Jump to content

Tips om Polar 20/22

olle62

Recommended Posts

Polarbåtene er vel stort sett støpt i samme formen siden begynnelsen.
Men der har vært flere forskjellige eiere.

Er der noen årganger man bør unngå fordi kvaliteten på arbeidet har vært dårlig?

Tenker spesielt på 80 - 90 taller.

Takk for tips

mvh

Ole

Jeg var engang innom verkstedet på Hasla, det må ha vært rundt 2003/05, jeg gikk med planer om å kjøpe et skrog og så bygge det videre opp selv.

Da snakka jeg med guttene som støpte - og de hadde vært der i endel år forstod jeg. De mente at jeg klart ville være bedre tjent med en 22 foter, pga det lengre skroget gikk den bedre i sjøen.

Hjelper den opplysningen deg?

Har ikke hørt noe som tilsier at noen modeller/årganger har vært noe "dårligere" enn andre. Kjøpte selv en ny Polar 20 i Skien i 2011. Denne er jo helbygd i Polen. Før de flyttet til Polen var det jo Mandal Treinnredning som hadde alt innredningsarbeidet og all montering av motor etc, men skroget ble jo støpt borte i Grimstad. All produksjon og div. innredning har vel før den tid stort sett foregått borte i Arendals-distriktet. De første modellene i fra 60-70 tallet hadde vel bensinmotor, før Volvo Penta kom inn i bildet med sine små dieselmotorer. I dag er det vel Yanmar som står i de fleste nye 20 og 22 fotere.