Jump to content

Furuno autopilot tar ikke mot data fra Tiki kartprogram.

UVÆR-II

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt båt med autopilot fra 2009. Piloten har aldri vært montert, en Furuno 511 som jeg har koblet sammen med pc type Shuttle 47.

Bruker RS 232 port og Moxa 1110 usb converter. På Moxa'en kan jeg se at det lyser i dioden for transmitting når kartprogrammet sender data til autopiloten men piloten svarer ikke.

På autopiloten er det en egen port for RS 232 tilkobling, her er link til koblingskjema har kabel 5 til ground kabel 3 til reciving og kabel 2 til transmitting, også byttet plass på kabel 2 og 3. kabel 5, 2 og 3 er NMEA inn og ut + felles jord.

http://www.furunousa.com/ProductDocuments/NavPilot%20500%20511%20520%20Installation%20Manual%20J2%20%2011-28-11.pdf

Siden piloten er kjøpt av noen andre for snart 5 år siden så er det lite hjelp å få når man ringer Furuno... Men siden Furuno har så brukervennlig installasjons veiledning så gikk det fint å montere den..... Piloten fungerer utmerket i alle hastigheter fra 6- 30 knop.

Jeg har koblet Furuno sin GPS type FA30 til piloten og har en separat GPS/GLONAS antenne til kartprogrammet på PC'en, kan disse to GPS'ene komme i konflikt med hverandre?

Kan det være at jeg må bruke RS232 kabel med optokobler og unngå USB?

Noen kloke hoder her på Forumet som kan hjelpe?

Hilsen Nils

Edited by Nils Ivar (see edit history)

Hei

Det var ganske enkelt egentlig, en måtte bare fortelle piloten at en skulle bruke begge gps signalene, i oppsettet så er valgene Port 1, Port 2, og Both. Oppsette ble at Both skulle være aktivt.

Kjøpte den nye typen GPS/GLONASS antennen fra Digital Yacht med USB men den er veldig ustabil, Har kjøpt den for RS 232 port nå og håper den er mer stabil. Da håper jeg navigasjonssystemet på U-VÆR II

er perfekt. Skjermen jeg bruker er forøvrig 17 tommer fra Olorin med touch screen som er perfekt sammen med TIKI Navigator kartprogram.

Hilsen Nils