Jump to content

Selco 16 ht. Hvilke lanterner må jeg ha?

Einsereier

Recommended Posts

Pusser opp en selco 16 ht, lurer derfor på hvilke lanterner jeg MÅ ha å hvor disse skal /kan plasseres

Har mest lyst til å bruke kombilanterne med tanke på at de blir i veien på sidene når jeg skal gå frem på dekk.

Må jeg ha akterlanterne? Ankerlanterne?

Satt å lette litt etter regler men klarte ikke å bli helt klok på dette;)

Opptil den størrelsen er jeg ganske sikker på at 360graders rundtlysende hvit lanterne er nok, dog blir de fleste båter i den størrelsen utstyrt med både styr- og babordlanterner i tillegg.

Opptil den størrelsen er jeg ganske sikker på at 360graders rundtlysende hvit lanterne er nok, dog blir de fleste båter i den størrelsen utstyrt med både styr- og babordlanterner i tillegg.

Da tar du "ganske sikkert" feil.

Kan båten gå fortere enn 7 knop SKAL den nemlig ha sidelanterner i tillegg til den rundtlysende hvite.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jula selger en kombilanterne med alle fargene,hvis du kun vil ha en.

Hvis det er denne lanternen fra Jula du tenker på, så er det en såkalt "Tri coloren" beregnet på seilbåter.

Denne inneholder styrbord, babord og akter.

Dvs den mangler topplanternen, dvs 225 graders hvitt lys forover, så det må du ha i tillegg, minst 0,5 meter høyere opp.

Kan båten gå fortere enn 7 knop SKAL den nemlig ha sidelanterner i tillegg til den rundtlysende hvite.

Ja, ser det nå. Beklager så meget

Kan man bruke rundtlysende sammen med sidelanterner? Ikke topp og akter?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Bestemmelser om lanterner finner du i sjøveisreglene. Du kan bruke rundtlysende topplanterne når båten er maks 12 meter lang( regel 23 c (i)). Den skal stå minst 50 cm høyere enn sidelanternene (regel 46b). Prinsippet er at du skal vise 360 grader hvitt i tillegg til sidelanterner. Bruk egen bryter på den, så kan den brukes separat som ankerlanterne i tillegg. Problemet med rundtlysende lanterne i åpen båt er at det er vanskelig å plassere den uten at den lyser opp cockpiten og dermed ødelegger nattsynet for mannskapet. Da faller man fort for fristelsen til å slå av topplanternen for ikke å bli blendet, og det har man jo ikke lov til.

Er ikke noe problem med gjennskinn siden den isåfall blir å stå på taket;)

Men kan jeg da feste en dobbel lanterne på midten av takbøyla å så ha rundtlysende 50cm over den igjenn?

Forstår det slik at det må bli greit?

Men kan jeg da feste en dobbel lanterne på midten av takbøyla å så ha rundtlysende 50cm over den igjenn?

Forstår det slik at det må bli greit?

Ja, hvis du med "dobbel lanterne" mener en som viser rødt og grønt - og ikke noe mer.

Da vil det være OK med en rundtlysende hvit over denne.

Den rundtlysende hvite vil i såfall være både "topplanterne" med 225 grader forover og "akterlanterne" med 135 grader akterover.

Flott at du satser på ordentlig lanterneføring istedenfor mye av det tullet som vi ellers ser på sjøen kvelder og netter :thumbsup: