Ivilix22 Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Hei! Fisker litt kreps nå og da og lurte på korleis eg skal oppbevare dei, skal dei frysast levande eller kokte ? Kor lenge kan kreps halde seg i samleteine, vil dei då angripe kvarandre? Mvh Eivind Larsen Link to post
Baracuda Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Hei. Frys krepsen ferdig kokt og rensket ( Krepsehaler) i lake. Skal du ha dem i samleteine, så er de teinene laget slik at det er plass til en kreps i hvert rom. Senk teinen ned på samme dyp som krepsen er fisket fra. Ha samleteinen på enden av lenka. Nydelig mat men jeg syns kreps er ferskvare og fryser kun krepsehalene til bruk i fiskesuppe. :) Link to post
Ivilix22 Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Hvor lenge kan kretsen oppbevares i samleteine? :) Link to post
Ask Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Fiskaren eg plar kjøpa kreps av har samleteina på grunt vatn. Ask Link to post
hanto1 Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Har hørt at samleteina må ned på min 30 m, har imidlertid ikke prøvd selv men krepsen lever jo vanligvis i fra 40 m og nedover. Har lagret krepsen rå på frysen og kokt den etter opptining. Smaker bedre da enn fryst kokt etter min mening. Link to post
hombor Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 Senk ned en slik en til ca 50m så kan de ligge der noen uker:-) Krepsen må ha separate rom da de er fæle til å slåss... Link to post
hombor Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 glemte linken...: http://okmarine.no/sanketeiner/sanketeine-std-kreps Link to post
Ivilix22 Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Tusen takk for svar, skal kjøpe meg noen sånne :) Link to post
M/S Tilia Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Hei:-) eg pleier og sleppe krepsen ned på ca 30m :-) litt avhengig av sjøtempraturen. Holder seg lenge levende rett under overflaten på vinterstid. Link to post
Baracuda Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Jeg fisker kreps på 250 til 300 meter og de krepsene må ned på samme dyp, ellers dør de veldig fort på grunn av trykkforskjellen. Samleteinen har jeg da i enden av lenken til krepseteinene. Men selvfølgelig kan du lagre krepsen på 30 meter men da må den ikke være fisket på så store dyp. Men bruk samleteine for de er kannibaler. Lykke til. :) Link to post
Ivilix22 Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Hvor lege kan dei holde seg? 40/ 110 m ? :) Link to post
Recommended Posts