HårekElwaro Startet 9.Mars.2014 Del på Facebook Startet 9.Mars.2014 Hei. Har nettopp skiftet matepumpa. Etter jeg hadde innstallert den gikk det ca 1 min etter motor startet før vi hører turtallet øker og pakning øverst i dieselfilteret blir "sprengt" ut og dieselspruten står ut. Virker som det blir trykk. og pakningen glir ut og da stopper motor. Pakning er ny og disse problemene begynte etter den nye matepumpa ble innstallert. Har byttet ut alt av slanger og ny diselfilterinnsats men skjer akkurat det samme. Noen lurer på om matepumpen er for sterk mens andre lurer på om returen fra dieselpumpa er tett. Av det jeg kan se er returen fra dysen helt akter på motor. Takker for gode innspill... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Det er to typer fødepumper til Ford, den ene heter "high pressure". HP typen skal ha en ekstra retur fra filter til tank. Du kan altså ikke presse hele flowen fra denne pumpa gjennom filteret. Ikke umulig at du har fått feil pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
NorWolf Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Matepumpa gir ikke høyere trykk enn hva den innvendige fjæren klare å presse på memberanen. Kan være en ny pumpe har litt strammere fjær, men mine tanker går nok heller til uorginal eller feil type pakning, eller filterinnsats. Avhengig av konstruksjonen er det jo en mulighet at returen er tett, men da må jo all returdieselen gå tilbake til filteret. Er jo bare å koble løs returen til tanken å se om det renner noe der når motoren går, opp i en dunk e.l. Sitér dette innlegget Link to post
HårekElwaro Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 filterinnsats er ny og den gamle var nok inntakt den også.... skal sjekke om retur er ok og høre om den nye pumpa er ok. Takk for svar. Forbanna surt når alt anna virker for torsken og kveita får svømme i fred nå..... Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 fordene var utstyrt med membranpumpe, eller plungerpumpe. Sistnevte vil jo kunne gi et avsindig trykk dersom returen ikke går til tank, men inn på filter igjen, noe som mange motorer er bygget opp med. Fordelen med plunger- (stempel)pumpe er at den har mindre fare for diesellekk til olje, i forhold til membran. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 9.Mars.2014 Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 I serviceboka til Forden min (2712) er det tegninger på opplegg med vanlig fødepumpe hvor dieselen bare går fra tank-fødepumpe-filtre-dieselpumper-retur tank, og med high pressure pumpe. Da skal det være et ekstra returrør til tank fra filteret, dette gikk jeg ut fra at var fordi den gav for mye trykk eller mengde til å kjøre rett inn i filteret og videre i pumpene. Hadde high pressure pumpe på min og byttet til vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.