Jump to content

Erfaringer med Hamron 170 bars høytrykkspyler?

leohrvik

Recommended Posts

Har ikke erfaring med denne, men veldig generelt er min erfaring att billige høytrykksvaskere bare gjør en skuffet. Ofte er strålen så tynn at man må bruke lang tid for å få dekket en flate.

Mer eller mindre identiske "husmorspylere" står vel i svært mange hjem (eller helst i garasjen). Bare med små varianter i farge, navn og små detaljer.

Det som kjennetegner dem er liten vannmengde under forholdsvis høyt trykk. Så den flytter ofte bare dritten i stedet for å skylle den vekk.

Har en tilsvarende fra Nilfisk. Den blir oftest stående urørt til fordel for en god og tykk 3/4" spyleslange med skikkelig munnstykke. Glem disse tynne grønne prostataslangene i plast de hiver etter deg på byggevarehusene. Gå heller for skikkelig slange. Den vasker i stedet for å "blåse", men blir likevel billigere enn de billigeste høytrykksspylerne.

Jeg har ingen erfaring med denne spyleren, men masse erfaring med andre store spylere, da jeg har drevet med kjemisk malingsfjerning i 30 år. Det som gjør jobben med en høytrykksvasker er en kombinasjon av trykk og vannmengde, hvor vannmengden har størst betydning. Når man kommer til trykket er det ikke pumpetrykket, men dysetrykket som har betydning.

De dataene du ønsker deg er helt avhengig av hva du skal benytte spyleren til, og hvor tung den er, om du ikke kan kjøre frem til stedet den skal benyttes.

Spyleren du henviser til har greit nok trykk, men vannmengden er alt for liten til at spyleren har noen særlig nytte. Jeg tror Biltemaspyleren, http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Hoytrykksvasker-og-tilbehor/Hoytrykksvasker-HPC-70-17071/ , gjør nesten samme nytten for en tredel av prisen, da så små spylere leverer for lite vann, nesten uansett. Jeg har selv denne spyleren, men det er kun fordi jeg må bære ett stykke for å komme til båten. Jeg kjøpte den kun for å spyle vekk soppvekst i overflaten på deler av dekket, og det fungerer den lettere på enn skrubbing.

For å ha et bredere bruksområde bør du finne en spyler med vannmengde opp mot, og helst over 10 liter/minutt. Trykket er greit nok om det er over 90 bar (dysetrykk). Jeg vet ikke, men en slik maskin trenger ikke koste særlig over den prisen som Jula maskinen du henviser til har. Jeg mener KEW / Alto har spylere som er såpass på tilbud fra tid til annen. Disse har god kvalitet.

Se på hva du har i lommeboka, hvor tung maskinen kan være, hva du skal spyle, og hvor tungt det er å fjerne, og husk at endringer i vannmengde har mest å si for hva du sparer av tid på en vasker.

Jeg kan jo nevne at den maskinen jeg bruker til malingsfjerning er dieseldrevet, 3 cyl Mitshubichi, har 185 bar dysetrykk, 22 liter/minutt, og leverer vann med 90 grader temperatur. Vekten, montert på bilhenger, er ca 500 kg, og prisen ny var kr 275 000,-. Neppe egnet som hobbyverktøy, men fryktelig effektiv..., om den som bruker den vet hva han gjør.

Husk at om du bruker for høyt trykk på gelcoat kan du ødelegge overflaten, selv med den lille Biltemavaskeren jeg viser til. Lykke til med anskaffelsen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei,

Kan understreke det Festina skriver. Jeg har kjøpt og brukt flere billige høytrykkspyler opp gjennom årene. De som gjør en god jobb er de med over 600 l/t 10 l/miuttet. De koster som regel litt mer, men COOP har noen gode tilbud somregel. De som gir større vannmenge kan du som stille munnstykket slik at du lager flat stråle som gjør arbeidet raskere og gjevnere. Dersom du får med en turbodyse gjør det at får høyt trykk og stor arbeidsflate til spyling av undervannsskroget, eller hellene på gårdsplassen.

Jeg kjøpte Nilfisk som de har på jula til 1995 (c130heter den tror jeg) bestilte 15meter stålarmert slange fra England med ferdige montert nilfisk koblinger på til 900 ink frakt. Meget fornøyd med dette. Har tatt alle utfordringene jeg har gitt den.