Jump to content

Johnson 50 1986, dårlig kjøling. Dør ut med motordeksel på

tullerici

Recommended Posts

Hei, er ny på forumet.

Jeg har kjøpt meg båt me Johnson 50hk påhengsmotor. Undervannhuset var ødelagt så revers fungerte aldri, tok den på land å fikk nytt undervannhus og sjekket impellene å di såg gode ut, monterte ihop å startet på land uten problem, sjøsatt båten å da kom problem, når dekselet er på så dør den sakte ut å når ikke topp turtall, fungerer fint på turtall uten dekselet. Men når den når topp turtall så rister den endel så får jeg pipe lyd fra kontroll boks siden jeg ikke får god nok kjøling, strålen fra siden er dårlig men kommer mye vann ut med eksosen.. Så har den blitt tung startet etter bytting av undervannhus hus, byttet plugger å sjekket kabler å slanger å alt er fint. Startet lett før jeg tok den på land men nå har jeg fått mer å mer trøbbel etter bytte av undervannhus. Og ja det er samme huset som det gamle. Kjøpte dette hos sea marine

Håper på svar så får den i orden igjen.

Mvh

Richard

bilde

Kommentar fra moderator: Johnson 50 1986

Det kan være tett kjølekanal, dårlig impeller, at du ikke har truffet helt med kjølerøret når du monterte på plass undervannshuset, sitter en simring der oppe hvor kjølevannsrøret skal inn på selve motoren og treffer du litt skeivt der kan du skade simringen og tette kjølevannsrøret.
Før du gjør noe som helst annet kan du jo feks ta en kantklippertråd av litt god tykkelse og stake opp slangen/røret der kontroll-strålen kommer ut.
At motor dør med dekslet på betyr enten varmgang eller kvelning, så sjekk at motoren får den luften den skal igjennom hullet på dekselet.
Kan også kveles ved at du har en eksoslekasje hvor eksosen går opp under dekselet og dermed kveler eksosen motoren.

Ha en fin dag

Takker får svar !

Skal sjekke ut dette til helgen, Evt om det er eksos lekasje, så hvordan tette dette Evt? Kommer mye røyk innen dekselet som er eksos... Samt det drypper noe ut av ene forgasseren så fordampes

Kommer det masse eksos inn under motordeksel er dette ganske så garantert årsaken til at motoren dør ut, for eksosen kveler motoren.
Ikke uvanlig at dette skjer og så lenge den går uten motordekselet så vil jeg tro at det er årsaken.
Del 59 på bildet under er "eksosrøret" og som regel så er det pakningene over og eller under denne delen som er defekte og da stiger eksosen fritt opp og kveler motoren,
bytt del 18, 63 og 67 pluss at du sjekker at "eksosrøret er helt og uten rust og eller sprekker, så vil jeg tro at du er kvitt problemet

bilde

Ha en fin dag

Hei det er ett godt inlegg GlennIversen kommer med.Jeg hadde samme problem,altså eksos i dekselet på en Honda 10 hk eldre type.Der var det sprekk i eksosrøret nederst ved overgang til stammen.Pumpet tec -7 nedi rundt røret samtidig som jeg borret opp eksoshullet bak på stammen til 8 mm for å få mindre motstand.Da gikk motoren med deksel på men bråkte litt mer.

Båt med fjernkontroll

Og den dryppende forgasseren må du få gjort noe med. Tipper du trenger en ny nåleventil og nye pakninger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker får svar alle sammen :)

Det med forgasseren synes jeg er litt rart siden jeg aldri har rørt noe der å motoren fungerte utmerket helt til jeg bytta undervannhus :s

Jo jo. Ting skjer med gamle motorer, sånn er det bare. Jeg kan ikke se at forgasserproblemene har noe som helst med undervannshuset å gjøre, det er nok bare to ting som dukket opp omtrent på samme tid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sant så sant. Er en slange ifra luft filter boksen som strekker til en tap på motorblokk delen som er under forgasserene, slangen skal vel innpå der kan jeg tro siden den passer å strekker til

Ta på land båten igjen i morgen å sjå over Impellen å kjølingen, får ikke start lengre heller, må se på coilene med det samme. Blir bare mer å mer problemer nå

Var vist kjølerøret som var bendet så kom ikke inn i impeller hullet til kjøling. Nå fungereren motoren utmerket igjen! Må stille tomgangen på et vis eineste, må vær kjapp å sette i gir så den ikke dør ut, går litt får lavt

Låsingen som låser girstangen løsner hele tiden, det er får mye klaring fra spaken som skal dra i gir å fri at den låsenippelen hopper ut av så når jeg tar revers så går den framover samt i fri å framover så går alt framover. Fikset dette å kjørte så skjedde det samme igjen når jeg skulle legge til Kai. Går kun fremover uansett hvordan jeg tar spaken.. Dette er pga låsenippelen som skal låse girstangen hopper av hele tiden så den står kun i fremover gir... Noe tips?

Impeller er gode, er jo ingenting me di å gjør når gir stangen er separert ifra drivakslingen..

Motoren kan vippe fram å tilbake å under kjøring så vipper den litt fram så låsesplinten som holder gir stangen på hopper ut av spor å dermed går den fremover hele tiden.. Har fikset det så skjedde det igjen under kjøring på bølger. Som om den hopper av hele tiden...

Bilde over her så nr 29, den er løs med meg. Så hver gang jeg fikser låsingen til girstangen så når jeg kjører fremover så hopper girstangen ut av låsingen så den går kun fremover. Hvordan få inn noen bolter får å feste selve stammen? Vurderer litt å borre hull i dekselet å sette en skru fra det å ned o stangen får å holde på plass.... Noe hjelp??

Hvis 29 er så løs som du sier, ville jeg skiftet del 70 samt foringene til del 29. Kan sitte hardt i saltavleiringer, men høres jo ut som din er helt løs så da hadde jeg demontert. Del 70 er vibrasjonsdemper og er sikkert helt morken og defekt.

Mye skruing men ikke så vanskelig. Tror du må løfte av motorblokken og for å få alt dette av. En motor som driver å hopper slik er ikke bra.

Har du en motor med god komp. er det verdt jobben.

Det værste er jo bolter som kan knekke. Vær forsiktig når du skrur ut bolter. Sitter de hardt så jobb bolten inn og ut hele tiden så kommer den litt og litt lenger ut. En liten gassbrenner med varme kan være lurt og, og da varmer du godset rundt bolten og ikke bolten om mulig. Vær forsiktig med varmen, du har med aluminium å gjøre og det tåler ikke så mye varme som stål....

En annen fordel er at du får sjekket om del 56 er tæret i stykker. På min Yamaha var den det og måtte bytte denne og. Her går vel eksosen og så en mulig lekkasje kan være her og. Uansett må pakningene til del 56 og byttes....

Edited by jerognal (see edit history)

Tok å laget hull i Alu dekselet som er rundt motorblokk å skrudde en volt fast i del 29, alt fungerer utmerket uten problemer. Heldigvis er alt i orden får en gang skyld å det dukket ikke opp nye problemer så fikk brukt båten en hel dag før jeg måtte reise igjen... Hærlig følelse. Nye på listen er propell, vil Ha mer vridning på bladene. Noe tips får proppeler som passer som er i god kvalitet å kan yte endel mer knop. Klarer 25 knop nå å det er får lite med 50hk å 12 fot båt som ikke veier noe..

Tok å laget hull i Alu dekselet som er rundt motorblokk å skrudde en volt fast i del 29, alt fungerer utmerket uten problemer. Heldigvis er alt i orden får en gang skyld å det dukket ikke opp nye problemer så fikk brukt båten en hel dag før jeg måtte reise igjen... Hærlig følelse. Nye på listen er propell, vil Ha mer vridning på bladene. Noe tips får proppeler som passer som er i god kvalitet å kan yte endel mer knop. Klarer 25 knop nå å det er får lite med 50hk å 12 fot båt som ikke veier noe..