Jump to content

Erfaringer med Killingen som bobåthavn?

kriflo

Recommended Posts

Vi er et samboerpar som vurderer å skaffe oss bobåt. Vi har en konkret båt i sikte, en 42' trawler som det sannsynligvis må gjøres litt med før vi kan begynne å bruke den. Vi har undersøkt litt, og funnet ut at Killingen er et av få aktuelle steder å ligge. Er det noen som har erfaringer herfra, og kan si litt om for eksempel sjøgang, miljø og tilkomst? Det vi er mest usikre på er hvor lett/vanskelig det er å komme inn til Oslo sentrum...

Setter pris på all tilbakemelding!

-Kristian-

Hei Kriflo.

Jeg har hatt sommer plass på killingen tidligere. Det er jo veldig idyllisk der og bra parkering. Dere har tenkt å bo permanent hele året.

Da tror jeg det kan bli tungvint ;der. Det er bom inn til parkering, som gjør det lite lett for de som skal besøke Dere.

Vet ikke nå, om det fortsatt er taubåt over til øya. Da blir ting tungvint med daglig bruk av denne.

Havnen er lun nok for vind, men er det noe toalett og servicebygg der ?

Det er ca 2 km til nærmeste busstopp. De bussene til bygdøy går ikke ofte!

Det er også langt til butikk og annet.

Var jeg Dere, så hadde jeg prøvet på Kongen eller Oslo motorbåt forening. kort avstand til buss,tog ,butikker og servicebygg .

Det er jo mange flere muligheter, men da blir nærheten til alt mer vanskelig for dere.

Har selv bodd i båt deler av året i 25 år nå. Fant fort ut at det er smartere å betale et par tusen ekstra for båtplass,med å få alt nærmere !

Det går mye tid og penger på båtplass som ligger langt fra steder man daglig trenger og nå .

Velkommen i trawler familien.

Ocean Queen... er nok en god stund siden du hadde båten der :wink: Da jeg flyttet dit i 2006 eller noe slikt var det en flott havn, med egen gratis parkering hvor båteierne fikk utdelt nøkkelkort og kunne parkere. Allerede da var kabelfergen borte og erstattet med bro. Den er der enda, men allerede i 2007 (tror jeg det var) ble det store forandringer der og hele den flotte parkeringen ble gjort om til et sant helvete takket være Oslo kommune og helvetes Q-park som nå krever vanvittige beløp i parkering. Mener å huske at på daværende tidspunkt kostet månedsparkering rundt 3000 kr. Jeg kjøpte scooter og parkerte i en annen (muligens den eneste?) gratisgate på bygdøy. Da ble det først 5 min fra båten til land, også frese avgårde på scooter 5 min også sette seg i bilen. Jeg synes det var utrolig tungvint og prisen tatt i betraktning har jeg aldri vært mer fornøyd enn når jeg ga faen i hele Killingen og la båten på bøye utenfor Sandvika istedet. Sparte ca. 25000 kr og brukte kun 3 min med jolle fra båten til jeg var i bilen. Hvis man ikke er avhengig av bil er Killingen et fint sted. Prisen er ganske stiv og innehaveren kan mildt sagt være vanskelig å ha med å gjøre (han vil du ikke komme på kant med), men vanligvis går det bra så lenge en betaler regningen og smiler :saint::saint: (og for guds skyld ikke finne på å klage)Ikke la de få gjøre noe som helst med båten din, du blir bare lurt og kan lett få en regning i hundretusenkroners klassen for ingenting (de fleste jeg kjenner som har hatt båt på service eller opplag ender i beste fall opp med en regning som er 3-4 ganger høyere enn avtalt, men vet om flere som har fått mye mer). Når du først er hjemme i båten din på Killingen og sola skinner er det et utrolig flott sted. Bølger og svell er et ikketema, men adkomsten er litt krøkkete. Hvis du har glemt noe går det an å ta jolla til Lysaker brygge eller skøyen, 5 min unna. Der er det en liten matbutikk og det meste... Hvis jeg skulle fortsatt å bo der ville jeg forsøkt å fått en jolleplass på Karenslyst og parkert bilen der.

He he ! Det har skjedd mye på killingen siden jeg var der. Den siste sesongen jeg var der, var i 1993.

Jeg tror det må være den samme banditten, som drifter der i dag ! En hyggelig kar i nabobåten, hadde kjøpt seg ny motor. Han tok ut gamle motoren og satte inn den nye selv. Så ønsket han et tilbud fra banditten ,på å sentrere aksel og gir + koble gir og gass vire til den nye motoren . Båteieren fikk ikke noen eksakt pris for jobben . Dette var da så lite sa de, så det ble nok kun et småbeløp ! Eieren fikk en regning på 86000 + moms !!!

Dette var i 1992. Et vanvittig beløp den gangen :confused: .

Jeg lånte en biltema batterilader av Dem en morgen , og avleverte den som avtalt samme ettermiddag. Dette måtte jeg betale 500 kroner for !!!

Kjøpte min egen lader av samme merke/type, dagen etter for 395 kroner.

Jeg leiet båtplass hos Kolstad. Året etter tok k.m over det hele.

Da ble alt mye dyrere , så vi byttet til en annen havn.

Har ikke vært forbi der siden 1993, så jeg hadde godt av litt oppdatering :lol: . Killingen er en idyll, hva natur angår :yesnod:

Tusen takk for tilbakemelding. Jeg var en tur bortom og så meg rundt i går, og det er jo veldig fint der ute. Litt langt til busstopp og butikk trekker ned, det samme gjør betalingsparkering. Det blir fort veldig høy totalkostnad, og kanskje for mye bry... Jeg registrerer at flere på forumet skriver om dårlig erfaring med verkstedstjenestene her, slikt er veldig greit for en nybegynner å få med seg. :)

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...