Vanntett Startet 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2014 Har kastet ut den gamle RM69 dassen, og skal sette inn en ny Jabsco manuell pumpetoalett. Skruene i sokkelen passer selvfølgelig ikke overens, og jeg kommer ikke til undersiden av sokkelen.. Jeg vurderer å borre et hull på hitsiden av sokkelen så jeg kommer til med nye bolter fra undersiden. Dette må da tettes etterpå så det blir litt jobb.. Finnes det andre måter å feste skruer i glassfiber, som ikke krever tilgang til baksiden? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 (redigert) På min båt hadde jeg samme problemstillingen. Det viser seg at det er en trekloss under glassfiberen, så det er bare å skru fast med franske treskruer. Du kan borre et tynt hull og sjekke om det er det samme hos deg. Redigert 11.Mars.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Er dette et rom det dusjes i? Om ikke lag et hull med koppsag rett under der dassen skal stå så du kan se ann hvordan det er laga til under der. Det hullet ser du ikke igjen før ved neste dasskifte :) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 11.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 (redigert) På min båt hadde jeg samme problemstillingen. Det viser seg at det er en trekloss under glassfiberen, så det er bare å skru fast med franske treskruer. Du kan borre et tynt hull og sjekke om det er det samme hos deg. Ja det er jo absolutt en ide. Når jeg får merket opp hvor hullene skal være så skal jeg prøve med et lite borr først for å se om det er treverk eller annet feste under der. Er dette et rom det dusjes i? Om ikke lag et hull med koppsag rett under der dassen skal stå så du kan se ann hvordan det er laga til under der. Det hullet ser du ikke igjen før ved neste dasskifte :) Nei det er ikke dusj der. Å lage hull under dassen i stedet for på siden var en god ide. Da er det jo problemet løst når dassen er montert. Dette blir plan B hvis ikke jeg finner feste til skruene. Redigert 11.Mars.2014 av Vanntett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2014 Klarer du ikke se så godt nedi hullet, så er teleskopisk tannlegespeil fra BT løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 (redigert) Klarer du ikke se så godt nedi hullet, så er teleskopisk tannlegespeil fra BT løsningen Den kan jeg bruke til mye annet også. Takk for tips. Satt opp på biltema-innkjøpslista! Redigert 12.Mars.2014 av Vanntett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Kanskje du kunne satt inn en slik: http://www.maritim.no/interior-eksterior/luker/inspeksjonsluke/inspeksjnsluke-102-mm Mener å ha sett disse i mindre størrelser hos andre leverandører. larss Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 (redigert) Hva med å ha en tykk palte (kryssfiner ell. som hvitmales) hvor du først borrer så du får gjennomgående bolter i plata som passer i dassen og borrer hull til boltene som er der for å skru den fast i båten. Samtidig limes det med sika ell. Husk at boltene til dassen må freses litt inn (forsenket boltehode ell.), så ikke bolten, men plata ligger ann mot underalegt. Plata blir da som ett mellomlag mellom båten og dassen Ellers er inspesjonsluke i fremkant en god ide. Bare pass på å ikke ødelegg noe når du freser ut hullet Redigert 12.Mars.2014 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Vedvards Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 (redigert) Du kan også bruke "bolter" som er beregnet for gips - typisk slike bolter du benytter for å henge opp TV feste på gipsvegg. Her bruker du en tang til å trekke til en mutter som du dytter gjennom et hull du borrer. Mutteren har da gripearmer på "baksiden" slik at den sitter fast under dassen Redigert 12.Mars.2014 av Wozu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KVIC Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Kapp de gamle boltene, gjerne med vinkelsliper. Beskytt området rundt mot spruten da den kan lage brune rust prikker i ettertid. Marker hvor det nye toalettet skal stå. Bruk hullsag og sag ut en åpning midt under toalettet. Fra undersiden vil du se om det er tre eller metall de gamle skruene var festet i. Deretter kjøper du en firkantfil som er tilsvarende firkanten på passende vognbolt. Når du ser at alt passer smører du lim i hullet slik at bolten holder seg på plass. Stram gjerne til med en mutter på oversiden så du er sikker på at bolten sitter skikkelig til limet tørker. Limet sørger for å holde boltene på plass på undersiden. Alternativt ved tre skru en bolt gjennom en islagsmutter som du skrur inn i treverket på undersiden. Hvis en av boltene er i et område uten forsterkninger anbefalet jeg å lime fast ett flattjern eller trebit. Jeg har gjort dette selv med hell. Du slipper alt tankearbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Hei Eg har festa våre dassar ved å skru franske skruar direkte ned i plastikken på dørken. (Dørken på biletet ditt liknar på dørkane på bada våre.) Det har holdt i meir enn ni år. Problemet er vel heller å få ut dei gamle skruane? Kanskje kan dei dunkast ned? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Takk for alle tips.Her er det jo bare å velge og vrake i fremgangsmåter! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Før du borer hull ville jeg ihverfall sjekket at det ikke ligger en tank under, eller at dette er en flytetank. Jeg ville kjøpt en bit King Starbord på Maritim og laget en adapterplate som passer hullmønsteret på eksisterende bolter og den nye doen. Så ville jeg dekket mutrene til de eksisterende boltene med en hvit plasthette. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Hos meg var det metall og treplate under. Boltene mine var helt like dine, og de var bare å skru opp (gjenger i begge ender. Skrudde på 2 muttere slik at jeg fikk skrudd hele bolten ut.) Da er det bare å borre nye hull, skru boltene på plass igjen og tette de gamle Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Da ser det ut som om metoden jeg benyttet ikke er nevnt. Jeg var i nøyaktig samme situasjon som Vanntett, men de gamle boltene satt i gjenger og det var bare å løsne dem. Jeg ville feste understellet på dassen med 8 mm syrefaste bolter. Jeg merket opp hvor de skulle sitte og boret opp til nesten ytterkanten av mutteren som skulle støpes inn. Så banket jeg mutteren nedi hullet slik at det var ca. en muttertykkelse overdekning. Så spikket jeg en passende rundpinne med ca. 8 mm diameter og dyttet/skrudde denne ned i mutteren. Da var det bare å fylle opp rundt pinnen med epoxy og vente på herding. I tillegg fylte jeg igjen hullene til de gamle boltene. Pinnen boret jeg ut og restene av treverket var det bare å fjerne med en gjengetapp. Jeg blandet farvepulver i epoxyen for å få samme farve som omgivelsene. Da var det bare å skru bolter inn og ut av mutterne så mye man orket. Denne prosedyren forutsetter jo at det er noe materiale under plasten så mutteren ikke forsvinner. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Hei, jeg er i samme situasjon nå - og tenkte bare raskt å høre. Vanntett - hva ble løsningen din her? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Dassene i heim husan blir jo bare festet med silikon/tec7 eller lignende. Vil ikke dette funke på glassfiber? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Napoli Svart 25.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2016 Nja - jeg hopper sjeldent med huset, vet ikke om en dass som bare er limt ville tålt det? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.