Ruben Espeland Startet 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2014 Hei, Eg jobber med å oppdatere litt eletrisk i båten. Har hatt lyst å få temperatur og oljetrykk. Eg har gått til anskaffelse av temperaturmåler og oljetryksmåler fra vdo. Oljetryksmåler må eg kjøpe, men er ikkje heilt sikker på kva type eg må kjøpe. Eg mener at eg skal ha en som heter minus fra motor og eit signal til alarm og eit til måleren. Kan dette høres rett ut? Er det lik fremgangsmåte for temperatur? Kommentar fra moderator: Endret tittel, var 'Temperaturgiver og oljetrykksgiver' Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 (redigert) Litt info som jeg håper kan hjelpe litt. Alarmgivere kortslutter ofte givern til minus og minus kontakten gjør at alarmen aktiveres. Instrument måler gir motstandsendring for avlesning av oljetrykk eller temperatur. Giver er koblet til godset på motoren som er minus. Ofte har instrumentet pluss og minus og giver inngang (samt noen ganger også lys til instrumentet) Type giver er avhengig avt type instrument basert på motstandsverdiene som instrumentet skal ha. Og ja prinsippet er likt på både oljetrykk og temperatur. Det skal normalt medfølge koblingskjema for instrumentet. Ellers kan du lese av typebetegnelse og søke opp koblingskjema på nette. Redigert 14.Mars.2014 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Ruben Espeland Svart 14.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Takker for tilbakemelding Sitrin, Glemta å ta med at motoren er ein Yanmar 4jm-te Eg er ganske sikker på at det er dette oppsettett eg trenger for temperatur: Og denne for trykk: Kor er det naturlig at alarm grensene bør ligge for trykk. Eg finner bare i bruker manualen at Operating pressure" skal være 0.5+- 2kg/cm2 (1.9612 bar). Når det gjelder temperaturen står det følgende: «operating temperature: ON 95´C / OFF 88´C. Da må eg ha ein sensor der alarmen går ved over 95´C ? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Er ikke sikkert at vdo utstyr gå overens med originalt yanmar utstyr. Men har du vdo instrument burde vdo giver passe. Med forbehold fra tegningene så kan det se ut som topolede givere + at temperatur givern også har en alarmkontkt. Mulig du fra før har originalt alarm på oljetrykk og temperatur fra før. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
IOle Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Jeg har også en 4jm-te som skal igjennom samme operasjon. Fant du ut av det? Har sett senderen og den er 3/8» men jeg er usikker på om gjengene er -18 NPT . Er det noen her som har gjort dette tidligere og har peiling på hvilke gjenger jeg trenger i den nye senderen (tenker det blir KUS instrument) Redigert 1.August.2018 av IOle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
IOle Svart 1.September.2018 Link til dette innlegget Svart 1.September.2018 IOle skrev On 1.8.2018 at 19.21: Jeg har også en 4jm-te som skal igjennom samme operasjon. Fant du ut av det? Har sett senderen og den er 3/8» men jeg er usikker på om gjengene er -18 NPT . Er det noen her som har gjort dette tidligere og har peiling på hvilke gjenger jeg trenger i den nye senderen (tenker det blir KUS instrument) Får oppdatere tråden til fremtidige yanmar 4jm-te eiere: Nå har jeg fått montert vanntemperatur instrument i sammenheng med oppgradering av instrumentpanel. Endte opp med å gå for KUS instrumenter. Derfor også KUS temperatur giver. KUS del nr: 8026-07 - Type: 1-polet - Gjenge: 3/8"-18 NPTF - Utslag på alarm: 95 grader Selv om de ser veldig like ut, skjønte jeg fort at det var forskjellige gjenger: Som vist på bilde ville ikke en 3/8'' NPT sensor m.alarm skrus mer enn en runde. Motoren har 3/8'' BSPT gjenger. Måtte derfor bestille en adapter fra ebay som gjør det om til NPT gjenger: BSPT ( Taper) European Male Thread to NPT Straight American Female Thread Videre var det bare å ta instrument panelet med hjem og lage nytt design med nye instrumenter. Håper dette er til hjelp for noen. Sitér dette innlegget Link to post
kib Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Har nylig kjøpt en Master 740 med slik motor, takk for nyttig informasjon, vil gjøre noe liknende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.