Jump to content

Yanmar 4jm-te, hvordan montere temperaturgiver og oljetrykksgiver?

Ruben Espeland

Recommended Posts

Hei,

Eg jobber med å oppdatere litt eletrisk i båten.

Har hatt lyst å få temperatur og oljetrykk.

Eg har gått til anskaffelse av temperaturmåler og oljetryksmåler fra vdo.

Oljetryksmåler må eg kjøpe, men er ikkje heilt sikker på kva type eg må kjøpe. Eg mener at eg skal ha en som heter minus fra motor og eit signal til alarm og eit til måleren.

Kan dette høres rett ut?

Er det lik fremgangsmåte for temperatur?

Kommentar fra moderator: Endret tittel, var 'Temperaturgiver og oljetrykksgiver'

Litt info som jeg håper kan hjelpe litt.

Alarmgivere kortslutter ofte givern til minus og minus kontakten gjør at alarmen aktiveres.

Instrument måler gir motstandsendring for avlesning av oljetrykk eller temperatur. Giver er koblet til godset på motoren som er minus.

Ofte har instrumentet pluss og minus og giver inngang (samt noen ganger også lys til instrumentet)

Type giver er avhengig avt type instrument basert på motstandsverdiene som instrumentet skal ha.

Og ja prinsippet er likt på både oljetrykk og temperatur.

Det skal normalt medfølge koblingskjema for instrumentet. Ellers kan du lese av typebetegnelse og søke opp koblingskjema på nette.

Edited by Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Takker for tilbakemelding Sitrin,

Glemta å ta med at motoren er ein Yanmar 4jm-te

Eg er ganske sikker på at det er dette oppsettett eg trenger for temperatur:

bilde

Og denne for trykk:

bilde

Kor er det naturlig at alarm grensene bør ligge for trykk.

Eg finner bare i bruker manualen at Operating pressure" skal være 0.5+- 2kg/cm2 (1.9612 bar).

Når det gjelder temperaturen står det følgende: «operating temperature: ON 95´C / OFF 88´C.

Da må eg ha ein sensor der alarmen går ved over 95´C ?

Er ikke sikkert at vdo utstyr gå overens med originalt yanmar utstyr.

Men har du vdo instrument burde vdo giver passe.

Med forbehold fra tegningene så kan det se ut som topolede givere + at temperatur givern også har en alarmkontkt.

Mulig du fra før har originalt alarm på oljetrykk og temperatur fra før.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

• 4 years later...

Jeg har også en 4jm-te som skal igjennom samme operasjon. Fant du ut av det? Har sett senderen og den er 3/8» men jeg er usikker på om gjengene er -18 NPT . Er det noen her som har gjort dette tidligere og har peiling på hvilke gjenger jeg trenger i den nye senderen (tenker det blir KUS instrument)

Edited by IOle (see edit history)
  • 5 weeks later...
IOle skrev On 1.8.2018 at 19.21:

Jeg har også en 4jm-te som skal igjennom samme operasjon. Fant du ut av det? Har sett senderen og den er 3/8» men jeg er usikker på om gjengene er -18 NPT . Er det noen her som har gjort dette tidligere og har peiling på hvilke gjenger jeg trenger i den nye senderen (tenker det blir KUS instrument)

Får oppdatere tråden til fremtidige yanmar 4jm-te eiere: 

Nå har jeg fått montert vanntemperatur instrument i sammenheng med oppgradering av instrumentpanel. 

Endte opp med å gå for KUS instrumenter. Derfor også KUS temperatur giver. 

KUS del nr: 8026-07 - Type: 1-polet - Gjenge: 3/8"-18 NPTF - Utslag på alarm: 95 grader

Selv om de ser veldig like ut, skjønte jeg fort at det var forskjellige gjenger:

IMG_7308.JPG.610ea71ce2a7fb72ac43175756909294.JPG

Som vist på bilde ville ikke en 3/8'' NPT sensor m.alarm skrus mer enn en runde. 

IMG_4597.JPG.ff0599fe01691322b2d9eb43004611f6.JPG

Motoren har 3/8'' BSPT gjenger. Måtte derfor bestille en adapter fra ebay som gjør det om til NPT gjenger: 

BSPT ( Taper) European Male Thread to NPT Straight American Female Thread

IMG_0443.JPG.04a88a434496e35eed6eaf3ec598ec06.JPG

Videre var det bare å ta instrument panelet med hjem og lage nytt design med nye instrumenter. 

IMG_6813.JPG.e303dd005bf199d2236b1b49e4799b25.JPGIMG_2160.JPG.23f1efa9d276e59ac0023cbb6df6fa30.JPGIMG_8556.JPG.6d7082ed41ed449aa7f6066db88eefbb.JPGIMG_7415.JPG.0e7478116fb8ddf291210f72b89b960e.JPG

IMG_3637.JPG.45eb9ceec876705c58fd667b32f42880.JPG

Håper dette er til hjelp for noen. 

• 1 year later...