Jump to content

Dugnad-betale?

JaKM

Recommended Posts

Det som er lovlig,er det som er avtalt eller det som er bestemt ihht avtale eller vedtekter. Verre er det ikke. Det er ingen universell lov som gjelder for dette,så det er fritt frem for å avtale eller vedta akkurat hva man vil.

I en 30 år gammel forening, er vet vel ikke bare-bare å vedta noe slikt uten videre.

ca 1100 medlemmer hvorav ca 350 har båtplass.... det skulle blitt skikkelig baluba om en slik vedtekt kom deisende ned i postkassen.

Jeg tviler vel på at det kommer en slik vedtekt kommer her, for det er etter min mening veldig bra oppmøte på dugnadene. Riktignok de samme som kommer hver gang, men de ser ut til å gjøre det med glede og det som skal gjøres blir gjort. Når det er større ting som ikke kan gjøres på dugnad, blir det satt bort til proffe og da kommer jo regningen til alle medlemmene i form av økte priser. (hmmm.. lavere priser har jeg til gode å oppleve...)

Jeg har noen ekstradugnader utenom og får fratrekk på neste faktura for timer jeg har lagt ned ekstra, men det er helt på siden av det vi diskuterer her.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Nå er det en stund siden sist jeg satt i et styre, men det er vel slik at endring i vedtektene krever årsmøteforslag og flertallsavgjørelse. Det styret derimot kan gjøre uten årsmøtevedtak er å endre betingelsene i en vedtekt, altså endre beløpet ved uteblitt dugnad, antall pålagte dugnadstimer, vakt, bryggeleie, opplagsleie etc.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Artikkelen i DP har ingenting med båtforeninger å gjøre. Det er vedtekter og eventuelt andre instrukser og bestemmelser, f eks årsmøtevedtak,som bestemmer hva som gjelder. Hvis båtforeningen bestemmer at det skal væredugnad,og at de som ikke arbeider, i stedet må betale, så er det slik det blir. Dette bygger på ren alminnelig avtale-og foreningsrett og er egentlig ikke komplisert -- hvis ikke man VIL at det skal bli komplisert.

Hvorfor gjelder loven i borettslag og ikke i en båtforening? Hvor ligger forskjellen rent lovmessig? :confused:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Det som er lovlig,er det som er avtalt eller det som er bestemt ihht avtale eller vedtekter. Verre er det ikke. Det er ingen universell lov som gjelder for dette,så det er fritt frem for å avtale eller vedta akkurat hva man vil.

Stort enklere kan det vel ikke sies.. og siden det er helt frivillig å være med i båtforeninger, så kan man bare finne en annen forening om man ikke er fornøyd.. selv har jeg betalt for uteblivelse av dugnad i 7 år, på grunn av at jeg har bodd i utlandet og dermed ikke kunne delta på dugnader... Det var 6000 km å reise med fly, og jeg fant ut det ble litt i lengste laget å reise for en 2 timers dugnad ... Så dermed var det bare en sann glede å kunne bidra med penger til foreningen når en ikke kunne jobbe på dugnad ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

"Bygde-dyret" :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Igår skrev JaKM.

Jeg setter desverre ikke pris på en "gutteklubb" som presser ut andre og sjikanerer..

Det er kanskje det nærmeste et reelt motiv som er kommet frem så langt.

Jeg er ikke sikker på om den rekasjonen, selv om den er forståelig, er den som skaper bedre forhold. Hadde det ikke vært bedre for fellessakpet at en betalte inn og samtidig tok børen med å få frem kritikken mot denne "gutteklubben". Hvis du ikke betaler er det vanskeligere å føre frem kritikk, mener jeg.

Så er det et annet spørsmål om det legale grunnlaget for ordninga. Der vil jeg nok være enige med dem som mener at det er relativt tvilsomt, men slik trådstarter formulerer seg er vel ikke det egentlig hovedsak i denne tråden.

Skjemmes bør den som ikke deltar på dugnad og som samtidig mener det er feil å måtte betale kompensasjon for dette. Det er helt utrolig at noen er så utakknemelig for den innsats andre gjør. Når det utføres dugnadsarbeid så reduserer det driftskostnader på arbeid som man ellers ville blitt nødt til å betale dyre firmaer for. Men det er jo alltids noen som naver med glede eller elsker å se andre bidra uten selv å delta.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...