Jump to content

Brenselcelle med "ufarlig" drivstoff og høy kapasitet.


VannTro

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kom over en liten produktinformasjon i siste Båtliv. Dette er en brenselcelle som benyttet en saltoppløsning med fruktsyrer som drivstoff. Dette skal sammenlignet med metanol og gass være et ufarlig drivstoff. Det jeg også hang meg opp i var effekt og pris. Effekten er 150 W/h, noe som tilsvarer 300 Ah/24 t. (den største Efoyen gir 210 Ah/24t.) og prisen på den skal i følge Båtliv være 3.200 Eur altså ca.kr. 26.000,-

 

http://www.dynad-hydromax.com/en/

 

Interessant spør man meg !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ja, det er det.

Jeg har vært i kontakt med de for å høre om hvor man får tak i dette drivstoffet - det må kjøpes over nett.

Det er, som du skriver, ufarlig, så det kan sendes i posten.

For en kjemiker er det sikkert mulig å lage denne blandingen selv, men da ryker vel garantien

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Det pågår en diskusjon i Svenske Husbilklubben vedr. Hydromax. http://www.husbilsklubben.se/forums/t77096/

Det virker som det er stor usikkerhet i knyttet til driftskostnadene. Ser at brenselet koster ca. 150kr pr, kW og det er vel 3 ganger så dyrt som Efoy metanolen. Argumentet til leverandøren er at Hydromax drifstoff vil falle i pris mens prisen på metanol er på vei opp (?). Skal bli interessant å følge denne tråden videre.

Link to post

Med 150 kroner per kW, så blir det fort penger av det.. spesielt med tanke på at 1 kW stort sett koster 1 krone fra strømnettet.. og med 26 lapper i innkjøp er jeg redd dette blir kostbar strøm....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest Avmønstret#

Med 150 kroner per kW, så blir det fort penger av det.. spesielt med tanke på at 1 kW stort sett koster 1 krone fra strømnettet.. og med 26 lapper i innkjøp er jeg redd dette blir kostbar strøm....

 

230,- per kW er prisen de kommer frem til i tråden. 150,- er hva forhandler påstår. Når en deltaker sender e-post til forhandler med sitt regnestykke (230,-) så avviser forhandler det uten å vise til noen andre tall og ringer opp til trådstarter og setter spørsmål ved motivasjonen for å regne ut faktisk pris pr kW.

 

Altså usikre og udokumenterte tall ifht kostnad ved bruk og en mer eller mindre useriøs forhandler, i Sverige i det minste....

Link to post

Da er det ennå værre.. nesten skremmende dyrt.. Ser de betaler 50 lappen for Metanolen til Efoy .. Selv avgiftbelagt Etanol fra Vinmonopolets hyller er jo nesten billigere ...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

 

230,- per kW er prisen de kommer frem til i tråden. 150,- er hva forhandler påstår. Når en deltaker sender e-post til forhandler med sitt regnestykke (230,-) så avviser forhandler det uten å vise til noen andre tall og ringer opp til trådstarter og setter spørsmål ved motivasjonen for å regne ut faktisk pris pr kW.

 

Altså usikre og udokumenterte tall ifht kostnad ved bruk og en mer eller mindre useriøs forhandler, i Sverige i det minste....

 

Nå ser jeg at Marinemagasinet som det henvises til i tråden fra husbilklubben.se har satt ned prisen til SEK 620 for 5 liter av hver av det som trengs for drift av Hydromax i 4timer. Det blir SEK 155,- + et par kroner for destillert vann pr kWh.

 

http://webshop.marinmagasinet.se/branslecell/

 

Sannsynligvis er prisreduksjonen fremkommet som en konsekvens av diskusjonen i tråden til Husbilklubben.....

Link to post

Hvis jeg ikke leser veldig feil så er konsumet 1,25 liter pr. kw/h. Nå ser jeg at det selges en "pakke" med 5 liter syre og 5 liter saltoppløsning, denne koster Kr. 620,-.

Hvis man tar som utgangspunkt at forbruket av disse komponentene er likt fordelt og totalt 1,25 liter pr. kw/t skulle det bli en kostnad på Kr. 77,50 pr. kw/t. Apparatets effekt er 150 w/t og 300 Ah/24 t.

Dette vil gi et døgnforbruk på 4,5 liter = Kr. 279,- som igjen gir 300 Ah produsert strøm

 

Tror dette skulle være rett kalkulert. Ikke billig, men langt fra den kalkulasjonen Sydvesten kom frem til.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Billig er det ikke, jeg bare refererte til de tall som er oppgitt i #5 som de fleste skjønte og har således ikke regnet på det....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hvis jeg ikke leser veldig feil så er konsumet 1,25 liter pr. kw/h. Nå ser jeg at det selges en "pakke" med 5 liter syre og 5 liter saltoppløsning, denne koster Kr. 620,-.

Hvis man tar som utgangspunkt at forbruket av disse komponentene er likt fordelt og totalt 1,25 liter pr. kw/t skulle det bli en kostnad på Kr. 77,50 pr. kw/t. Apparatets effekt er 150 w/t og 300 Ah/24 t.

Dette vil gi et døgnforbruk på 4,5 liter = Kr. 279,- som igjen gir 300 Ah produsert strøm

 

Tror dette skulle være rett kalkulert. Ikke billig, men langt fra den kalkulasjonen Sydvesten kom frem til.

 

Slik jeg forstår de opplysningene som er gitt fra den svenske leverandøren, bruker laderen 1,25 liter av hver av disse 2 komponentene. I Sydvesten sitt tall, som er hentet fra den svenske tråden, ligger også verdiavskriving på 40 kr/kWh og en kapitalkostnad på kr, 5 pr. dag. Om det skal være med i regnestykket er en annen sak.

Link to post

Det fremkommer ikke i klartekst om aktivatoren er medregnet i forbruket, det står at aktivator brukes i forhold 1:1 med Hydrofuel... så om denne brenselcellen bruker 1,25 liter med HydroFuel, så bruker den også 1,25 liter med aktivator.. Men her det rom for tolkninger..

 

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Men når den svenske leverandøren selv oppgir 150kr/kWh i en mail som er referert i den svenske tråden, er det vel grunn til å tro at det er 1,25l av hver av de to komponentene som skal til...

 

"Hej

Hydromax tappar inget effekt den offrar inte platina i cellen som andra gör. Den spolar cellen med äpple sur efter varje laddning.

Bränsle kostar 150kr per levererad kilowatt och det blir billigare i framtiden."

Link to post

En får vel tro på den svenske leverandøren da.. Vil tro de har greie på det.. Da gjenstår det bare å avklare om det 150 kroner med mva eller ikke.. burde vel korrigere for valutakursen om det skal bli rett også

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hehe....dyrt er det i hvert fall. Det som er interessant er at cellen ikke ofres, da vil jo utstyret ikke tape seg over tid og levetiden ikke bli begrenset slik som for Efoy.

Om brennstoffet skal bli rimeligere over tid gjenstår vel å se, men om flere produsenter satser på samme teknologi er det vel en viss mulighet for det.

En real konkurranse på dette området anser jeg som nødvendig om dette skal bli et godt alternativ. Slik det er nå fremstår prising av utstyr og brennstoff høyst tilfeldig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hehe....dyrt er det i hvert fall. Det som er interessant er at cellen ikke ofres, da vil jo utstyret ikke tape seg over tid og levetiden ikke bli begrenset slik som for Efoy.

 

 

Det er nok ikke så enkelt. I den svenske tråden sier leverandøren:

 

"The fuel cell itself will run minimal 5000 hours, but expected life span is much higher."

 

Så da er vi like langt m.h.p. forventet levetid som for EFOY.

Link to post

Den nederlandske produsenten gir iallefall hele ett års garanti på produktet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

 

Det er nok ikke så enkelt. I den svenske tråden sier leverandøren:

 

"The fuel cell itself will run minimal 5000 hours, but expected life span is much higher."

 

Da er man like langt ja.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Er det noen som har funnet ut hva energibæreren "Hydrofuel" består av? Det skal være to væsker innvolert her, eplesyre som benyttes for å "regenerere" platinagitteret i brenselcellen og "Hydrofuel" som jeg ikke har funnet ut hva består av. Energi oppstår ikke av seg selv, så det må være en eller annen form for energibærer i det de kaller for "Hydrofuel" som til slutt omdanner H2 til elektrisk energi som igjen kan pushes til batteriet. Andre brenselceller benytter metanol (Efoy) eller hydrogen (Truma).

Veldig lite konkret informasjon å finne vedr. Hydromax konseptet....

Link to post

I følge Båtliv er det en saltoppløsning, natriumborhydrid (NaBH4).

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2165710&cat=5867

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takk for info Vann Tro :smiley:

 

Da fant jeg denne vitenskaplige artikkelen fra 2003 om NaBH4 fra som energikilde til brenselceller.

 

http://gcep.stanford.edu/pdfs/hydrogen_workshop/Wu.pdf

Slett Ikke for "Hvermansen", i allefall ikke for meg. Men en rask gjennomgang viser at NaBH4 tydligvishar vært vurdert seriøst i allafall i ett tiår som brenselcelledrivstoff i bilindustrien. Side 15 sier noe om at NaBH4 er kostbart å produsere, og det kan forklare prisen til Hydromax drivstoffet. Å produsere Metanol som EFOY benytter er nok mer standard, velkjent biokjemi.

 

Men det er veldig bra at det forskes på dette området. Jeg har genuin tro på brensecellen som fremtidens lader for oss båtfolk. Det gjelder bare å få ned prisen til et akseptabelt nivå både på utstyr og brensel :yesnod:

Redigert av znick (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...