Jump to content

Hvor stort Startbatteri til Yanmar 2GM20 ?

Erik

Recommended Posts

Hei.

Skal ha nytt (dedikert, altså det skal ikke dra noe annet) startbatteri til min Yanmar 2GM20.

Det er en 19 Hk 2 sylinder Diesel.

Men hvor stort må det være?

Startbatteri måles jo først og fremst i CCA (Cold Crank Amp), men jeg finner ikke denne i manualen til min motor.

Har spurt Yanmar Norge pr mail, men om de svarer gjenstår å se.

Men kanskje noen på vårt eminente forum vet dette fra før ?

Eller har praktisk erfaring selv på hva som ihvertfall er tilstrekkelig ombord hos seg selv ?

Startbatteriet må også tåle ladespenning på helst 14,8V (for det skal lades parllalelt med AGM batterier.)

Er det da noen som kan anbefale ett konkret batteri for meg ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Tommelfingerregelen er vel at ved parallell lading så skal begge batteriene være like store. Dessuten i ditt tilfelle AGM. Som rent startbatteri vil 55 AH være nok til den motoren.

Batteriene vil bli ladet via en Prosplitter, så de er ikke direkte parallellkoblet (mao de blir isolert fra hverandre på en måte), men for å utnytte AGM'enes evne til å ta høy spenning settes ladespenningen på regulator til opp mot 14,7. Da får også Startbatteriet den spenningen, og derfor må jeg ha ett som tåler det.

Jeg finner ikke CCA på hverken motoren min eller det gamle batteriet. Men ett 55AH batteri har da en CCA rundt 500-550 ?

Fant akkurat nå et servicemanual på nettet.
Ligger her, så lenge det værer.

Brukermanual finnes også.
Ligger her for tiden.

Mangler tid for å lese dette i dag, men på den finnes det trolig alle svar om batteri og starteren.

:seeya:
Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Stemmer nok det. men det skader ikke om du har litt å gå på. Startbatterier rundt 700-750 CCA er ganske vanlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Me har to slike motorar i vår båt. Dersom du har 70-80 ah startbatteri treng du ikkje å lada batteriet med landstraum,

Motoren er lettastarta, og det er ikkje mykje straum som går med til å starta motoren. Det klarar fint dynamoen på motoren å lada opp.

Ask

Ja, jeg håper da inderlig det skal være nok lading,for jeg har bestilt 100A Dynamo, så ladingen er nok grei.

Det er kun kapasitet til å starte motoren som er spørsmålet mitt.

Ser etter ett Ca 70Ah batteri da, som vel alle har CCA over 460A ?

Må være legert/tåle høye ladespenninger helst 14,8V

Har noen ett godt konkret forslag til ett batteri som takler disse kravene ?

Hvilken forhandler i Stavanger regionen bør jeg gå til for å få ett batteri av god kvalitet til dette bruk, uten å ofre en arm og en fot ?

For ca 2 år siden tok jeg med meg multimeteret til en bilopphogger, fant ett 60 Ah batteri med 12,6 volt hvilespenning i et utvalg av 20-30 batterier. Betalte 150,- fungerer fortsatt upåklagelig, men fikk streng beskjed om komme tilbake om det ikke funket. Da var det bare og finne ett nytt i batteristabelen. Det er selvsagt en risiko med brukt, men jeg har i hvert fall funnet min forhandler når det gjelder startbatteri, enten det er til bil eller båt. Men det er nå min mening da :smiley: .