Jump to content

Plassering og montering av baugvinsj på seilbåt

Euklid

Recommended Posts

Trenger hjelp fra noen kloke hoder til å gruble frem en løsning for plassering av ankervinsj i baugen. Både vinsj og anker er kjøpt inn; vinsjen er en manuell sak fra Lofrans, ankeret et 15kg Rocna – rulle har jeg ennå ikke kjøpt (annet enn den mikroben som satt på båten originalt).

Noen bildet for å illustrere soga:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Utfordringene står i kø:

–plassering av anker på/under baugspyd, med anker og kjetting i potensiell konflikt med det meste. Klarer jeg å kombinere baugspyd med ankeret?

–festing av vinsj på dekk: på eller bak kjettingluke?

–dimensjonering av bakplate under dekk. Hva må til av tykkelse, størrelse og materialer?

Dere får unnskylde at renholdet på båten er såder; jeg stiller meg først i rekken av de som gleder seg til vannet skrus på for sesongen. Setter stor pris på alle tanker, tips og innspill.

Hei

Eit godt anker og ein fin vinsj. Då du skriv at du set pris på alle tankar vil eg tillata meg å skriva litt om min erfaring.

På vår forrige båt (32 fot monohull) monterte eg ein flott manuell ankervinsj, 50 m 8 mm kjetting og 10 kg bruce.

Det var tungt og tidkrevjande å få ankeret opp. Umogeleg å få opp aleine dersom det bles litt.

Eg rår sterkt til at du vurderar å bytta vinsjen med ein elektrisk.

Det er betre med liggande kabelar. Dette fordi det blir betre kontakt mellom kjetting og kabelar.

Det beste er om du kan få laga eit beslag som fordeler kreftene ned i skottet i ankerbrønnen.

Lykke til.

Ask

Jeg har stor forståelse for det du skriver, Ask – gikk mange runder med grubling før jeg havnet på manuell vinsj, og jeg setter virkelig pris på innspillet. Ønsket om å gjøre det enkelt og rimelig med lite elektronikk endte for min del opp med å tippe valget i favør av den manuelle. Om jeg senere kommer til å angre finnes det vinsjer å få kjøpt som kan monteres i akkurat samme hull.

Horisontal vs. vertikal vinsj er en annen diskusjon med mye fordeler og ulemper på begge sider, men også der må jeg nok konstatere at valget for min del er tatt med mindre det skulle være noen voldsomme fordeler ved montering, for min del har det heller virket omvendt.

Ideen om et beslag kan være god, uten at jeg helt klarer å se for meg hvordan dette skal gjøres. De eneste solide festepunktene jeg har i dag er helt fremme i baugen, der forstaget og kryssholtene sitter. Ett alternativ kunne være å få sveiset en stålkonstruksjon som strekker seg bakover herfra, med en plate som mothold der vinsjen står. Hvordan jeg skal få fordel kreftene ned i selve ankerbrønnen uten å hakke den til intet og bygge det opp igjen fra grunnen av er jeg usikker på, er derfor har sett for meg plassering av vinsjen bak hele luka.

Litt drodling av et par alternativer – dessverre ingen premie til den som tipper at jeg aldri fikk noen toppkarakter i tegning:

bilde

En enkel variant, der jeg får satt i en plate som mothold under dekk, uten feste mot andre punkter på båten. Pullerter foran er røde, ankerbrønn med grått omriss, tiltenkt stålplate for montering av vinsj lilla.

bilde

En langt mer omstendelig sak, men med feste frem til solide punkter i baugen. Uten at jeg aner om noe slikt er bedre – mer komplisert er det i alle fall.

Forskjellige varianter der jeg deler luka til ankerbrønnen i to har jeg også grublet på, uten at jeg kan påstå å ha blitt klokere av den grunn. Skal forsøke å få tatt et par bilder av ankerbrønnen i dagslys.