toretang Startet 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2014 (redigert) Ser det er et saltvannsrør som har rustet mye. Kommer av flak når jeg tar på det så noe må gjøres. Finner ingen tegninger med hva delen heter. Den sitter på høyresiden under gearet når man ser bakfra. Kan det repareres eller byttes, eventuelt modifiseres bort med noe annet? Sjøvannet går videre til oljekjøler fra dette røret. Redigert 9.Mars.2014 av toretang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Ser ut til at barkbillene har forsynt seg litt av veden her. Hvordan hadde vært å ta ut "røret" /"overgangen" og fått laget et nytt i syrefast (316 kvalitet)? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Lars Kirkeng Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Har akkurat gjort det samme, jeg tok ut oljekjøleren og rengjorde den (slipte den helt ned) og lakket den opp igjen. Nå er den god som ny igjen. Det ser nok mye verre ut en hva det er... Det gjorde det hos meg værtfall. :-) Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Noen som finner delen på en sprengskisse. Hvordan får jeg den evt av? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Kirkeng Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Min satt i 4 skruer inn på blokka+ oljeslangene. Blir mye klin så det er lurt å ha noe som fanger det opp under der.. Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Dette er ikke oljekjøleren. Denne delen er under girkassen på høyresiden. Er oå saltvannssiden av kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Kirkeng Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Ok, da får du bare prøve deg frem eller kontakte et båtverksted er kansje lurt. Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) Ser ut som det er MS3 gear jeg har. Fant delen på en tegning. Hvordan får jeg løsnet denne? (merket med gult). Er det enkelt å skru av girkassen for å inspisere dette når det ikke er trangt? Pakning mellom motor og girkasse? Redigert 10.Mars.2014 av toretang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Kirkeng Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Tror jeg ville unngått det hvis det var mulig. Snakk med produsenten.. Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Utfordringen her er jo at dette er 33 år gammelt og det er vanskelig å få tak i deler. Krisen er jo dersom dette begynner å lekke, går ikke lang tid da før motorrom er fyllt opp av vann. sjøvannet kommer inn på toppen av girkassen, får gjennom delen jeg har satt ring rundt, kommer ut i den veldig rusta delen som tråden handler om før sjøvannet går videre til motoren. Kunne tenkt meg å fått "kontroll" på denne delen, eventuelt modifisert den bort slik at jeg ikke trenger å bekymre meg. Ingen andre deler av motoren ser slik ut, så hvis jeg klarer å holde denne i sjakk får jeg mange flere år ut av den tenker jeg. Vil tippe rusten egentlig kommer fra at det engang har vært endel sjøvann i kjølsvinet på båten før akslestetning/talgpakning ble bytta. Spørsmålet er jo om det er mye godt igjen, da rusten nok er både utenpå og inni denne delen... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 (redigert) Du vil jo ikke vite noe mer sikkert før du har demontert og inspisert. Det ser imidlertid veldig trangt ut, så jeg ville ha vurdert å ta ut gearet og demontert delen i "friluft". Da er det letter å kunne bruke varme etc. for å unngå å knekke bolter/deler. Om alt ser greit ut etter demontering, er det bare å sandblåse den og male den opp med skikkelig maling og primer. Redigert 10.Mars.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
toretang Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Er det mye arbeid å ta av gearet? Er det pakninger som må byttes mellom motor og gear, eventuelt andre ting jeg må bytte i samme slengen? Får jeg tak i / hvor får jeg tak i pakningene? Skummelt å fikse noe som virker, samtidig som det er skummelt å vente på at det går i stykker og ødelegger sesongen... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Ingen pakninger som må byttes nei. men det kan være lurt å bytte simmerringer i kassen når den først er ute. Med litt flaks klarer du å løfte motoren såpass i bakkant at den går klar av akslingen og gearet kan tas ut. Men noen timers arbeide må du regne med. Det ser jo ikke umiddelbart ut til å være fare på ferde, men det hadde helt klart vært greit om du kunne fått inspisert det og rengjort/malt litt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
toretang Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 må jeg åpne kassen for dette eller kan jeg bare bytte simmeringene fra utsiden av kassen når den er av? Hvor får jeg tak i disse? Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 10.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Her fant jeg riktig sprengskisse og del. Skal vel være godt gjort å få løsnet den i all rusta. Hvordan er mulighetene for å reprodusere denne om den viser seg å være ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Alt kan lages, men det tar litt tid og koster deretter. Vil tro at originaldelen er i støpegods pga formen, skal du lage ny må den i så fall sveises sammen. Men støpegods er ikke veldig utsatt for rust annet enn på overflaten, eller for å si det på en annen måte så går det ofte sakte. Spørsmålet er "når er det krise"? Er det nå, i morgen eller om 10 år? Ikke godt å si, mest sannsynlig vil den holde ennå en god stund. VP sin overflatebehandling har vel aldri hatt ord på seg for å være spesielt god, så det er ikke så rart at den ruster.. Simmerringene bytter du fra utsiden, fort gjort. Men utgående flens må demonteres først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.