Jump to content

Dugnadsplikt-bot


horg

Recommended Posts

Jeg tror ikke det, men da blir det vel til at arbeidet settes bort til profesjonelle og regningen fordeles og det blir vel ikke så billig? Tenk at du må betale "noen" kr 500 per time pluss moms for å få utført arbeidet og disse pengene må du tjene inn først (og skatte av). Betyr vel da ofte at man må jobbe f.eks fire (4) timer for å kunne ansette noen til å jobbe for en i en (1) time. Dette svaret er litt på siden av spørsmålet, men verdt å tenke på?

 

Ellers så fant jeg denne hva angår dugnadsplikt i borettslag og det sier jo noe om jusen her.

 

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...0&ArtKey=14

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvert medlem plikter å stille på 2 dugnader og 2 nattevakter i året. Man skriver seg selv opp på ønskede datoer. Dugnad arrangeres 7 ganger om våren/ tidlig sommer, og 7 ganger sen sommer/høst. Nattevakt er det hver dag (natt) fra påske til langt utpå høsten. Så det skal godt gjøres å ikke finne noen dager som ikke passer. Man kan få godskrevet en eller flere vakter hvis man har verv eller andre oppgaver i foreningen.

 

Avgift for manglende oppmøte er 1000 kroner per vakt (dugnad eller nattevakt) Helt greit. Foreningen er basert på at medlemmene gjør en innsats.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Vi er oppsatt 2 mann på hver nattevakt. Den skjer 5 ganger i sessongen. Når vi så går alene, betyr det 2,5 nattevakter i snitt pr. år.

Uteblivelse koster oss kr. 1000,- (Noe vi ikke synes er urimelig... Det er tross alt STORE verdier vi passer på...)

 

Du kan enten bytte vakt med et annet vaktlag (noe du selvsagt må ta igjen senere!) eller du kan betale en av pensjonistene i havna kr. 600,- for at de tar vakta for deg.

 

Dugnader skjer 4-5 ettermiddager i året. Du kan velge dager, men uteblivelse uten at du sier fra I GOD TID, blir bøtelagt!

Uteblivelse koster oss 600 kroner pr. gang.

 

Jeg er IKKE opprørt over dette systemet. Fordi: Vi har ei havn som er rimelig, fine forhold OG drevet på mye dugnadsinnsats.

Og folk står nå i kø for å få båtplass...

 

Redigert: Har egen oppvarmet vaktbu med minikjøkken og TV (som brukes lite på nattestid...), samt gratis tilgang internett

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hos oss er det 10 timer dugnadsplik i året. FOR IKKE ARBEIDEDE TIMER MÅ VI BETALE 100,- PR TIME (UNNSKYLD CAPSLOCK)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vi har 2 dugnadsdager i året, og jeg mener det koster kr 500,- pr dag hvis man uteblir. Man kan også gjøre andre oppgaver til andre tider. Etter dugnaden spiser vi sammen, som regel fiskesuppe fra kroa. Hyggelig, rett og slett.

Hovedjobben gjør egentlig pensjonistene, de jobber faktisk litt hele året, når jeg tenker etter. :fishing:

Redigert av Wannskrækk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dugnad, hvordan praktiseres dette ihht. oppmøteplikt- bot, blandt PB medlemene? Er det lov med bøter?

 

Skal du utarbeide noen vedtekter?

 

Hos oss har vi ikke noe system på dette i det hele tatt! Og møter alle opp på dugnad vil mesteparten gå i veien.

 

Jeg er i en komite som skulle funnet ut av dette for lenge siden. :blush:

 

Er det en ide å lage en navneliste med tlf.nr. av dem som var villig til å møte på dugnad, med fordel av pittelitt rimeligere leie?

Og viser det seg at de ikke kan møte allikevel er det bare å stryke dem av listen.

Link to post
Share on other sites

Penger å tjene på Solvik skjønner jeg ;)

 

Jepp, det er en gjeng med pensjonister som elsker å kjøpe vaktene. Slik at det er enkelt å få slippe. Det holdes dugnad også men det er på frivillig basis som seg hør og bør i en fornuftig styrt båtforening :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi har en nattvakt og 8 timer dugnad i året , utblir du fra vakte 1000 spenn i bot og 100 spenn pr time vis du uteblir fra dugnad . Folk sitter vakter (studenter) for 700 spenn , grei lønn for en liten natt vel . Men bota for uteblitt dugnad er litt feil syntes jeg , burde kansje vært en bot i % av båten verdi og en minste takst på 100 pr time. Syntes det er en liiiiten tendens til at dem med di største båtane gir f........

1000 spenn for dem i bot , er mest sannsynlig noe rusk i lomma :wink::drink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I vår båtforening er det egentlig fritt valg. Enten så stiller du på dugnad, og arbeider minimum 5 timer, eller du får en regning på 500 kr ekstra. Vi har fritak for dem som pga høy alder eller sviktende helse ikke kan delta.

 

Vi har diskutert om vi skal øke avgiften eller ikke, men så langt får vi gjort det vi har planlagt på dugnad, og så kjøper vi tjenester for de pengene vi får inn.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Trådstarters spørsmål inkluderer også om det er lov med bøter - er det ingen som har tanker om dette? I mitt første innlegg viste jeg til en artikkel på Jusstorget.no hvor det bl.a. fremkommer:

 

Domstolene har godtatt følgende fremgangsmåte: Borettslaget kan sette felleskostnadene så høyt som nødvendig for å få utført vedlikeholdsarbeidet for laget. Deretter kan det inviteres til frivillig dugnad. Andelseiere som utfører dugnadsarbeidet får deretter en reduksjon i felleskostnadene som tilsvarer det arbeidsinnsatsen sparer utgifter for borettslaget.

De som deltar på dugnaden har et økonomisk utbytte av arbeidet. Dette vil igjen føre til et større oppmøte på dugnadene.

 

Styret kan ikke pålegge andelseierne å utføre vedlikeholdsarbeide på dugnad, og kan heller ikke kreve gebyr fra eller kaste ut de som ikke deltar. Borettslagsloven gir ingen adgang til å kreve andre utgifter betalt av andelseier enn felleskostnader.

 

Så vidt jeg vet så er en del båthavner organisert på omtrent samme måte som et borettslag?

 

Noen synspunkter?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På forige årsmøte diskuterte vi om vi skulle gå over til den løsningen du nevner, med at alle skal i utgangspunktet betale, men at du kan arbeide for å redusere regningen.

 

Styret hadde store problemer med å forklare forskjellen mellom denne, og det at det er frivillig om at du betaler eller arbeider, og regning sendes ut i etterkant. Dvs i januar 07 for sesongen 06.

Hvordan dette holder juridisk vet jeg ikke, men dette blir betydelig enklere å administrere enn om vi skal fakturere på forhånd, og eventuelt kreditere hver enkelt etter hvor mange timer vedkommende har deltatt.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Vel og bra at de fleste har og er positive til å gå nattevakter i båthavnene for å passe på egne båter og verdiene.

Og jeg tror nok det er forebyggende på mye ivertfall hærverk, men de som ønsker å stjele båter for vinning er så frekke at de tar det de ønsker allikevel, på dagtid.....

I havna hos oss var det for noen år siden som kom på dagen å hentet en båt. Husker ikke hvordan de var kledd, men de hilste ivertfall på de som dem møtte i havna. Med mange båter så er det ikke mulig å vite hvem som har hva.

Link to post
Share on other sites

Trådstarters spørsmål inkluderer også om det er lov med bøter - er det ingen som har tanker om dette? I mitt første innlegg viste jeg til en artikkel på Jusstorget.no hvor det bl.a. fremkommer:

 

Domstolene har godtatt følgende fremgangsmåte: Borettslaget .....

 

Så vidt jeg vet så er en del båthavner organisert på omtrent samme måte som et borettslag?

 

Noen synspunkter?

 

:sailing:

 

Drift av borettslag er lovregulert gjennom Lov om burettslag (burettslagslova). Denne loven omhandler ikke drift av frivillige foreninger og lag.

 

Om dugnad skal være pliktig og om manglende dugnad skal/kan bøtelegges er opptil den enkelte forening/lag. Dette må i så fall finnes i vedtekter og regler for foreningen. Normalt vil innføring og endring i dette kreve vedtak på årsmøte/generalforsamling.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om foreninger kan kalle et slikt gebyr for "BOT" - i vår båtforening kaller vi det UTEBLIVELSESGEBYR - uteblivelse fra dugnad kr. 200,-/time.

Desverre var det mange som uteble i vår lille forening i 2006 :confused:

Vi ser jo helst at medlemmene blir med for å få jobben gjort, ikke kjøpe seg fri. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...