Ninjan Startet 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2014 I vinter har jeg restaurert en gammel evinrude 40hk fra 1972, og i dag kom den store dagen da den skulle prøves på vannet!:) Det skal sies at dette er min første 2 takt påhenger. Min eneste erfaring med påhengere fra tidligere er en ny 4 takt mercury på 6 hk.. som var reservemotor på en seilbåt og meget lite i bruk.. Så, tilbake til Evinruden, etter en liten stund startet den, men den fusket litt på lavt turtall. Jeg satte den i gir og av sted bars det. Jeg synes ikke den kom helt opp på maks turtall, men jeg vet ikke. På høyt turtall gikk den hverfall tilsynelatende problemfritt. problemene kom da jeg slakket av og skulle kjøre sakte, fra 5knop og under det tenker jeg. Da stoppa den og var litt vrien å få start på igjen. Hvis jeg lot den stå i 5 min startet den på første igjen, selv om den fortsatt fusket litt. I morgen blir det skruing, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Plugger ble ikke byttet, da forrige eier sa de var nylig byttet, men det er vel et sted å starte.. Men videre? Innmaten i gasseren er nytt, men er det noen "innstillinger" på flotør f.eks som er viktig at er 100%riktig? Setter pris på tips. hadde vært klall å fått den gamle doningen til å putre å gå i noen år til! Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Ninjan Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Jeg har nå renset fuel ledninger/filter og sjekket pluggene. Ene pluggen i den øverste sylinderen så fin ut, men den nederste var litt sotete/oljete. ikke mye, men litt mere enn foretrukket. Jeg har ikke fått sjekket kompresjonen på motoren ennå, men tyder dette på dårlig kompresjon på den nederste sylinderen eller er det forgasseren som er feiljustert? Er det litt småskummelt å justere for mye på forgasseren selv, med tanke på at det kan bli værre, eller er det bare å prøve seg litt frem? Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Hokky Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Jeg hadde prøvd meg litt fram om du ikke finner noe info om grunninnstillingen på gasseren. Men prøv å husk hvor mange omdreininger du skrur skruene så du kan stille den tilbake slik den var om du skulle gjøre den værre. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Ninjan Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 OK, så sotet plugg i en av sylindrene kan tyde på feilinnstilt forgasser? Vet du noe om det tyder på for mye luft eller for mye bensin/olje tilførsel? Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Arvid_A Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Tror jeg ville byttet plugger først, for å være sikker på at disse er OK. Jeg regner med at du har gnist på alle pluggene? Dernest ville jeg drenert ut bensinen fra flottørkamrene. Etter ei tid har det nemlig lett for å samle seg forurensninger i bunnen av kamrene (eller det er kanskje bare én forgasser på denne?). Uansett så er det vanligvis en dreneringsplugg i bunnen av flottørkammeret. Skru ut denne og sjekk om bensinen som kommer ut, er ren og fin. Hvis ikke, ta av hele underdelen av kammeret, da får du bedre oversikt over innholdet. Hvis det er rusk i flottørkammeret, så kommer dette også lett opp i kanalen til flottørventilen (du ser denne nåleventilen over flottøren "i taket" på flottørkammeret, etter at du har tatt av underdelen. Rusk i ventilkanalen gjør at ventilen går tregt, og flottørkammeret får ikke nok etterfylling av bensin, noe som igjen gjør at motoren heller ikke får det drivstoffet den trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Faren med å bytte plugger før jeg har eliminert problemet er at de nye pluggene kan bli ødelagte ganske fort hvis det er et problem med besnin/tenning. Siden forrige eier sier at pluggene er forhåndsvis nye, prøver jeg å finne årsaken til fuskingen på motoren før jeg bytter disse. Har gnist på begge plugger. Hele forgasseren er tatt ut og renovert, altså byttet innmaten og renset den, så det skal ikke være noe smuss i den. Det er 1 stk gasser ja btw. Altså, den har bensintilførsel - rene filtre - renset forgasser med ny innmat - gnist på begge plugger (1 plugge er mere sotete enn den andre) men den fusker og stopper på lavt turtall. Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.