VannTro Startet 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2014 Hei, Jeg kom over en liten produktinformasjon i siste Båtliv. Dette er en brenselcelle som benyttet en saltoppløsning med fruktsyrer som drivstoff. Dette skal sammenlignet med metanol og gass være et ufarlig drivstoff. Det jeg også hang meg opp i var effekt og pris. Effekten er 150 W/h, noe som tilsvarer 300 Ah/24 t. (den største Efoyen gir 210 Ah/24t.) og prisen på den skal i følge Båtliv være 3.200 Eur altså ca.kr. 26.000,- http://www.dynad-hydromax.com/en/ Interessant spør man meg ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
LykkelitenIV Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Ja, det er det. Jeg har vært i kontakt med de for å høre om hvor man får tak i dette drivstoffet - det må kjøpes over nett. Det er, som du skriver, ufarlig, så det kan sendes i posten. For en kjemiker er det sikkert mulig å lage denne blandingen selv, men da ryker vel garantien Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
nordan family 27 Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Ser det er hydrogen som produseres av blandingen og er energien i cellene - hvordan er hydrogen vurdert sikkerhetsmessig i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Bra det blir litt konkurranse, synest Efoyen er i dyreste laget enda. Kanskje de må kutte litt i prisen på sikt Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Det pågår en diskusjon i Svenske Husbilklubben vedr. Hydromax. http://www.husbilsklubben.se/forums/t77096/ Det virker som det er stor usikkerhet i knyttet til driftskostnadene. Ser at brenselet koster ca. 150kr pr, kW og det er vel 3 ganger så dyrt som Efoy metanolen. Argumentet til leverandøren er at Hydromax drifstoff vil falle i pris mens prisen på metanol er på vei opp (?). Skal bli interessant å følge denne tråden videre. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Med 150 kroner per kW, så blir det fort penger av det.. spesielt med tanke på at 1 kW stort sett koster 1 krone fra strømnettet.. og med 26 lapper i innkjøp er jeg redd dette blir kostbar strøm.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Med 150 kroner per kW, så blir det fort penger av det.. spesielt med tanke på at 1 kW stort sett koster 1 krone fra strømnettet.. og med 26 lapper i innkjøp er jeg redd dette blir kostbar strøm.... 230,- per kW er prisen de kommer frem til i tråden. 150,- er hva forhandler påstår. Når en deltaker sender e-post til forhandler med sitt regnestykke (230,-) så avviser forhandler det uten å vise til noen andre tall og ringer opp til trådstarter og setter spørsmål ved motivasjonen for å regne ut faktisk pris pr kW. Altså usikre og udokumenterte tall ifht kostnad ved bruk og en mer eller mindre useriøs forhandler, i Sverige i det minste.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) Da er det ennå værre.. nesten skremmende dyrt.. Ser de betaler 50 lappen for Metanolen til Efoy .. Selv avgiftbelagt Etanol fra Vinmonopolets hyller er jo nesten billigere ... Redigert 10.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
znick Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 230,- per kW er prisen de kommer frem til i tråden. 150,- er hva forhandler påstår. Når en deltaker sender e-post til forhandler med sitt regnestykke (230,-) så avviser forhandler det uten å vise til noen andre tall og ringer opp til trådstarter og setter spørsmål ved motivasjonen for å regne ut faktisk pris pr kW. Altså usikre og udokumenterte tall ifht kostnad ved bruk og en mer eller mindre useriøs forhandler, i Sverige i det minste.... Nå ser jeg at Marinemagasinet som det henvises til i tråden fra husbilklubben.se har satt ned prisen til SEK 620 for 5 liter av hver av det som trengs for drift av Hydromax i 4timer. Det blir SEK 155,- + et par kroner for destillert vann pr kWh. http://webshop.marinmagasinet.se/branslecell/ Sannsynligvis er prisreduksjonen fremkommet som en konsekvens av diskusjonen i tråden til Husbilklubben..... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Pratiske apparat, men fremdeles ekstremt dyrt. Man kan håpe teknologien kommer ned til et mer akseptabelt nivå om noen år. Inntil videre er brenselcelle kanskje det minst gunstige alternativet for batterilading når det gjelder kost/nytte. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Det får diesel til å fremstå som rimelig i pris :) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) Hvis jeg ikke leser veldig feil så er konsumet 1,25 liter pr. kw/h. Nå ser jeg at det selges en "pakke" med 5 liter syre og 5 liter saltoppløsning, denne koster Kr. 620,-. Hvis man tar som utgangspunkt at forbruket av disse komponentene er likt fordelt og totalt 1,25 liter pr. kw/t skulle det bli en kostnad på Kr. 77,50 pr. kw/t. Apparatets effekt er 150 w/t og 300 Ah/24 t. Dette vil gi et døgnforbruk på 4,5 liter = Kr. 279,- som igjen gir 300 Ah produsert strøm Tror dette skulle være rett kalkulert. Ikke billig, men langt fra den kalkulasjonen Sydvesten kom frem til. Redigert 10.Mars.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) Billig er det ikke, jeg bare refererte til de tall som er oppgitt i #5 som de fleste skjønte og har således ikke regnet på det.... Redigert 10.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
znick Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Hvis jeg ikke leser veldig feil så er konsumet 1,25 liter pr. kw/h. Nå ser jeg at det selges en "pakke" med 5 liter syre og 5 liter saltoppløsning, denne koster Kr. 620,-. Hvis man tar som utgangspunkt at forbruket av disse komponentene er likt fordelt og totalt 1,25 liter pr. kw/t skulle det bli en kostnad på Kr. 77,50 pr. kw/t. Apparatets effekt er 150 w/t og 300 Ah/24 t. Dette vil gi et døgnforbruk på 4,5 liter = Kr. 279,- som igjen gir 300 Ah produsert strøm Tror dette skulle være rett kalkulert. Ikke billig, men langt fra den kalkulasjonen Sydvesten kom frem til. Slik jeg forstår de opplysningene som er gitt fra den svenske leverandøren, bruker laderen 1,25 liter av hver av disse 2 komponentene. I Sydvesten sitt tall, som er hentet fra den svenske tråden, ligger også verdiavskriving på 40 kr/kWh og en kapitalkostnad på kr, 5 pr. dag. Om det skal være med i regnestykket er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Og svenskene betaler 10,- pr liter dest vann også. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) Det fremkommer ikke i klartekst om aktivatoren er medregnet i forbruket, det står at aktivator brukes i forhold 1:1 med Hydrofuel... så om denne brenselcellen bruker 1,25 liter med HydroFuel, så bruker den også 1,25 liter med aktivator.. Men her det rom for tolkninger.. Redigert 10.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
znick Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Men når den svenske leverandøren selv oppgir 150kr/kWh i en mail som er referert i den svenske tråden, er det vel grunn til å tro at det er 1,25l av hver av de to komponentene som skal til... "Hej Hydromax tappar inget effekt den offrar inte platina i cellen som andra gör. Den spolar cellen med äpple sur efter varje laddning. Bränsle kostar 150kr per levererad kilowatt och det blir billigare i framtiden." Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) En får vel tro på den svenske leverandøren da.. Vil tro de har greie på det.. Da gjenstår det bare å avklare om det 150 kroner med mva eller ikke.. burde vel korrigere for valutakursen om det skal bli rett også Redigert 10.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Hehe....dyrt er det i hvert fall. Det som er interessant er at cellen ikke ofres, da vil jo utstyret ikke tape seg over tid og levetiden ikke bli begrenset slik som for Efoy. Om brennstoffet skal bli rimeligere over tid gjenstår vel å se, men om flere produsenter satser på samme teknologi er det vel en viss mulighet for det. En real konkurranse på dette området anser jeg som nødvendig om dette skal bli et godt alternativ. Slik det er nå fremstår prising av utstyr og brennstoff høyst tilfeldig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
znick Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Hehe....dyrt er det i hvert fall. Det som er interessant er at cellen ikke ofres, da vil jo utstyret ikke tape seg over tid og levetiden ikke bli begrenset slik som for Efoy. Det er nok ikke så enkelt. I den svenske tråden sier leverandøren: "The fuel cell itself will run minimal 5000 hours, but expected life span is much higher." Så da er vi like langt m.h.p. forventet levetid som for EFOY. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Den nederlandske produsenten gir iallefall hele ett års garanti på produktet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Det er nok ikke så enkelt. I den svenske tråden sier leverandøren: "The fuel cell itself will run minimal 5000 hours, but expected life span is much higher." Da er man like langt ja. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
znick Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Er det noen som har funnet ut hva energibæreren "Hydrofuel" består av? Det skal være to væsker innvolert her, eplesyre som benyttes for å "regenerere" platinagitteret i brenselcellen og "Hydrofuel" som jeg ikke har funnet ut hva består av. Energi oppstår ikke av seg selv, så det må være en eller annen form for energibærer i det de kaller for "Hydrofuel" som til slutt omdanner H2 til elektrisk energi som igjen kan pushes til batteriet. Andre brenselceller benytter metanol (Efoy) eller hydrogen (Truma). Veldig lite konkret informasjon å finne vedr. Hydromax konseptet.... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) I følge Båtliv er det en saltoppløsning, natriumborhydrid (NaBH4). http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2165710&cat=5867 Redigert 10.Mars.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
znick Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) Takk for info Vann Tro Da fant jeg denne vitenskaplige artikkelen fra 2003 om NaBH4 fra som energikilde til brenselceller. http://gcep.stanford.edu/pdfs/hydrogen_workshop/Wu.pdf Slett Ikke for "Hvermansen", i allefall ikke for meg. Men en rask gjennomgang viser at NaBH4 tydligvishar vært vurdert seriøst i allafall i ett tiår som brenselcelledrivstoff i bilindustrien. Side 15 sier noe om at NaBH4 er kostbart å produsere, og det kan forklare prisen til Hydromax drivstoffet. Å produsere Metanol som EFOY benytter er nok mer standard, velkjent biokjemi. Men det er veldig bra at det forskes på dette området. Jeg har genuin tro på brensecellen som fremtidens lader for oss båtfolk. Det gjelder bare å få ned prisen til et akseptabelt nivå både på utstyr og brensel Redigert 10.Mars.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.