Jump to content

Feilsøking på det elektriske ombord...

Utkikk

Recommended Posts

I min saga 27 har jeg en elektrisk varmevifte som bruker kjølevannet fra motoren (en perkins 4.108). Problemet er at når jeg starter viften, "hopper" de andre instrumentene litt opp (tankkvolum og temperatur), mens ladespenningen går ned. Dette gir for eksempel alarm på temperaturen, uten at den er for høy.

Noen som vet hva dette kan komme av og hvor jeg skal begynne å feilsøke?

Forklaringen er mest sannsynlig at viften er koplet rett på instrumentpanelet til motoren. Denne viften drar mye strøm og følgelig får du spenningsfall og det er dette du ser. Mest sannsynlig er det allerede lagt opp en sikringsfordeling, som er koblet direkte til batteriet, og her bør du kople bade pluss og minusleder til vifta. Om det ikke finnes en slik fordeling, lag en.

Mest sansynlig underdimensjonerte kabler eller dårlig kontakt på grunn av irr eller lignende. Min anbefaling er å legge opp nye ledninger fra varmevifta direkte til batteriet eller til sikringskap som har god forbindelse med batteriet om du har dette. Husk sikring.

Fornuftig med deling av motor/instrumenter fra forbruksbanken.

Dette så tidlig som mulig, nært batterier, høyt kvadrat til fordelingstokk.

Er det irr og lign. på koblinger kjøper du en boks/tube med hvit syrefri vaselin som du har på alle kontaktpunkter før kobling.

Selv ledningene får litt på kobberet før de stikkes i kabelsko.

Legger ved koblingskjema til min båt så du ser prinsippet.

bilde

Livet er for kort til å kjøre diesel

Legger ved koblingskjema til min båt så du ser prinsippet.

Hei, tjuvlåner tråden litt.

Kva program har du brukt til å tegne koblingssjemaet i, det såg veldig proft ut :thumbsup: Er dette noko for vanleg menige?? :smiley:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Microsoft Visio,

Jeg bruker Visio 2007 (vet ikke pris, har det på jobb pc)

Veldig lav brukerterskel.

Et tips hvis du skal tegne litt med Visio er å gruppere og lage bibliotek.

Tegne opp f.eks. batteri, brytere og sikringsbokser, lage gruppe av hver objekt, så er det bare å dra linjer imellom :-)

Edited by Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Høyrest ut som ein draum, har nemleg eit prosjekt (kremt, blandt mange) i Westcraften, og det er å lage ordentleg EL system no er det spagetti ala capri.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Takk, så bra MS Visio Prof. kosta over kr 5 000. Så dette kan vera eit alternativ. :yesnod: