Utkikk Startet 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2014 I min saga 27 har jeg en elektrisk varmevifte som bruker kjølevannet fra motoren (en perkins 4.108). Problemet er at når jeg starter viften, "hopper" de andre instrumentene litt opp (tankkvolum og temperatur), mens ladespenningen går ned. Dette gir for eksempel alarm på temperaturen, uten at den er for høy. Noen som vet hva dette kan komme av og hvor jeg skal begynne å feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Forklaringen er mest sannsynlig at viften er koplet rett på instrumentpanelet til motoren. Denne viften drar mye strøm og følgelig får du spenningsfall og det er dette du ser. Mest sannsynlig er det allerede lagt opp en sikringsfordeling, som er koblet direkte til batteriet, og her bør du kople bade pluss og minusleder til vifta. Om det ikke finnes en slik fordeling, lag en. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Mest sansynlig underdimensjonerte kabler eller dårlig kontakt på grunn av irr eller lignende. Min anbefaling er å legge opp nye ledninger fra varmevifta direkte til batteriet eller til sikringskap som har god forbindelse med batteriet om du har dette. Husk sikring. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 10.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2014 Fornuftig med deling av motor/instrumenter fra forbruksbanken. Dette så tidlig som mulig, nært batterier, høyt kvadrat til fordelingstokk. Er det irr og lign. på koblinger kjøper du en boks/tube med hvit syrefri vaselin som du har på alle kontaktpunkter før kobling. Selv ledningene får litt på kobberet før de stikkes i kabelsko. Legger ved koblingskjema til min båt så du ser prinsippet. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Legger ved koblingskjema til min båt så du ser prinsippet. Hei, tjuvlåner tråden litt. Kva program har du brukt til å tegne koblingssjemaet i, det såg veldig proft ut Er dette noko for vanleg menige?? Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Bodehode Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 (redigert) Microsoft Visio, Jeg bruker Visio 2007 (vet ikke pris, har det på jobb pc) Veldig lav brukerterskel. Et tips hvis du skal tegne litt med Visio er å gruppere og lage bibliotek. Tegne opp f.eks. batteri, brytere og sikringsbokser, lage gruppe av hver objekt, så er det bare å dra linjer imellom :-) Redigert 11.Mars.2014 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Høyrest ut som ein draum, har nemleg eit prosjekt (kremt, blandt mange) i Westcraften, og det er å lage ordentleg EL system no er det spagetti ala capri. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Arvid_A Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Når det gjelder kretsskjemaer, så er også Design Works et greit program. Her finnes både installasjonsfil og mer info om gratisversjonen: https://baatplassen.no/i/topic/37735-designworks-lite-tegneprogram/ Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Takk, så bra MS Visio Prof. kosta over kr 5 000. Så dette kan vera eit alternativ. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Popeye70 Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Et gratisalternativ til Visio er Dia. Ikke så funksjonsrikt som Visio, men prisen (kr 0,-) er betraktelig bedre. http://dia-installer.de/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Er det forresten noen som har erfaring ned Dia? Har ikke testet det selv, men det er endel som skryter av programmet... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.