Jump to content

Støpe moring - beregne vekt.


Baywatch

Recommended Posts

Jeg skal i løpet av våren/sommeren lage meg til min egen båtplass :flag:

Vet ikke helt om det blir flytebrygge eller bøye jeg satser på, men uansett må det jo legges ut moring(er). Tenkte kanskje det letteste var å støpe i et oljefat f.eks. Men hvordan beregner jeg hva moringen kommer til å veie, med andre ord: hva veier betong? Fyller selvsagt på med stein for å øke vekten per kubikk ytterligere. Har lest diverse tråder om moring, men ikke funnet svar på akkurat dette.

 

Er også intressert i tips om andre gode (bedre?) måter å lage moring på - har ingen erfaring med dette.

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke ca 2,8 som er egenvekt på betong. Å fylle på med stein monner vel ikke så mye. Hvorfor ikke bruke jernskrap. Jern har en egenvekt på nærmere 8 kg/l.

 

Oljefat = 200l x 3,5= 700 kg, sånn ca men når du senker dette ned i vann kan du vel trekke fra 1kg/l og effektive vekta di blir ca 500kg. Dette med litt stein i betongen.

 

Da kan du også få "pigger" som stikker ut fra moringen som kanskje hjelper litt til med å holde seg på plass.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at vekten på betong er cirka 2,4 kg per liter, ikke bruk for mye vann(bløt blanding) dette da vannet fordamper

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vurderer også og legge ut en flytebrygge for å lette førtøyningen av båten.

Den vil da bli ca. 2x6 meter og skal brukes til en 26fots/2,5 tonn båt.

 

Hvor tung bør/må moringene vere? Dypden er ca. 4 meter ytterst. Rekner med det er nok med to stk.

Bryggen vil ligge litt verutsatt og er ikke skjermet.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Da er det på tide å hente denne tråden frem igjen. Det ble av ulike grunner ikke noe av havneprosjektet mitt i fjor, men i år har det mer kjøtt på beina, får vi håpe.

 

Saken er den at jeg tenker å kjøpe seilbåt til våren. Hvis det blir den båten jeg tror det blir, har denne et deplasement på noe over 2 tonn. Da bør moringen være på minst 400 kg. Nå er det slik at plassen kan være værhard når sydøsten står på, og følgelig vil jeg gjøre som mine naboer, legge båten med baugen mot sydøst. Det vil også si at båten blir liggende parallelt med land/kai, og derfor er planen å legge ut to bøyer og moringer, forut og akterut på båten. Planen er da å ha en minst 400 kg tung moring forut, men det jeg er usikker på er hvor tung moringen akter trenger å være. Denne vil jo få mye mindre belastning ettersom havnen er beskyttet for nordavinden? Kanskje jeg bør ha en like tung moring på bakerste bøye for å være sikker?

 

Håper problemstillingen var klart fremstilt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker ikke å legge båten lengre fra land, da vil den komme ut i enda mer værhardt område. Kuling fra siden er jeg ikke så redd for. Østlig vind er ytterst sjelden her i området, og vestavind er jeg helt skjermet for. Det er sydlig vind som tar på her, og da særlig sydøst.

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke så vanlig her heller, men når båten skal ligge med baugen mot været, uten å ligge på svai, er det den løsningen jeg ser for meg. :yesnod:

Og ett er sikkert, jeg skal gjøre det jeg kan for å ivareta nattesøvnen. Er det noe som kan tenkes å holde meg våken, så er det tanken på at båten ikke har det bra!

Link to post
Share on other sites

Vi har bestilt moring til vår båt 31 fot ca 4 ton vi måtte ikke legge ned noe mindre en 2 ton, dette høres mye ut men som det er sagt tidligere, her er ikke stedet for moderasjon, punktum. Dette var personen som driver med dette helt klar på, prismessig skiller det jo ingen ting.VELG NOK.

Link to post
Share on other sites

LK6647 holder akkurat på med dette på Sotra, her er store prisforskjeller, snakk med han!

Hei Cand.noe send meg en im så skal jeg gi deg et godt tips for moring. Som o.b.lix nevner er det store prisforskjeller her. Skal selv få lagt 2 bøyer festet med 22mm kjetting til 4x1t betongklosser. :eek:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Da var moringen på plass på landstedet mitt på Sotra. En fornøyelse å se proffe folk i arbeid. Kan virkelig anbefale Harry Lorentzen fra Askøy til denne type arbeid ! :yesnod:

 

4 stk lodd hvert på 1 tonn ble plassert med millimeterpresisjon. Kjetting og bøyer ble solid festet av dykker. :diving:

 

Bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

ett tips til er som tenker stöpe!

 

snakk med en btg-stasjon, varje dag brukar alltid någon bil komma med 'slattar' som blivit över

ute på byggena....steller man dit formarna..så kan dom ju fylla i dem istellet.

 

alternativt på något bygge, der har dom oxo möjligt att vibrera, så att det blir riktigt gjort!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
Da var moringen på plass på landstedet mitt på Sotra. En fornøyelse å se proffe folk i arbeid. Kan virkelig anbefale Harry Lorentzen fra Askøy til denne type arbeid ! :yesnod:

 

4 stk lodd hvert på 1 tonn ble plassert med millimeterpresisjon. Kjetting og bøyer ble solid festet av dykker. :diving:

 

Interessant tråd. Kan du si noe om pris og kontaktinformasjon til vedkommende som la ut moringene?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hmm...... Med den "korken" jeg har på 4-5 tonn, og 9.5 m lang, så ser jeg av tabellen over at en moring jeg skulle ha vurdert bør veie 5-600 kg.

 

Hva da med å ligge på svai med en dregg på 10 kg pluss 25/50m kjetting?

 

I motsetning til en seilbåt som ligger stødig, så legger jeg merke til at jeg pendler mye om jeg ligger på svai i vind. Er forskjellen at moringen skal "tåle alt" - mens en dregg graver seg ned/huker seg fast, og brukes mest i godvær?

 

hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...