Jump to content

Støpe glassfiber over tredekk 50fot skøyte

Sleipner93

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har erfaringer med og plastre inn ett tredekk på skøyte? Dekket/rekkestøtter er i relativt dårlig forfatning med tanke på råte. Samme gjelder øverste bordgang. Tiltak må til da dekket lekker mye. Jeg ønsker i hovedsak ett tett dekk som og at det holder i noen år til. Jeg vet at jeg potensielt skaper ett mer råte problem imellom glassfiberen og treet men hovedsaken her er at jeg ønsker at dekket blir tett. Dette er en arbeidsbåt og ikke noe smykkeskrin og derav ønsker jeg en grei løsning som blir tett. Jeg har derav noen spørsmål når det gjelder dette.

Jeg ser for meg å skru av skansekledning og topprekke. Deretter ser jeg for meg å slipe av malingen på dekk og rekkestøttene og få tørket disse best mulig. Deretter tenker jeg å plastre rundt rekkestøttene og helt opp, altså plastre rekkestøttene helt inn. Tenker også å skru på en list på øverste bordgang og få støpt litt ekstra ned så jeg får en dryppkant. Råd tips?

Er det noen som har erfaringer og gjordt lignende før? Jeg har hørt og sett folk gjøre dette med aluminium men dette blir alt for dyrt og jeg velger derfor glassfiber/polyester.

Hvor mangen lag med 600g matter trenger jeg? Jeg ser for meg og få en tykkelse på 6-8mm med glassfiber da det som sagt er en arbeidsbåt og dekket blir brukt deretter..

Skøyta er forøvrig 50fot og 5m på det breieste.

Hei

To til tre lag 600 matte er nok , om det da ikke skal være noe "bærende".

Bra om du får tørket dekket mest mulig, og ha godt med polyester så du få limt det fast i treverket.

Bruk jernrulle for å få ut luft.

Du må og ha ett godt lag med topcoat over etter at støpingen er tørr, puss først.

Det er topcoaten som gjør det tett, uten den suger glassfiberen vann..

Går helt utmerket. Båten kan få nytt liv, i mange år. Mange fiskebåter i tre har gjort det samme i Sverige. Merk: Rasp/flis opp dekket med eks. grov roterende rasp/stålbørste slik at epoy'en får godt feste. Viktig at dekke er tørt.

Hei

To til tre lag 600 matte er nok , om det da ikke skal være noe "bærende".

Bra om du får tørket dekket mest mulig, og ha godt med polyester så du få limt det fast i treverket.

Bruk jernrulle for å få ut luft.

Du må og ha ett godt lag med topcoat over etter at støpingen er tørr, puss først.

Det er topcoaten som gjør det tett, uten den suger glassfiberen vann..

polyesterbasert toppcoat =polyester+pigment .Dersom glassfiber suger vann er det andre ting som er årsaken.Mest sannsynlig dårlig håndtverk.

Hvis polyester er omtrent det samme i dag, som då eg var ung, so vil dette antagelig ikkje gå bra. :thumbsdown:

Polyester treng absolutt tørt underlag, hvis eg husker feil var tre dråper vatn på ti liter polyester nok til at den ikkje herder. Og det er ikkje snakk om at det tar meir tid, den herder absolutt ikkje. :lipseal: Men eg kan ikkje sei med sikkerhet at det er slik i dag, men bed deg undersøka nøye før du går i gang.

Magne