Jump to content

Rust kjølerør ms3(b?) gear på md21B. Krise?


toretang

Recommended Posts

Ser det er et saltvannsrør som har rustet mye. Kommer av flak når jeg tar på det så noe må gjøres.

 

Finner ingen tegninger med hva delen heter. Den sitter på høyresiden under gearet når man ser bakfra. Kan det repareres eller byttes, eventuelt modifiseres bort med noe annet?

 

Sjøvannet går videre til oljekjøler fra dette røret.

 

bilde

bilde

bilde

Redigert av toretang (see edit history)
Link to post

Utfordringen her er jo at dette er 33 år gammelt og det er vanskelig å få tak i deler. Krisen er jo dersom dette begynner å lekke, går ikke lang tid da før motorrom er fyllt opp av vann.

 

sjøvannet kommer inn på toppen av girkassen, får gjennom delen jeg har satt ring rundt, kommer ut i den veldig rusta delen som tråden handler om før sjøvannet går videre til motoren.

 

Kunne tenkt meg å fått "kontroll" på denne delen, eventuelt modifisert den bort slik at jeg ikke trenger å bekymre meg. Ingen andre deler av motoren ser slik ut, så hvis jeg klarer å holde denne i sjakk får jeg mange flere år ut av den tenker jeg.

 

Vil tippe rusten egentlig kommer fra at det engang har vært endel sjøvann i kjølsvinet på båten før akslestetning/talgpakning ble bytta. Spørsmålet er jo om det er mye godt igjen, da rusten nok er både utenpå og inni denne delen...

Link to post

Du vil jo ikke vite noe mer sikkert før du har demontert og inspisert. Det ser imidlertid veldig trangt ut, så jeg ville ha vurdert å ta ut gearet og demontert delen i "friluft". Da er det letter å kunne bruke varme etc. for å unngå å knekke bolter/deler.

 

Om alt ser greit ut etter demontering, er det bare å sandblåse den og male den opp med skikkelig maling og primer.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Er det mye arbeid å ta av gearet? Er det pakninger som må byttes mellom motor og gear, eventuelt andre ting jeg må bytte i samme slengen? Får jeg tak i / hvor får jeg tak i pakningene?

 

Skummelt å fikse noe som virker, samtidig som det er skummelt å vente på at det går i stykker og ødelegger sesongen...

Link to post

Ingen pakninger som må byttes nei. men det kan være lurt å bytte simmerringer i kassen når den først er ute. Med litt flaks klarer du å løfte motoren såpass i bakkant at den går klar av akslingen og gearet kan tas ut. Men noen timers arbeide må du regne med.

 

Det ser jo ikke umiddelbart ut til å være fare på ferde, men det hadde helt klart vært greit om du kunne fått inspisert det og rengjort/malt litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Alt kan lages, men det tar litt tid og koster deretter. Vil tro at originaldelen er i støpegods pga formen, skal du lage ny må den i så fall sveises sammen. Men støpegods er ikke veldig utsatt for rust annet enn på overflaten, eller for å si det på en annen måte så går det ofte sakte. Spørsmålet er "når er det krise"? Er det nå, i morgen eller om 10 år? Ikke godt å si, mest sannsynlig vil den holde ennå en god stund. VP sin overflatebehandling har vel aldri hatt ord på seg for å være spesielt god, så det er ikke så rart at den ruster..

 

Simmerringene bytter du fra utsiden, fort gjort. Men utgående flens må demonteres først.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...