Jump to content

Halden-Hvaler med With 10 dromedille

HenrikWith

Recommended Posts

En 10 fot with dromedille har da aldri vært trygg :)

Dette var min første båt med 9,9 hk og hoppet som bare det avgårde :)

Men spøk til side, så lenge været er bra, vesten er på og det er nok drivstoff tilgjengelig så skulle det ille være noen problem:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Bør vel ikke være noe problem. Jeg selv kjørte fra visterflo til hvaler med GH 10 og 15hk da jeg var yngre :)

Som de sier, bare været er bra, vesten er på og du har nok drivstoff. Og husk og fortell folk hvor du skal!

Underveis til Hvaler må du gå over den forholdsvis åpne Singlefjorden. På sommeren blåser det ofte fra sør sørvest der, og da kan det være ganske krapp sjø. Spesielt litt ut på dagen på solgangsbris. Da er det ikke forhold for en flatbunnet 10 foter med lav reling! Jeg har god erfaring med en GH 11 i dette farvannet, og har måttet snu flere ganger rett utenfor Skansen fyr (ved Sponvika) fordi forholdene var for risikable for en så liten båt. Dette gjaldt spesielt hvis båten var tungt lastet med f eks 3 personer.

Skal du ta den reisen må det ikke være solgangsbris i sikte! De idelle forholdene for små båter er når det blåser fra øst. Da går du i le for Sverige nedover, og sjøen er rolig. Sats på en sånn dag og du får sikkert en fin tur!

Edited by Brumm (see edit history)