Jump to content

Fjord 27, erfaringer?

Andreas Larsen

Recommended Posts

Båten så jo veldig fin ut, men det er mye annet å få for den prisen også. En 1977 mod er uansett en gammel båt og motoren, en Mercruiser med drev, er heldigvis nyere enn båten, men slett ikke så veldig ny lenger den heller.

Men når jeg sier fin, så mener jeg ikke den ombyggingen. Den er uorginal og ser ut deretter, men arbeidet ser bra ut. Ting ser skikkelig ut, og ser ikke lurvete og slitt ut.

Det har sikker kosta masse penger denne ombygginga og alt dette nyere utstyret, men aldri om jeg ville ha betalt en sånn pris for en såpass gammel og uorginal båt.

Så egentlig ut som en veldig grei båt. Men det er en bastard da, med de utfordringer det medfører. Som f.eks et svært skeptisk kjøpermarked. Man har heller ingen garanti for at jobben er skikkelig utført, og at båten ikke vil kollapse en dag man treffer en bølge litt hardt. Så jeg ville i det minste ha undersøkt den grundig, og i tillegg prutet den ned noe i pris. Men det ser ut til å være en praktisk og velutstyrt båt, så den har uansett en viss teknisk verdi.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Må undersøke nøye ja. Prøver å finne ut hvem som har gjort ombygging og om det finnes bilder og dokumentasjon fra det. Det er jo 15 år siden ombygging så da vil jeg tro at eventuelle skader/svakheter vil vises. Båten står på land og skal undersøkes nøye. For min del betyr det ikke så mye om det er en bastard bare det er gjort skikkelig, men det er som du sier litt usikkerhet med tanke på videresalg i fremtiden.

Hei kjenner littegrann til denne båten, møtte han som bygget om denne i Bekkjarvik for en del år siden.

Hadde samme type båt selv den gang.

Han fortalte følgende:

Han trodde dette var en av de siste som ble støpt, plastferdig båt hadde stått urørt på en låve i mange år før han fikk kloa i denne, hadde aldri vært på sjøen. Båt og eier kom fra Osterøy. Har kansje kontakt data til ham ennu.

Han hadde gjort en del endringer på skroget, avstivet dette ytterligere, kuttet kjølen, fjernet AC, "flapsene" ble laget som flytekammre for å få bedre løft akter. Ny motor med drev. Taket på styrhuset var avstøp av taket til forkabinen.

Alt arbeide var utført av ham, inklusiv innredning.

Ble fortalt at han solgte denne til Os pga. det var bundet for mye penger i prosjektet, kjøpte seg visstnok trebåt. Han hadde planer om å fylle ut cainen for å øke arealet på undervannskroget litte grann, om det ble gjort vet jeg ikke.

Det jeg kunne se av håndverk virket av ypperste kvalitet.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Nå veit ikkje eg hvorfor du finner akkurat det gamle greia der så attraktivt for. Sikkert vel og bra båten men den er latterlig overpriset og har egentlig ingen annenhåndsverdi med alle modifikasjonene som har gjort. Om en søker på finn på båter mellom 25-30 fot så ha r du i mine øyne omtrent funnet edn minst attraktive. Man får for eksempel den i linken under. Hmm hvem skal man velge... :wink:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47001749&searchclickthrough=true

Poenget er ikkje at akkurat den heller er så fantastisk men at man får faktisk en bra moderne brukt båt for 300 000

Redigert av Plutonium (see edit history)

Joda, flott båt det og det finnes mye bra båter i samme prisklasse, men jeg har falt litt for denne båten og prøver å finne ut litt mer om historien bak den. Summen som eier ber om er en ting, men hva han får for den er noe helt annet. Har ikke sett båten annet en på bilder enda så vi for se. Jeg er kanskje litt gammeldags men jeg liker utseende på båten og tror den vil passe meg og min familie bra (kjerring og 2 små). Og så liker jeg tanken på å kunne lukke døren og sitte under tak på en sur vestlands dag som vi har mest av her. :smiley:

Jeg kan ikke svare for denne konkrete båten.

Men min erfaring ang. Fjord 27 var at det var en meget god sjøbåt og med mye plass for en 27 foter å være. Originalen marsjet den meget fint rundt 20 - 22 knop med min 180 hk. Ford ET. Fart over 25 ble spennende kjøring pga. kjølen.

Etter mitt minne ble båten konstruert av Otto l. Schen Jr. Overbygget ble designe av en kjent italiensk designer.

Mitt prosjekt:http://bmhome.net/fjord.html

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Mye delte meninger her, men kan dere som er så negativ til denne båten begrunne litt bedre hvorfor prisen er så feil? Må båten være bygget på verft/fabrikk og være orginal for at den skal være bra, eller er det mulig for en "tusen kunstner" i en eller annen vik å bygge om en gammel klassiker med et bra resultat? Denne båten var på vannet første gang i 1999.

Båt er uansett ingen investering for tiden så er man ikke den som bytter båt hvert år så er det bare å prute å kjøpe. Utgifter, arbeid og trøbbel må man uansett ta høyde for.'

(dette skrev jeg kun for å nå 4800 innlegg, liker runde tall :smiley: )

Den Plutoniumsbåten var jo et kupp http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47001749

Men kan motoren være fra 2007? For da var jo effektserien 250, 270 og 320 hk.

300-hesteren som kom i 2002 var vel erstattet med 320 hk før 2007.

Siterer meg selv fra en gammel tråd: https://baatplassen.no/i/topic/95160-hva-er-endret-paa-mercruiser-42-d-tronic-etter-den-ble-cummins/

2005-nytt:

"Cummins MerCruiser Diesel also recognizes the increased interest in small-boat diesels, and has responded by raising the output of its 2.8L and 4.2L blocks. These high- speed engines feature two-stage injection fewer emissions, additional power and quieter three attributes that today’s consumers demand."

"Power is up at Cummins MerCruiser Diesel, a company that operates as a joint venture between the two namesakes. While much of its sterndrive lineup has been rerated at very modest horsepower increases, three new models join its 2005 stable of turbocharged, wastegated and aftercooled diesels: One is built on the 2.8L I-4 block, and two on the 4.2L six-cylinder block. The 2.8L ES 170 replaces last year’s 2.8 ES 165, and produces 162 propshaft hp — up from the previous unit’s 156 hp shaft horses, and a new 4.2 ES 320. Producing 306 hp, it packs 23 more ponies than the 4.2 ES 300 it is replacing. The power increases are due to a redesigned head that provides better engine breathing"

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...