Jump to content

Hvor skal jeg kjøpe solcelle reg. MPPT?

Arild81

Recommended Posts

Hei, Tracer regulatorene kan du også få kjøpt hos sparelys.no.

Jeg har en av de store regulatorene (12V - 45A) som fungerte fint helt til jeg ødela den med en feilkobling som var min egen skyld. Den gav meg ca 10-15% mer ampere inn på batteriene enn den regulatoren(ikke MPPT) jeg erstattet den med gjør.

Hvis du kun har et solcellepanel på 45watt er det en stor kostnad for veldig få watt. Om du har plass får du nok mer watt ut av pengene om du kjøper et solcellepanel ekstra og greier deg med en vanlig regulator.

Hei, Tracer regulatorene kan du også få kjøpt hos sparelys.no.

Jeg har en av de store regulatorene (12V - 45A) som fungerte fint helt til jeg ødela den med en feilkobling som var min egen skyld. Den gav meg ca 10-15% mer ampere inn på batteriene enn den regulatoren(ikke MPPT) jeg erstattet den med gjør.

Hvis du kun har et solcellepanel på 45watt er det en stor kostnad for veldig få watt. Om du har plass får du nok mer watt ut av pengene om du kjøper et solcellepanel ekstra og greier deg med en vanlig regulator.

Det er begrenset plass til solpanel på ei snekke, Hadde jeg tenkt på det litt før, så hadde jeg kjøpt et større, for de har blitt utrolig billige nå disse fra Kina osv...

Men mitt solara kostet ca4500kr for 3 år siden, kan jo få 2 fra kina på 100w for den prisen :confused:

Så regulatoren fra ebay er vel også kina vare, men er de som selges i norge også det? Bare under et annet navn?

Eller er på ebay noe form for pirat kopi?

Regulatoren du linket til på e-bay er lik de de selger på sparelys.no, bare at jeg hadde en større modell.

Så om du ikke er så opptatt av trygt kjøp og reklamasjon er det nok bare å handle på e-bay.

Hvis du ikke har plass til mer solcellepanel, kan jeg skjønne at du vurderer en MPPT regulator for å få ut litt ekstra av det du har.

Regulatoren du linket til på e-bay er lik de de selger på sparelys.no, bare at jeg hadde en større modell.

Så om du ikke er så opptatt av trygt kjøp og reklamasjon er det nok bare å handle på e-bay.

Hvis du ikke har plass til mer solcellepanel, kan jeg skjønne at du vurderer en MPPT regulator for å få ut litt ekstra av det du har.

Var det som var tanken :)

Guest Avmønstret#

Når det er så billig fra ebay/kina, og produktet er det samme så hadde jeg glatt droppet reklamasjonsrett osv og tatt det direkte.

Om du feks skal på langtur og ønsker ekstra sikkerhet så kan du vel kjøpe en i reserve og fortsatt spare i forhold til norsk forhandler. Det er litt enklere å forhandle reklamasjon med seg selv og ha ny liggende i båten ;-)

Er det noen som har linker til Kina solcellepanel, kunne tenkt meg ett panel.. og reklamasjonsretten hopper jeg også over om prisen ar lav nok.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

100W for 1295 pluss en tusenlapp for regulatoren er jo ikke så galt.. med garanti og reklamasjonsrett ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har både kjøpt og testet en av disse MPPT variantene fra Kina til en hundrings eller to. Det eneste som var MPPT med den jeg fikk var navnet. Innmaten inneholdt ikke de nødvendige komponentene til en MPPT regulator. Spar pengene til noe bedre...

Jeg har også bygget Tim Nolan sin MPPT, basert på arduino. Denne fungerer som en MPPT skal, men jeg vet ikke hva den tåler av power. Jeg brukte et 80w 12v panel og det var for stort for den kjølinga spesifisert i Tim Nolan sin handleliste. Jeg handlet nok komponenter for 4-500kr pluss arduino for å bygge den. Jeg måtte bestille komponenter fra flere nettbutikker, som ikke er disse Kinabutikkene med gratis frakt. Og det var flere kvelder med "kosearbeid" for å sammenstille det hele.

Må du ha MPPT, så kjøper en skikkelig en, hvis ikke kjøp en PWM av brukbar kvalitet.

Jeg har i flere år nå hatt en Naps MaxPower MPPT regulator sammen med to 68W paneler koblet i parallell. Dette har fungert bra, men nå har jeg en ny (med siste innovasjoner?) MPPT 75/15 fra Victron klar for montering, og nå med panelene i serie. Det skal bli spennende å se om dette blir ennå bedre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 år senere...

Jeg har i flere år nå hatt en Naps MaxPower MPPT regulator  sammen med to 68W paneler koblet i parallell. Dette har fungert bra, men nå har jeg en ny (med siste innovasjoner?) MPPT 75/15 fra Victron klar for montering, og nå med panelene i serie. Det skal bli spennende å se om dette blir ennå bedre.

Hei, hvordan er erfaringen din med denne regulatoren Lars H?

Erfarngene er bra, selv om vi ikke har fått testet utstyret med noe særlig nedtappede batterier. Vi ligger stort sett i havner med landstrøm. I hjemmehavnen gidder jeg ikke å koble til landstrøm, men solcellenene med regulator topper opp batteriene fint i løpet av en uke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...