Jump to content

Kvalitetsforskjeller på baugspyd

fredrant

Recommended Posts

Båtsystem og den rimelige fra flak er produsert på samme fabrikk i Kina.

Det er mye rart som lages på samme fabrikk og til og med samme samlebånd, men det trenger ikke bety at det lages til samme spesifikasjoner. Én kunde kan be om materialkvalitet 1 og tykt gods, mens en annen kan be om samme materialvalitet men tynnere gods. Enda en kan be om materialkvalitet 2 og veldig tykt gods for å kompensere osv. Fabrikken leverer det hver enkelt kunde bestiller.

Altså - det jeg prøver å si er at det KAN selvfølgelig være identisk kvalitet, samme godstykkelse osv, men at to produkter er laget ved samme fabrikk garanterer ingenting.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 2 måneder senere...

Jeg se at mange her har erfering fra installsjon av baugspyd. Jeg har nettop kjøpt en Båtsystems MP55 med stige som se ut til å vare av bra kvalitet. Alle sveisene er passe dimensjonert og blank pollert.

Jeg lurer litt på monteringing. Det er ikke mulig å for tilgang til baksiden av skroget for å bruke skive og mutter slik som monterings anvisningen anbefale.

Har noen forum brukere  montert med selv gjengende skruer bare? Hva er deres erfering?

Jeg tippe at glassfiber tykkelsen hvor de to sirkular føtter skal festes er ca 1cm, minst. Rekkvert er tross alt montert ganske nært med det som se ut som selv gjengende skruer.

Sika norge anbefalt sika 252 som er en industrial monterings lim.

-Beneteau Antares 780

• 10 måneder senere...
Guest Avmønstret#

FYI:

Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'baugspyd' i bokmålsdatabasen.

Letter-K-blue-icon.png

baug|spryd n1 (nederl. boegspriet) tjukk stong som går ut frå baugen på eit seglskip og stagar av forriggen

Jada, jeg liker å være besserwisser av og til, må innrømme det:

betre|vitar m1 (frå ty. besserwisser) person som trur han veit meir enn andre (og står fram som urimeleg sjølvgod)

opptre som betrevitar

Bær over med meg....

Nja... på seilbåter som har spyd for genaker syns jeg "Baugspyd" er kurant. Men da snakker vi om et spyd som skyves ut og frem for bruk, ikke fastmontert i fremskutt posisjon. Når en sånn "pinne" står rett frem uten noen form for avstivninger osv minner det ikke så lite om et spyd. 

Men ser i tråden at alle skriver konsekvent feil, og jeg har en tendens til å tenke at når noe er konsekvent feil så er det kanskje det nye rette ;-)

"Spryd" er av nederlandsk "spri". Så det er jo et gammelt og tradisjonelt ord, men kanskje på tide at det fornyes? Er ikke sikkert dagens båtfolk har noen særlig forhold til bruk av ordet "spri", "spryd" osv. 

----

Men om motorbåtfolket adopterer "spyd" som det nye ordet for "spryd", hvordan skal man da skille mellom et genakerspyd og et baugspryd? 

Nja... på seilbåter som har spyd for genaker syns jeg "Baugspyd" er kurant. Men da snakker vi om et spyd som skyves ut og frem for bruk, ikke fastmontert i fremskutt posisjon. Når en sånn "pinne" står rett frem uten noen form for avstivninger osv minner det ikke så lite om et spyd. 

Men ser i tråden at alle skriver konsekvent feil, og jeg har en tendens til å tenke at når noe er konsekvent feil så er det kanskje det nye rette ;-)

"Spryd" er av nederlandsk "spri". Så det er jo et gammelt og tradisjonelt ord, men kanskje på tide at det fornyes? Er ikke sikkert dagens båtfolk har noen særlig forhold til bruk av ordet "spri", "spryd" osv. 

----

Men om motorbåtfolket adopterer "spyd" som det nye ordet for "spryd", hvordan skal man da skille mellom et genakerspyd og et baugspryd? 

Spyd og spryd er egentlig samme ordet, men det er jo greit å holde seg til norsk rettskriving, og ikke absolutt protestere mot alt med å innføre norsk skrivemåte på privaten ? Det heter i dag gir og ikke gear, og sjåfør og ikke chauffeur. Før eller senere vil nok språkrådet omdøpe baugsprydet til baugspydet, men enn så lenge vitner det bare om mangel på språklig kompetanse å skrive "baugspyd".

Gymnaslærer Pedersen ;-)

Oi så gøy ! Men det er ikke så langt unna sannheten, faktisk. Ett år med pedagogikk, så er jeg Lektor på papiret, og kan bli gymnaslærer. En skremmende, men samtidig litt forlokkende tanke. Være med i den gjengen som former allslags Nooraer og Williamer til ansvarlige og skikkelige samfunnsborgere ? Tanken er ikke helt ueffen..... :smiley: Norsk skole ville aldri blitt det samme igjen. Jeg tror skolen trenger oss gamlegutta som både har vært i krigen og som har lang fartstid i vanlige jobber. Tro det eller ei, men det kan faktisk bli for mye fotformsko, strikkevester og livsfjern SV-politikk på lærerværelser rundt omkring. :giggle: :giggle:

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Tro det eller ei, men det kan faktisk bli for mye fotformsko, strikkevester og livsfjern SV-politikk på lærerværelser rundt omkring. :giggle: :giggle:

Det er ikke vanskelig å tro. Har vært innom lærerskolen og noen lærerværelser.

Ps, kommentaren over var ikke ment for å fornærme.

Det er ikke vanskelig å tro. Har vært innom lærerskolen og noen lærerværelser.

Ps, kommentaren over var ikke ment for å fornærme.

Så da betrakter jeg varanens mening som en støtte til mitt nye prosjekt - å infiltrere norske lærerrom, og bryte opp hegemoniet av teoretisk og kvasiakademisk sosialpedagogikk , og erstatte det med "Real life experience" ?  Gymnaslærer Pedersen kan revolusjonere norsk skole. Og elevene jubler !

Hmm. Da gjenstår det bare å komme inn på dette pedqagogikkstudiet. Det er mange i min situasjon som starter på det i dissse dager, og det er bare så flott ! Selv vil jeg se det litt an, om det kan være mulig å få seg en ny jobb uten videre studier. Men oljeenedturen kommer til å skape endringer i norsk videregående skole, til det bedre. Jeg synes Torbjørn Rød-Isøksen burde spandere dette studieåret på godt voksne folk, med et hovedfag i bunnen,  som vil inn i skolen. Rett og slett slette studielånet for denne gruppen. For skolen kommer til å bli så utrolig mye bedre.....det er vinn-vinn.

Guest Avmønstret#

Har selv "godkjent undervisningskompetanse" i samfunnsfag, natur- og samfunnsgeografi og historie. Kanskje litt tynt for å skifte karriere. Men den lange ferien er jaggu en god motivasjon.

På den andre siden så vil jeg helst ikke bidra til at lærerstanden blir befolket av menn (esker) som er i solnedgangen. Ja, erfaring fra det virkelig liv er gode greier å bringe til torgs. Men avstanden til de unge er desto større.

Ja noen klarer å holde seg evigunge i skallen, jeg er ikke en av de. Jeg har faktisk blitt eldre og prøver å ta hensyn til det ;-)

For å være helt ærlig, ungdommen er fantastisk og vakker men mange av representantene ville jeg slite fælt med å oppholde meg i samme rom med utover en klassetime hvis jeg måtte ha noe med de å gjøre :-)

• 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Baard skrev On ‎03‎/‎08‎/‎2015 at 22.00:

Jeg har montert den billige typen på min båt i år:

Kvalitet på sveiser, gods og legering virker helt grei. Jeg monterte en teleskopstige i kassett under også, og det hele fungerer helt utmerket. Kunne tenkt meg en litt annen låsemekanisme enn borrelåsen, men det enkle er ofte det beste. Det som er fint her er at man kan regulere høyden på trappa til fjell og brygge. Når det gjelder teaken er denne også helt ok, men jeg har ikke brukt så mye energi på den da jeg har tenkt å bytte den ut med noe som er vedlikeholdsfritt tror jeg. Jeg er ikke tilhenger av teakolje og slik. Jeg er over det noen andre her i tråden kaller normal BMI, så jeg har støtte under - helt nødvendig for oss - det er festet inn i baugluken slik at jeg enkelt kan komme til skruen. Eneste jeg ikke likte var det teleskopiske røret som fulgte med, så jeg kjøpte et nytt syrefast polert rør i riktig lenge så jeg slapp skjøt på røret.

Monterte samme type  forrige sesong  og er meget fornøyd med den. Hvis jeg skulle sette fingeren på noe så er det stigen som ikke kan skyves helt inn under men dette tenker jeg overhode ikke om nå lenger.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

HansO skrev On ‎04‎/‎08‎/‎2015 at 16.14:

Sliter litt med samme utfordringen.

Hvor fikk du tak i det syrefaste røret?

Til helgen skal jeg bore gjennom hele røret der hvor låseskruen sitter og sette inn en skrue med låsemutter. Problem solved :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...