Jump to content

Dimensjonering av teaksarger og vinsjfeste

Artekno

Recommended Posts

I forbindelse med flytting av vinsjer må jeg finne på noe lurt for å sikre godt feste, og en estetisk løsning. Genoavinsjene sitter for langt fram til at jeg når de uten å slippe rorkulten. Men sargene smalner av bakover, og genoavinsjene blir bredere enn sargen. Det sitter i dag små vinsjer til spinnaker der jeg vil ha kraftige selvskjøtende genoavinsjer (Base Ø 114 mm). På eldre båter satt gjerne vinsjene på en base, eller plate. Jeg ser for meg at jeg bør kunne lage en "sving" på utsiden av en teaksarg, som dekker undersiden av vinsjbasen. Boltfestene bør jeg klare å beholde ned i sargen, med mothold på innsiden. Men det må være noe som dekker under vinsjen slik at ikke skjøtet henger seg opp - og av estetiske årsakern. Alternativet er å få knekt og polert en syrefast stålplattform som vinsjen kan stå på.

Noen synspunkter på tykkelse på teakplanken til å legge oppå sargen? Blir den for tynn vil den kanskje brekke av i lengderetningen på utstikket under vinsjen. Blir den for tykk blir det kanskje vanskelig å få den til å følge fasongen (lett svai...).

Andre forslag/løsninger??

Edited by H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150