Jump to content

Salg av båt med mangler, hvordan sikre seg selv og kjøper?

gammabusa

Recommended Posts

Salg av båt med mangler, hvordan sikre seg selv og kjøper mot ubehageligheter?

Har ei snekke som ble kjøpt halvfabrikat rundt 1987. Den ble kjøpt med komplett innredning puter osv fra båtbygger. 135hk Yanmar ble installert av merkeforhandler. Elektriske er litt jalla, diverse lekkasjer rundt vinduer, lite ekstrautstyr.

Har lest noen tråder her inne om folk som kjøper gammal dritt og vil ha pengene tilbake når ikke båtene svarer til forventningene. Er mest vant med at når jeg har kjøpt noe så er det mitt problem hva som skjer etterpå.

Lurte på om noen hadde noen gode råd hvordan jeg går fram for å sikre både selger og kjøper. Båten har kun hatt en eier så alt som har skjedd med den er kjent.

Tenkte å prøve å selge den for 1/2 pris av hva tilsvarende ligger på på Finn for å understreke at det er en båt med mangler.

Hva jeg får for den er ikke det viktigste men orker ikke ligge i krangel om allslags i lange tider etterpå.

Er dette mulig?

Edited by gammabusa (see edit history)

Ikke uvanlig å skrive at det må påregnes oppgraderinger, vedlikehold og utbedringer. Så lenge man viser frem feil og mangler og er ærlig på dette, så trenger du ikke legge den ut urimelig billig. Forsikre deg om at kjøper er innforstått med feilene og svakhetene som er, noter ned, og det skal være grei skuring. Det er sikkert også feil du ikke kjenner til, det må du også si ifra om og kjøperen må forstå dette.

List opp i kjøpekontrakten de mest fundamentale/alvorlige mangler.Skriv videre at båten har ytterligere feil og vedlikeholds-og oppgraderingsbehov som er påvist forkjøper og at kjøper er oppfordret til å foreta en grundig besiktigelse og at slik besiktigelse er foretatt. Skriv deretter at båten selges som reparasjonsobjekt uten reklamasjonsrett. Enkelt og greit.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

De tre siste båtene jeg har solgt , har jeg listet opp alt jeg vet, alle feil, mangler og hvordan alt virker, alle triks og hvordan ting virker. Har ikke fått noen tilbakemelding i ettertid som er negativ. Anbefaler her å være så ærlig som mulig

Har selv en eldre båt for salg og har vel i grunn erfart at jeg er såpass frem og ærlig at det virker som om jeg har "skremt" bort et par som var interessert.. litt kjipt å ikke få solgt så fort som man kanskje ønsket, men vet i allefall at jeg har vært ærlig om det som er med båten, og at kjøper er godt informert om tingenes tilstand.. Slik var det da jeg kjøpte den også. selger var ærlig og jeg var rimelig klar over hva jeg gikk til.

De tre siste båtene jeg har solgt , har jeg listet opp alt jeg vet, alle feil, mangler og hvordan alt virker, alle triks og hvordan ting virker. Har ikke fått noen tilbakemelding i ettertid som er negativ. Anbefaler her å være så ærlig som mulig

Helt enig. Ærlighet varer lengst! :yesnod: