Jump to content

Justere tenningstidspunkt Sabb 10 hk


tjt

Recommended Posts

Har en Sabb 10 hk fra 1980 som har stått ubrukt noen år og som nekter å starte, har montert ny dyse med fin forstøvning og riktig trykk, ventiler er justert og støtstenger riktig plassert, ingen problemer med dieseltilførsel, rimelig god kompressjon. Har prøvd å ta bort shims på dieselpumpa, for å forandre tenningstidspunkt, pumpet på med smørolje, brent en masse startsigaretter og sveiva ut av ville h...,men lite og ingen forandring. Er det noen på forumet som vet hvordan man justerer timingen på disse motoren?

 

Skal nevnes at første oppstart etter opplag gikk noenlunde greit, men har siden vert død, med unntak av at den "poffer" noen runder på smøroljen som jeg pumper inn ifør start.

Redigert av tjt (see edit history)
Link to post

Storken 28, takker for tilbudet, tar kontakt på IM

 

Diesel 248: Ja det er helt riktig, eneste jeg kan se som forandrer tidspunktet er evt slitasje på kam, eller at hjulet i dieselpumpa/lageret er slitt, og det er derfor jeg ønsker å vite hvordan man går frem for å justere timing, den skal være 14 gr. f.ø.d. Jeg mener den får diesel nok, fin knirk i røret og fin forstøvning, men det kan nokvære pumpa som er problemet

Link to post

Index: Skal ta en titt på regulatoren da det lett kan være den som er problemet. Det er fin bevegelse i den, men kanskje den er for "slapp" og virker litt for godt.

 

Det rare var at første oppstar gikk ganske lett, motoren tøffa som normalt, men da jeg skulle starte den på nytt var problemet til stede.

Link to post

Helt enig. Enten er støtstengene krysset om eller så har du luft. Prøv med litt startgass på baksiden av startsveiv huset. Starter den da så er det vann i diesel luft i diesel. Husk å lufte ved dysa med full regulator på. Stram til skruven slik att du får motstand ved dysa. Skal være ca 180 bar der husker jeg ikke feil. Freser godt ved dysa når lufta er ut.

Link to post

Har motoren stående i jigg på verkstedsgulvet, med dieseltanken høyere enn motoren for å sikre overtrykk og det er ikke luft i systemet, støtstengene er riktig plassert og åpningstrykket på dysa er 100 bar, ventiler er slipt og tetter fint, kompressjonen er normal.

 

Skal kontrollmåle regulatorfjærene i dag for å se om de kan være for lange, motoren har stått i flere år slik at fjærene kan være ødelagt.

Kunne vert artig å vite hvor tenningsmerker er plassert, og fremgangsmåten for å justere timingen på disse motorene.

 

Takker for tilbakemeldinger.

Link to post

Du får ikke ut lufta av motoren ved å ha tanken høyere enn motoren. Du må sette full regulator å sørgefor att det renner ren diesel ut ved lufteskruen på filtret. Etter da så slakker du gummi slangen ved regulatoren til det renner ren diesel der. Nå først starter jobben. Løsne røret ved dysa litt.. Ta deg en boks burn. Sett som sagt full regulator ellers er alt bortkastet. Sveiv sammenhenhende til dieselen freser ut ved dysa med kraft. Tight til og motoren starter momentant.. Enten den har fortenning eller ettertenning. Sveiv minst 3 minutter nytter ikke å lure seg selv på en ensylyndret sabb. 2 perler luft i røret vil fjerne trykket fullstendig og dysa åpnes ikke ..

Link to post

Men bruk ikkje startgass på ein slik motor, da blir det hard banking og ugunstige forhald for motoren. Starta den ikkje utan startgass skal den ikkje starte heller. Betre å feilsøke, samt kanskje prøve å varme inntakslufta som eit hjelpande tillegg.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Har nettopp vert og justert lengden på regulatorfjærene, disse var vel 2mm for lange, men det hadde liten og ingen effekt. Fin "knarr" i dyserøret, startsigarett og olje, men det blir bare noen poff poff.

I manualen står det beskrevet at støtstanga for eksosventilen skal stå bakerst, og jeg går ut fra at det er riktige opplysninger da dette stemmer med innsprøytningstakten.

Kan ikke forstå at timingen er feil, men hadde vert kjekt å vite hvor evt merking er plassert.

Kan jo også være at det er feil på pumpa, men forstøvningen er fin.

 

God trim for venstrearma er det i alle fall.

Link to post

Hvis du trykker dekompresjonshendelen ned mens tørner, kjenner du når du har topppunktet. Stempelet tar da i ventilen som er ekstra langt nede.

merk dette punktet. Så tar du et målebånd og måler rundt svinghjulet Del lengden på 360 og gang med 14 så har du avstanden du skal ha fra det første merkettil det merket du skal justere tenninga etter.

 

Tenningspunktet ser du best ved å ta av dyserøret nede ved pumpa (eller oppe ved dysa) da ser du når pumpa begynner og levere.

 

Hvis du har fjerna shims er det sikkert best og monere disse først.

Det kan ofte være greit og lufte på den banjoen rett over pumpe elementet i tilleg til filteret.

 

Lykke til.

Link to post

Fin knarr i dyserøret sier du. Mener du lyd da eller . Lufta kommer aldri ut hvis du ikke løsner røret før dysa. Å ikke stramne til før du har skikkelig respons som svarer likt for hvert slag. Lyd og viberasjon i røret før du med og uten luft i det.. Og me det beskjedne forbruket på den motoren så tar det tid å fylle opp røret dråpe for dråpe..

Link to post

Ålahåve:

Hadde en kjemperunde med sveiving på søndag, men den starta ikke. Luft er uaktuellt, tenningstidspunkt er ca 10gr fød(skal starte da), ny dyse, regulatorfjærer justert etter mål i spec, ventiler slipt og justert, riktig posisjon på ventilstenger, full gass, startsigg og olje.

Får antageligvis tak på en dieselpumpe og skal prøve med den, skal også om nødvendig bytte stempelringer.

 

Finnes det deler til disse motorene, og evt. hvor får man tak på de? Er en G 10 fra 1980

 

Jobber, og har jobbet mye med motorer, men denne "enkle" saken gjør meg skikkelig svett.

Link to post

Veldig rart dette ??? Deler får du hos Frydenbø i Bergen bla.De har også nettbutikk.Jeg bruker alltid å spraye wd40 inn i røret på toppen,stikker røret på sprayflasken nedi hullet og gir en god dusj nedi,da starter den veldig lett.

Ålahåve:

Hadde en kjemperunde med sveiving på søndag, men den starta ikke. Luft er uaktuellt, tenningstidspunkt er ca 10gr fød(skal starte da), ny dyse, regulatorfjærer justert etter mål i spec, ventiler slipt og justert, riktig posisjon på ventilstenger, full gass, startsigg og olje.

Får antageligvis tak på en dieselpumpe og skal prøve med den, skal også om nødvendig bytte stempelringer.

 

Finnes det deler til disse motorene, og evt. hvor får man tak på de? Er en G 10 fra 1980

 

Jobber, og har jobbet mye med motorer, men denne "enkle" saken gjør meg skikkelig svett.

Redigert av Ålahåve (see edit history)

Båt med fjernkontroll

Link to post

Etter det som er beskrevet ovanfor, så er vel ein komperesjonstest neste steg. Eg var tidlegare med å fikse opp to 10hk Sabb motorar, den eine fekk vi til å gå, og går vel enda. Den andre fekk diesel og luft, men ville ikkje starte. Prøvde til og med å varme kjølekappa med varmt vann over ein periode, men nei. Vi visste at den hadde mindre komperesjon enn den andre motoren, men det var ikkje mykje mindre, men nok til at den ikkje klarte å tenne dieselen. Fekk riktig nok tenning om ein sprøyta litt olje inn i sylindaren.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Har du sjekket om du har en sprekk i toppen?Er vel egentlige virkelige svakhet på disse at så kan skje om de har gått litt varm over en periode pga grodde kjølekanaler.Dette er jo en enkel konstruksjon.Så lenge den har diesel,luft og kompresjon så går den.Har liten tro på at du opprinnelig har hatt problem med tenningstidspunkt.Ville som sagt sjekket toppen.

Link to post

Å løse toppen av er jo en bagatell, og koster ikke annet enn litt skruing. Sprekk i toppen oppstår etter boken, mellom ventilsetene. Gjør du topprn rein, smører på litt white spirit og lar den ligge over natten, så vil ev. sprekk fremtre ganske tydelig. Tror ikke det har det noen som helst hensikt å begynne med tenningstidspunkt (såfremt ikke reisteret har vert avmontert). Som Hjeltefjord sier, får den diesel og kompresjon, så går den.

Enkel konstruksjon, ja. Men det finnes ikke mange motorer som kan gå like lenge på tomgang/sakte fart uten å sote ned, nei. Plokk-plokk-plokk-plossjj- plokk-plokk................ :yesnod:

Link to post

Det blir skrevet at dysen forstøver fint? Dette er jo en forkammermotor og da skal dysen vanligvis sprute en "blyantstrek"(unntak finnes), for å knuses på kule i forkammeret. Ta ut brennstoffventilen og koble den på pumpen som nevnt tidligere. Nærmeste cm ut fra dysespissen skal det da være en strek, ikke spredning.

Det er også fjærer i dieselpumpen som kan knekke. Det vil medføre veldig dårlig leveringsmengde av diesel.

Sjekk at dysen leverer i friluft, sjekk kompresjon. Når dysen leverer i friluft er luften ute av dieselpumpen også. Lykke til!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...