fredrant Startet 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2014 Jeg skal montere baugspyd på en motorbåt. Her finnes Båtsystem sine spyd, til 4-5000 kr. Det finnes også andre leverandører som har samme rustfritt stål (AIS316), samme rørtykkelse (32 mm) og teak, til 14-1500 kr. Noen med erfaring med disse rimeligere baugspydene, og som kan hjelpe meg med å forklare disse prisforskjellene? Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Dette lurer jeg på også Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Godt å se at det er fler som ikke forstår årsaken til dette Har blant annet sett på denne typen: http://stokken.mamutweb.com/Shop/Product/Baugspyd-316teak-75-cm/103915 Det er tilsynelatende like forsegjort og solid som modellene som koster 3 ganger så mye..... Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Ja den versjonen der har jeg sett på også. Ligger rundt samme pris hos flere. Blir spennende å se om noen vet noe om dette... Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Tipper som alt annet, båtsystem har laget en standardisert utgave til masseproduksjon som gjør salg mulig til mer fornuftige priser, mens andre leverandører ser på det som mer "nisjebasert" og dermed prisen. Kjenner ikke til forskjellene, men jeg har kikket mye på båtsystem sine (ferdig montert på båter), og dem virker meget bra. Jeg skal installere en slik på min, noe annet er ikke tema med tanke på prisforskjellene. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Men her er det omvendt. Båtsystem koster 5500+, og de andre koster 1500. Er det vi lurer på... Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Ahh, min feil. De fleste tilbud jeg har fått utenom båtsystem har ligget på 10-15.000,- :-) Kan årsak være markedsmakt? Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 10-15000? Er de spesialbestillt? Hvor mange cm? Hvis alle 3 alternativer (1500, 5500, 12000) er like bra, kan det vel ikke ha noe med markedsmakt å gjøre vil jeg tro? Jeg må innrømme at jeg kun har tatt på Båtsystem, så vet ikke noe om kvalitetsforskjell selv. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Jeg monterte baugspyd med teleskopstige i kassett fra Båtsystem på vår Grand Mistral i fjor og må si jeg var imponert over opplevd kvalitet i forhold til pris.Svært god finish på rør og teak, innfestingsdetaljer som passet perfekt og det virker solid og støtt i bruk. Jeg droppet festene ned i skroget og kjøpte ekstra stag som jeg festet i braketten til baugankeret. Nå har vi BMI under snittet så for oss er det støtt og stabilt nok i massevis.Baugspydet fra Stokken ser jo omtrent likt ut fra oversiden, men til den prisen ville jeg sjekket undersiden nøye også. Jeg syntes prisen var mistenkelig lav, selv for Kinaprodukter. Dette er jo ikke noe det selges tusener av i uka her i Norge, så noe lukter svidd.Det er nå min mening da ! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Det finnes også andre leverandører som har samme rustfritt stål (AIS316), samme rørtykkelse (32 mm) Vær obs på at selv om flere averterer med 316 kvalitet kan legeringsinnholdet variere en del. AISI er en amerikansk standard, og hvis du ser på EN standarder (europeisk) er det så vidt jeg husker 6 kvaliteter som går inn under 316. EN systemet er altså mer spesifikt. Hvis du er interessert kan du lese mer om det i en tråd jeg startet om materialkvaliteter: https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/ Du skriver at rørtykkelsen er 32mm. Jeg kaller det rørets diameter. Vær også klar over at godstykkelsen kan variere på et rør som har samme diameter. Hvis baugspydet er laget av rør med liten godstykkelse (mindre enn 1,5) er det fort gjort at det blir bulker i røret hvis du er borti noe, bare et tips. Jeg ser at det blir solgt en del komponenter med 1mm godstykkelse. Det er veke greier spør du meg Det kan kanskje være litt leit å sjekke godstykkelsen, men du får en indikasjon ved å banke på røret. Alternativet er å kappe den i to og måle, men det er kanskje ikke så heldig Eller så kan du bruke ultralyd, eller rett og slett spørre de som selger (hvis du kan stole på det da...) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
fredrant Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Har vært hos enda en forhandler idag, denne selger både Båtsystem og andre billigere spyd. Fikk her faktisk anbefalt den rimelige typen. Godstykkelse og levering skal være likt på begge typer. Båtsystem tjener visstnok masse på et velrenommert navn.... Julie III: Dersom du ikke monterer i år skal jeg dele mine erfaringer med den rimelige typen etter endt sesong. Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Legering skal det selvsagt være..... Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 20.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Har vært hos enda en forhandler idag, denne selger både Båtsystem og andre billigere spyd. Fikk her faktisk anbefalt den rimelige typen. Godstykkelse og levering skal være likt på begge typer. Båtsystem tjener visstnok masse på et velrenommert navn.... Julie III: Dersom du ikke monterer i år skal jeg dele mine erfaringer med den rimelige typen etter endt sesong. Takk for det fredrant! Gi gjerne en status når du har montert også, gjerne med bilder. Kan du montere stige under denne dersom man har anker i baugen? Båtsystem hadde løsninger for dette... Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Har ikke sjekket hvorvidt "kassett" med stige kan monteres under dette spydet. Jeg velger å beholde mitt Delta anker i baugen, og dette umuliggjør montering av fast stige - uansett leverandør. Så for min del blir det løs stige. Kommer tilbake med bilder når båten flyter. Fikk et bra tips om å montere spydet etter sjøsetting - for å få rett vinkel i forhold til båten Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Jeg har også Delta foran, og Båtsystem har løsning for dette. Benene du fester til skroget er litt lenger, også er det støtter under som skrues til ankerrulla. Da er det plass under spydet til stige Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 21.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2014 Vedlegger en link om lignende tema for et års tid tilbake hvis dette kan være til nytte. På innleggene nederst i tråden er det noen bilder av Båtsystem spyd med kassett.Jeg monterte akkurat maken på vår Grand Mistral i fjor sommer og har vært kjempefornøyd med denne løsningen.Handlet inn hos Seatronic og det kom på rundt 8 000,- for spyd (MP75), kassettstige, ekstra stag til baugrullen/braketten og frakt. https://baatplassen.no/i/topic/99161-montere-baugspyd-paa-windy-grand-mistral-noen-som-har-erfaring/ Høres fornuftig ut å vente til båten er ved brygga fredrant. Med baugen inn over brygga var det perfekt arbeidsstilling og veldig kurant å montere. Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Jeg har også Delta foran, og Båtsystem har løsning for dette. Benene du fester til skroget er litt lenger, også er det støtter under som skrues til ankerrulla. Da er det plass under spydet til stige Har sett på den løsningen Julie III, men synes spydet da kommer litt for høyt i forhold til dekket. Dette er jo forskjellig fra båt til båt, men jeg må nok legge spydet så nært ankeret som mulig. Så på bildene i linken over. Løsningen med å fjerne litt teak i midten slik at spydet flukter med ankeret er nok løsningen for meg Så får jeg heller ta jobben med å stue bort stigen Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Har vært hos enda en forhandler idag, denne selger både Båtsystem og andre billigere spyd. Fikk her faktisk anbefalt den rimelige typen. Godstykkelse og levering skal være likt på begge typer. Båtsystem tjener visstnok masse på et velrenommert navn.... Julie III: Dersom du ikke monterer i år skal jeg dele mine erfaringer med den rimelige typen etter endt sesong. Plukker opp denne tråden da jeg vurderer å montere baugspyd og stige på min Sandvik 28. Fredrant; Hvilke erfariger har du gjort deg med "billigvarianten"? Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 3.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Plukker opp denne tråden da jeg vurderer å montere baugspyd og stige på min Sandvik 28. Fredrant; Hvilke erfariger har du gjort deg med "billigvarianten"? Har brukt det rimelige alternativet i over en sesong nå, og er veldig fornøyd. Kvalitet både på rør og teak virker til å være fullt på høyde med andre alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Lorang71 Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 Båtsystem og den rimelige fra flak er produsert på samme fabrikk i Kina. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 (redigert) Jeg har montert den billige typen på min båt i år: Kvalitet på sveiser, gods og legering virker helt grei. Jeg monterte en teleskopstige i kassett under også, og det hele fungerer helt utmerket. Kunne tenkt meg en litt annen låsemekanisme enn borrelåsen, men det enkle er ofte det beste. Det som er fint her er at man kan regulere høyden på trappa til fjell og brygge. Når det gjelder teaken er denne også helt ok, men jeg har ikke brukt så mye energi på den da jeg har tenkt å bytte den ut med noe som er vedlikeholdsfritt tror jeg. Jeg er ikke tilhenger av teakolje og slik. Jeg er over det noen andre her i tråden kaller normal BMI, så jeg har støtte under - helt nødvendig for oss - det er festet inn i baugluken slik at jeg enkelt kan komme til skruen. Eneste jeg ikke likte var det teleskopiske røret som fulgte med, så jeg kjøpte et nytt syrefast polert rør i riktig lenge så jeg slapp skjøt på røret. Redigert 3.August.2015 av Baard (see edit history) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
HansO Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Takker for tilbakemelding. Da går jeg for den rimelige fra Flak. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Jeg er over det noen andre her i tråden kaller normal BMI, så jeg har støtte under - helt nødvendig for oss - det er festet inn i baugluken slik at jeg enkelt kan komme til skruen. Eneste jeg ikke likte var det teleskopiske røret som fulgte med, så jeg kjøpte et nytt syrefast polert rør i riktig lenge så jeg slapp skjøt på røret. Sliter litt med samme utfordringen. Hvor fikk du tak i det syrefaste røret? Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 (redigert) FYI: Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'baugspyd' i bokmålsdatabasen. baugspryd baug|spryd n1 (nederl. boegspriet) tjukk stong som går ut frå baugen på eit seglskip og stagar av forriggen Jada, jeg liker å være besserwisser av og til, må innrømme det: betre|vitar m1 (frå ty. besserwisser) person som trur han veit meir enn andre (og står fram som urimeleg sjølvgod) opptre som betrevitar Bær over med meg.... Pleier normalt å uttrykke meg rimelig korrekt på bokmål, og har levd i den tro at dette var et godt norsk ord. Selv korrekturleseren her på nettstedet aksepterer ordet baugspyd. Søker du på nettet vil du også få flere treff som viser til (i denne sammenheng) riktig produkt. I tillegg kan det virke som om flere her på forumet godt forstod hva jeg mente - deg selv inkludert? Men for all del - rett skal være rett. Jeg tar det til etterretning. Redigert 4.August.2015 av telford (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Det er stor forskjell på baugspyd. Har montert et egetdesignet på Kragerø 32. Sveits av Veberg i Fredrikstad. Så har jeg etterbestilt til både Saga 315 og Viksund 340. Sistnevnte til henholdsvis 13 og 25000 . vidunderlig er også produsert hos Veberg. Alle disse bauspydene er spesialtilpasset, uten støttestag og følger linjene på båtene. Dette innebærer at de må være mye stivere enn Båtsystems bauspyd. I tillegg er nok både Kragerø 32 og Viksunds bauspyd mye større. Dette kan vel neppe forsvare prisforskjellene men jeg ville ikke valgt noe annet en originalt på en relativt ny båt om det fantes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.