Jump to content

Ford 2713E lekkasje dieselfilter - skiftet matepumpe

HårekElwaro

Recommended Posts

Hei. Har nettopp skiftet matepumpa. Etter jeg hadde innstallert den gikk det ca 1 min etter motor startet før vi hører turtallet øker og pakning øverst i dieselfilteret blir "sprengt" ut og dieselspruten står ut. Virker som det blir trykk. og pakningen glir ut og da stopper motor. Pakning er ny og disse problemene begynte etter den nye matepumpa ble innstallert. Har byttet ut alt av slanger og ny diselfilterinnsats men skjer akkurat det samme.

Noen lurer på om matepumpen er for sterk mens andre lurer på om returen fra dieselpumpa er tett. Av det jeg kan se er returen fra dysen helt akter på motor. Takker for gode innspill...

Matepumpa gir ikke høyere trykk enn hva den innvendige fjæren klare å presse på memberanen. Kan være en ny pumpe har litt strammere fjær, men mine tanker går nok heller til uorginal eller feil type pakning, eller filterinnsats. Avhengig av konstruksjonen er det jo en mulighet at returen er tett, men da må jo all returdieselen gå tilbake til filteret. Er jo bare å koble løs returen til tanken å se om det renner noe der når motoren går, opp i en dunk e.l.

fordene var utstyrt med membranpumpe, eller plungerpumpe. Sistnevte vil jo kunne gi et avsindig trykk dersom returen ikke går til tank, men inn på filter igjen, noe som mange motorer er bygget opp med. Fordelen med plunger- (stempel)pumpe er at den har mindre fare for diesellekk til olje, i forhold til membran.

I serviceboka til Forden min (2712) er det tegninger på opplegg med vanlig fødepumpe hvor dieselen bare går fra tank-fødepumpe-filtre-dieselpumper-retur tank, og med high pressure pumpe.

Da skal det være et ekstra returrør til tank fra filteret, dette gikk jeg ut fra at var fordi den gav for mye trykk eller mengde til å kjøre rett inn i filteret og videre i pumpene. Hadde high pressure pumpe på min og byttet til vanlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...