg tror jeg har fått med meg det mest vesentlige der: Rocna - Moderne anker - Valg av anker :-) Jeg har lært meg navnet Hui fra kartboka, også hørt Oslo folk kalle øya for Hudøy.... men badegjestene fra Oslo har jo så mange fancy uttalelser på navn. Søndre vakersholm har jeg ikke tenkt på tidligere. Må nok opp der å snuse en dag... Kansje til uka. Driver å gjør båten klar for vannet disse dager. Tror jeg skal gå for Rocna ja! Godt tips tobixen. Ble enda mer overbevist etter å ha sett denne youtube filmen: "Anker Test" Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!" Link to post
Enzo Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 (redigert) Etter hva jeg har lest, 3X på Rocna holder som regel - men som andre sier, det er absolutt minimum - Det er et absolutt minimum og ingen ankrer med så lite kjetting ute om de ikke må. Husk på at om man kommer til en ankringsplass der det er la oss si 50 båter og noen få båtlengder mellom hver båt da tenker man gjerne at heisann her var det trangt og så legger man ut 3ggr dybden, det er gjerne i de tilfellene man tenker 3gangeren og ikke 5-7gangeren. Men det blir ofte feil for de som allerede ligger der, mange av de ihvertfall kom når det ikke var så mange i bukten og da har de gjerne ute 5-7 og hva skjer da om vinden øker eller dreier når det ligger noen med 3gangere og noen med 7gangeren :) Vi har mange ganger gått opp på låringe på båten foran og lagt ankeret så nært at det omtrent har vært mulig å hoppe over til nabobåten der vi slipper ankeret. for så å strekke ut 7gangeren, hva da om den vi gikk opp til har ute 10ganger og ligger med kjettingen i en haug på bunnen, det blir bare ball klokken 05 på morgenen når morgenkuligen kommer rufsende over fjellet Redigert 7.Mars.2014 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Forkatting er jo noe som er blitt diskutert opp og ned i mente her tidligere, men allikevel ... Det er flere som påstår at ved å legge to anker i serie får man langt bedre holdekraft enn dersom man legger ut ett dobbelt så stort anker; det er til og med brukere her som påstår at de har opplevd bedre holdeevne når de har ankret opp med to forkattede stener enn med en dregg av samme tyngde som stenene. Den mest fascinerende forkattingsepisoden jeg har lest om er utvilsomt historien om seilbåten Necessity som kom seg gjennom øyet av en tyfon mens den lå med et orginalbruce som hovedanker og en spade som forkattingsanker, mens alle andre båter driftet på land og husene på land ble blåst i fillebiter - http://www.sailaway.no/Necessity%20north%20Pacific.htm#typhoon Peter Smith (designeren bak Rocna-ankeret) tror derimot ikke at forkatting gir mer holdeeffekt enn ett anker av samme tyngde. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lett match Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Forkatting er jo noe som er blitt diskutert opp og ned i mente her tidligere, men allikevel ...Det er flere som påstår at ved å legge to anker i serie får man langt bedre holdekraft enn dersom man legger ut ett dobbelt så stort anker; det er til og med brukere her som påstår at de har opplevd bedre holdeevne når de har ankret opp med to forkattede stener enn med en dregg av samme tyngde som stenene. Den mest fascinerende forkattingsepisoden jeg har lest om er utvilsomt historien om seilbåten Necessity som kom seg gjennom øyet av en tyfon mens den lå med et orginalbruce som hovedanker og en spade som forkattingsanker, mens alle andre båter driftet på land og husene på land ble blåst i fillebiter - http://www.sailaway.no/Necessity%20north%20Pacific.htm#typhoonPeter Smith (designeren bak Rocna-ankeret) tror derimot ikke at forkatting gir mer holdeeffekt enn ett anker av samme tyngde. Mener du at 2 ankere i serie ikke har mer "holdekraft" en et anker??? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Det er et absolutt minimum og ingen ankrer med så lite kjetting ute om de ikke må. Husk på at om man kommer til en ankringsplass der det er la oss si 50 båter og noen få båtlengder mellom hver båt da tenker man gjerne at heisann her var det trangt og så legger man ut 3ggr dybden, det er gjerne i de tilfellene man tenker 3gangeren og ikke 5-7gangeren. Men det blir ofte feil for de som allerede ligger der, mange av de ihvertfall kom når det ikke var så mange i bukten og da har de gjerne ute 5-7 og hva skjer da om vinden øker eller dreier når det ligger noen med 3gangere og noen med 7gangeren :) Helt enig og vi må bli flinkere til å spørre oss for. Har flere ganger opplevd at utlendinger spør de båtene i nærheten om hvor mye kjetting som er ute på de nærmeste båtene der de har trengt å dregge. Har oppservert noen tilfeller at en og annen båt har for lite kjetting ute når vinden snur. Eller er det vi andre som har for mye ute??. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Flammingokid Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Litt off topic, men har 30 m kjetting ... Skulle gjerne hatt 50, lar det seg gjøre å skjøte dette enkelt selv? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Helt enig og vi må bli flinkere til å spørre oss for. Har flere ganger opplevd at utlendinger spør de båtene i nærheten om hvor mye kjetting som er ute på de nærmeste båtene der de har trengt å dregge. Har også spurt endel men merkelig nok så får jeg somregel til svar at de ikke vet, Derfor går jeg helst plagsomt nært og så slipper jeg ut mye der jeg uansett vet at vinden ikke vil snu. Sitér dette innlegget Link to post
SVG Seiler Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Hei alle, Mye energi og kunnskap rundt ankring på denne tråden - prøver meg derfor med en liten QC av min planlagte oppgradering i år. 32 for seilbåt på 5 tonn som skal få montert følgende i baugen: - Quick 800 vinsj, 50 meter 8mm kjetting og 16 kg Delta anker - er dette greit dimensjonert? - Bytter alle eksisterende batterier (1 x start + 2 x forbruk) fra syre til AGM - forbruk skal drive vinsjen og der blir det 2 x 140 Ah AGM. Ser noen argumenterer for at vinsj skal drives av start og andre at den bør drives av forbruk. Har ikke hatt vinsj i baugen til nå - nybegynnere som har holdt oss til brygger og å ligge på anker fra hekken med baugen mot land. Har da brukt 10kg Bruce, 5 meter 8 mm kjetting og ankorlina - har aldri sluppet og sliter ofte med å få det løs - dvs. må bruke båtens sig for å dra det løs. Konstruktive innspill tas imot med glede. Sitér dette innlegget Link to post
Flammingokid Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 16 kg er bra det etter mitt skjønn. Har 20 selv på 9 tonn.... Jeg er alltid litt ekstra forsiktig og legger ut en 15 kg Bruce i samme retning som hovedankeret (cqr)... Tror at det i 9,9 av 10 tilfeller er vel forsiktig... Du har jo også 50 meter kjetting som er veldig bra.... Prøv deg fram - alltid morsomt å dra dregg etter en vellykket natt... Og friheten om sommeren blir mangedoblet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 Mener du at 2 ankere i serie ikke har mer "holdekraft" en et anker??? Peter Smith mener at to anker på 7 kg i serie ikke gir mer holdekraft enn ett anker på 14 kg. Det er imidlertid mange her på forumet som tror at to anker på 7 kg i serie gir langt mer holdekraft enn ett anker på 14 kg. Jeg er tilbøyelig til å tilhøre siste gruppen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.Mars.2014 Del på Facebook Svart 7.Mars.2014 - Quick 800 vinsj, 50 meter 8mm kjetting og 16 kg Delta anker - er dette greit dimensjonert? Hvorfor Delta? Delta var best for et par dekader siden, i dag tror jeg det tull å kjøpe delta; i dag bør man velge Rocna, Mantus, Manson Supreme eller Spade. I Norge i dag er det Rocna som gir best valuta for pengene; selges fra Watski, ikke for dyrt, velutprøvd, anerkjent kvalitet og nesten bare gode brukererfaringer på forum. (jeg har ingen egne erfaringer, men har brukt ganske mye tid på metaresearch. jeg skal bytte ut Bruce-kopien min før båten kommer på vannet, men Watski er dessverre utsolgt akkurat nå). Bytter alle eksisterende batterier (1 x start + 2 x forbruk) fra syre til AGM - forbruk skal drive vinsjen og der blir det 2 x 140 Ah AGM. Ser noen argumenterer for at vinsj skal drives av start og andre at den bør drives av forbruk. Startbatteri vil jeg si - ganske klart - og jeg tror det er en fordel å ha et separat startbatteri stående nært winchen. * Sikkerhet har vært nevnt i en annen tråd; ankerwinchen regnes som sikkerhetsutstyr som skal fungere uavhengig av forbruksbatteribanken * Startbatteri er særlig designet for å gi store effekter over kort tid. Forbruksbatterier blir fortere utslitt dersom man bruker dem til slikt. * Kobles slikt utstyr på forbruksbatteriet vil man få stort spenningsfall på forbruksbatteriet; lys dimmes etc. Det gir ikke optimal komfort. * Med lokalt batteri slipper man store spenningsfall samt skikkelig tykke kabler gjennom båten Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 (redigert) For å få tråden tilbake på sporet. Rocna-ankeret er sikkert bra, men de som har MÅ sjekke DENNE ANCHOR MODELS THAT MAY BE AFFECTED: MODEL/SKU#: Description: MODEL/SKU#: Description: 9261660 Anchor-Rocna 55lb/25Kg 10111375 Anchor-Rocna 9lb/4kg 9261652 Anchor-Rocna 44lb/20Kg 9261694 Anchor-Rocna 121lb/55Kg 9261645 Anchor-Rocna 33lb/15Kg 12357786 Anchor-Fisherman Galv 13lb 9261637 Anchor-Rocna 22lb/10Kg 9261702 Anchor-Rocna 70kg/154lb 9261678 Anchor-Rocna 72lb/33Kg 12357778 Anchor-Fisherman Galv 9lb 9261686 Anchor-Rocna 88lb/40Kg 9261710 Anchor-Rocna 110kg/221lb 10111383 Anchor-Rocna 13lb/6kg Jeg har orginal Bruce 20 kg og kjetting båt 15 t og har testet det i godt over 20ms er godt fornøyd, det sitter. har også hatt båter longside som har hengt på mitt anker. Denne artikkelen sier mye bra om ankring blant annet dette. Så nå bør en regne på hva vinklen blir på 3 X dybden. Read the Royal Navy's test* on why anchors drag "...if the angle of pull is 10 degrees off the seabed, the anchor's maximum holding power is down to 60%. At 15 degrees, it is further reduced to only 40% of its maximum holding power".*Information sourced from Admiralty Manual of Seamanship. Vol. 2 Fra denne the Royal Navy's test* den sier noe om hvor viktig en "Dømann " er Redigert 8.Mars.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mare Nostrum Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 (redigert) Jeg har orginal Bruce 20 kg og kjetting båt 15 t og har testet det i godt over 20ms er godt fornøyd, Og jeg har original Bruce 20 kg og 60 m 8 mm kjetting, båt 12 t , og har testet det i opp mot 20m/s er kjempefornøyd. Det er ikke alt fra gamle dager som er bare skiten, slik en kan få inntrykk av her! Men, original Bruce er en saga blott, så da må det ny-tenking til, helt klart det. Redigert 8.Mars.2014 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 Er det forskjell mellom original Bruce og kopien? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Gunga Din Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 som forskjellen mellom Bacho verktøy og Biltema, du kan finne en del bra på Biltema men langt fra alt er det :-) har også 20kg org. Bruce, 10mm kjetting til 12 tonn båt og er førnøyd Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 som forskjellen mellom Bacho verktøy og Biltema, du kan finne en del bra på Biltema men langt fra alt er det :-) har også 20kg org. Bruce, 10mm kjetting til 12 tonn båt og er førnøyd Dersom det er en god kopi tror jeg det ikke behøver være noen forskjell i det hele tatt (?). Derimot ser en av og til kopier som opplagt er for klumpete, butte og ellers har tvilsom geometri. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 (redigert) Er det forskjell mellom original Bruce og kopien? Vil tro at det er materialkvaliteten. fant måla på en 20 kg org. Bruce så da kan sammenligne hvis en har en kopi. Ps. Høyden fra bakken og opp til senterbladet er 340 mm på neder bilde.. Redigert 8.Mars.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.