Jump to content

Parkeringsplass på Kongen Marina?

Aquarius :-)

Recommended Posts

Hei.

Jeg har endelig tatt beslutningen om å bo i båt på helårsbasis.Det blir utrolig spennende og jeg gleder meg stort.

I April henter jeg min nye seilbåt og legger til på Kongen.

Jeg har maaange spørsmål .. og dersom noen (som allerede bor i båt) ser dette, er jeg takknemlig for alt av råd og tips.

Mitt første spørsmål er om noen på forumet vet hvordan man går frem for å leie parkeringsplass her?

Mvh Aquarius.

Tror du sliter med å finne fast & rimelig parkeringsplass i det området, men det er bare noen få dager i løpet av sommeren det er helt håpløst. Jeg hadde båten min der fra 2007 til 2012 og parkerte på andre siden av gangbroen ved den russiske ambassaden når det var fullt. Det er 5-7 minutters gange fra båtplassen. Du lærer fort å reise tidlig fra jobb når solen skinner å sikre deg en parkeringsplass. Sist jeg sjekket kostet det 400.- for 4 ukers parkering. Det er dessverre mange som reiser med Color Line som har oppdaget at det er billig parkeringsplass der, men det fører også til at det blir noen ledige plasser etter at Color Line har lagt til.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Frognerkilens Båtforening av 1860 er forøvrig en veldig billig havn å ligge i, så hvis du trives med dette livet er det lurt å melde seg inn fortere enn lyset. Tror det fortsatt er 5-6 års ventetid på plass, men det kan jo endre seg fort. Tipper du slipper unna med drøyt 4500.- i leie pr. sommersesong.

Frognerkilens Båtforening av 1860 er forøvrig en veldig billig havn å ligge i, så hvis du trives med dette livet er det lurt å melde seg inn fortere enn lyset. Tror det fortsatt er 5-6 års ventetid på plass, men det kan jo endre seg fort. Tipper du slipper unna med drøyt 4500.- i leie pr. sommersesong.

Frognerkilen har vel pt for lite strøm på bryggene til at noen vil bo der.

Det er mulig de skal gjøre noe med det, men jeg har to kollegaer som har båt der og de snakker om at de har 100w tilgjengelig, men at de kan få inntil 600w i korte perioder mot at de søker og betaler for det. Det er mulig akkiurat 100 og 600w er feil wattstyrke nå, men de synes begge det er alt for lite strøm på bryggene og at det kun er til lading av batterier og knapt det.

Jeg bor i båt og bruker langt mer enn det. Her har vi 3500w pr båt med egen teller og det er mer passende.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Bra ide, RSL.

Tror det skal gå greit med sykkel/moped den veien..Det er ikke så alt for langt.

Jeg får nok bare prøve meg frem og erfare underveis.

Bil må jeg ha for å komme meg rundt, men den kan jo parkeres hos familie/venner i den perioden det er vanskeligst å få parkering.

Takk for innspill :wink:

...Hvor bor du forresten?

Jeg kjenner foreløpig ingen andre som bor i båt, men har hørt om noen via bekjente..

Redigert av Aquarius :-) (see edit history)

Bruker du bil og har fleksitid, må du passe på å gå tidlig fra jobb når det knallvær. Så fort det blåser litt eller ikke er helt knallblå himmel, går det nok greit. Dette lærer du fort når du er bosatt der og klarer garantert å inrette deg etter dette. Uansett, er det masse tid å spare på å bruke psykkel eller moped i det området, så jeg ville vel vurdert det sterkt.

Husk også at om du har famile/venner i nærheten, kan de utnyttes max og med litt smisk blir du befraktet av dem alle steder du trenger om det er slik at du bare har moped.

Du skal erfare at familie og venner snart synes synd på deg som må bo i båt hehe.... de kommer ikke til å skjønne at det er av engen fri vilje og noe du ønsker uansett hvor mye du forsøker å forklare dem det....

Huff.. stakkars... kummelig, rått, ensomt osv osv... (bare bullshit seff, men det er slike tanker de kommer til å danne seg)

Lykke til og gled deg til et nytt og bedre liv.

RSL

Frognerkilen har vel pt for lite strøm på bryggene til at noen vil bo der.

Det er mulig du har rett, men jeg skal høre med kollegaen om han har samme erfaring. Så vidt jeg vet har han og kona bodd i båten de siste 4-5 årene fra mai til sent august.

Brygge 8 og 9 er vel nye, så det er kanskje litt mer futt der?

5-6 år er nok veldig optimistisk. Jeg ble medlem i 2009, og har fremdeles for høyt medlemsnummer til at jeg engang får sette meg på venteliste for båtplass.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Kombinasjonen av å bo i båt og parkering er vanligvis et sant helvete i osloområdet, har i hvert fall vært slik alle steder jeg har bodd i båt de siste 10 årene. Parkeringsplass i nærheten av båten kan en vanligvis glemme i de fleste bohavner, med noen få unntak. På Kongen er faktisk parkering ganske greit og billig. Jeg betalte rundt 300 kr måneden da jeg hadde bilen der og bodde på aker brygge, men har nok gått opp et hundring eller to etter det . Uansett ikke værst i forhold til hva vi andre har å slite med. Parkeringslapp for en måned kjøper du på automaten. Litt fullt på fine sommerdager, så skal du ut et ærend en lørdag formiddag og sola skinner kan det være lurt å ta kollektivt eller dra på fjorden i stedet :sailing::drink:

Her hvor vi ligger nå er det Oslo kommune som eier parkeringsplassen. Stor og fin, uten en eneste bil. Drittsekkene fra Q-park tar 25 kr timen døgnet rundt og det er ikke mulig å få døgn, uke eller månedsdeal. Resultatet er at parkeringsplassen står tom og alle smågatene i boligområdene, der det er mange som bor, skoler, barnehager osv. er fullstendig overtraffikert og fulle av parkerte biler absolutt overalt. Snakk om fornuftig bruk av kommunens arealer :thumbsdown::thumbsdown::crazy::crazy::puke:

5-6 år er nok veldig optimistisk. Jeg ble medlem i 2009, og har fremdeles for høyt medlemsnummer til at jeg engang får sette meg på venteliste for båtplass.

Formann Bjørn Bakke i FB1860 sier følgende her:

http://www.dn.no/d2/article1659699.ece

6-7 år ventetid nå, og stadig på vei ned. Tror nok 5-6 er mer realistisk enn optimistisk.

Takk til dere alle for gode tilbakemeldinger og innspill vdr. parkering.

..og til deg RSL:

Du har rett i at en del venner og familie er skeptiske til dette valget jeg har tatt.

For meg er det ingen impulsiv handling men en drøm jeg endelig har kunnet realisere.

Det er ikke tvil om at jeg gleder meg til en ny tilværelse i mitt rette element. :sailing:

...og skulle allikevel det vise seg å være et feilgrep,.. , vel - så har man i det minste forsøkt :thumbsup:

Neppe et feilgrep.

Det er enda bedre enn du forestiller deg kan jeg love.

Det eneste er at det blir lange perioder hvor man er helt alene og lite sosial vinterstid og det er ikke alle som takler det. (Jeg storkoser meg alene)

Ting du kanskje er litt skeptisk på før du er i gang, finner du helt greie løsninger på og andre ting som du ikke har tenkt over kan lage litt krøll, men du finner ut av det.

Jeg har endt opp med å bli litt bohem og tar ikke så veldig mye veldig alvorlig. Jobber på dagtid med fullt trøkk på kvalitet og produktivitet, mens når jeg kommer HJEM i båten er det bare å senke skuldrene. Om jeg går rett i båten fra bilen eller om det tar et par timer fra jeg parkerer til jeg går inn, spiller ingen rolle. Ting jeg ikke får gjort i dag, kan utsettes til en annen dag og ting jeg tenkte å gjøre om en mnd, kan det hende jeg gjør i dag.

Et liv uten TV er fantastisk befriende og jeg saver det ikke. Jeg kunne selvfølgelig hatt TV i båten, men velger å ikke ha det. Når jeg kommer til andre og TV står på, er det faktisk artig å se en masse reklamesnutter for første gang. Radio og bøker er mer enn nok det meste av året. Vinterstid desember til februar, rigger jeg til en Playstation som brukes på de aller mest hustrige dagene.

Denne vinteren har det nesten ikke vært is. så det er den korteste dvalen jeg har hatt som båtboer. Det er nesten så jeg fortsatt er i 2013-sesongen.

Oppsummert, skal du følge eget hjerte og kose deg med valget. Ikke hør på alle skrekkhistorier om hva som kan gå galt og hvilke katastrofer du kan utsettes for. Sunn fornuft ved bruk av elektrisitet, gass og åpen flamme er det viktigste. Tidligst mulig kaster du klærne og skoene som ikke har vært brukt siste halvår. Du har mer bruk for verktøy enn for dubbedingser og skaff deg en knutebok som gjør at du kan kose deg med å trene inn nye nyttige knuter og knop mens du hører på skvulpelyder og fuglesang.

RSL

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...