Jump to content

Hva anbefales av vårpleie produkter, rubbing, polish, voks etc.?


Fullrigger'n

Recommended Posts

Var du som "solgte" meg inn på disse Meguiars produktene i en gammel tråd :giggle:

Så bare hyggelig å gi litt tilbake :smiley:

 

Stemmer det Julie III. Det var etter en test i Båtmagasinet hvor de testet disse produktene på en fiskebåt over en hel vintersesong. Jeg ble fristet til å prøve de selv og ble så fornøyd at det ble en egen tråd om dem. Jeg tror kanskje dette bildet overbeviste noen. Her var det er båt i båtforeningen hvor eieren hadde bestemt seg for å lakkere helt til han så resultatet av litt polering med One step Compound.

bilde

 

Denne båten er vel noe av det værste jeg noen gang har sett når det kommer til oksidering av gelcoat. Jeg ble ganske så imponert selv. Hadde ikke regnet med et slikt resultat da jeg foreslo å teste for eieren. Her ble det ikke brukt maskin.

 

Meguiars Pure Wax, hvordan påfører/fjerner dere denne? hvor stor flate arbeider dere med avgangen?

 

Du kan legge det på både for hånd og med maskin. Ikke ta mere en ca 1-2 m2, deretter skal det tørke slik at det får en matt overflate og deretter synes jeg det fungerer best å pusse av med microfiberklut(her trenger du ikke å jobbe hard) slik at de ikke er synlige rester igjen. Står det lenge etter at overflaten har blitt matt er det veldig tungt å fjerne overskytende. Når hele båten er tatt kan man bruke polermaskin og polere over med lammeull-hette.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler en ting, og det er en magnetarm til å plukke opp alle fatnøklene i kjølsvinet under motoren.

:lol: siden denne kommenteren ikke passer inn i tråden, var den kanskje ment til meg? :smiley:

Den passet ihvertfall veldig bra med at jeg mistet det TO ganger i kjølsvinet forrige uke og fikk låne magnetarm av en reddende engel på plassen, deg? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Begge skrogsidene er tatt med Norpol R10 rubbing og Meguiars "Flagship premium" polish. Litt jobb, men med god maskin så går det bra.

På dekket hadde solen tatt mye hardere og selv etter hard rubbing blir ikke overflaten helt blank. Kjøpte så en liten tube med TC Nano polish på Maritim, smørte det tynt ut, polerte med maskin og tørket av etter 10 minutt. Resultatet ble en fantastisk blankt overflate!

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Aha, ok :smiley:

Min er 14 år gammel og ser "ny" ut etter vårpuss. Bare vedlikehold med Jif båtshampo gjennom sesongen. Utpå høsten (september/oktober), når jeg blir litt slappere med vedlikehold mister den litt av glansen og får sorte rennestriper.

 

Her er et bilde av targaen rett etter at jeg kjøpte båten. Hele båten var matt. Bildet er tatt etter en rask (ikke nøye) omgang med Meguiars OSC opp til håndtaket (maskin) :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Her er en fin oversikt over hvilke Meguiars båtprodukter som gjør hva.

http://www.panvulk.no/pdf/meguiars-baatfolder.pdf

 

En screenshot av tabellen

bilde

 

Merk at det det bare er PureWax og CleanerWax som inneholder beskyttelse.

På Meguiarsspråker er Rens = Rubbing med grovere slipemidler og Polish = steg 2 med finere slipemidler som får opp glansen.

One Step inneholder ikke beskyttelse som mange tror ut fra navnet og må etterfølges av en voks eller forsegler.

 

Har snust litt rundt på http://www.detailersclub.no som er et bilpleieentusiastforum. Er endel å lese om båtpleie der også.

 

Selv skal jeg i år bruke Collinite #925 (samme innhold som #845) som sistestegs beskyttelse. http://www.collinite.com

Collinite er et mindre komerst produkt enn Meguiars, Autoglym og Turtle. #845/925 er lovprist av bil og båtpleiegeeker som en av de produktene som gir lengst langtidsbeskyttelse. Brukes den riktig (les instruksjonene), skal den være lett å jobbe med.

 

Blir spennende å se :-)

 

Her kan man lese litt om produktet http://www.autogeekonline.net/forum/how-articles/40243-collinite-845-definitive-how-guide-legendary-wax.html

 

Collinite kan kjøpes i Norge hos bilnerden.no - http://bilnerden.no/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=Collinite

 

De stedene jeg har behov for noe rens, skal jeg bruke 3M Fast Cut XL først. http://www.bsbildeler.no/?pno=35305

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er mye begrepsforvirring ute å går, ja.

Polish/ polering er rens og for å få opp glans og rubbing er en grovere polish. Og så har man forsegler og voks.

 

Så finnes det en hel haug av All In One produkter (som f.eks rød Autoglym, turtle Extreme Nano Tech, TC Nano polish etc som inneholder litt av alt, men er som regel dårligere på alt også.

 

Litt rens, litt slipemiddler og litt voks og/ eller forsegler og gjør som oftest en dårligere jobb på både rens og holbarhet enn dedikerte produkter og er ofte ikke egnet for maskinbruk.

Greit til vedlikehold for hånd underveis i sessongen :-)

 

Desverre er det ikke noen lettvint vei til en flott finish som varer. Og det er utfordringen med en båt som har store flater ift en bil og ugunstige arbeidsstillinger. Det kan fort bli mer jobb enn man er villig til å legge inn.

Derfor tror jeg vi alle drømmer om et eneste produkt som kan gjøre alt samt er lett å arbeide med :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Eller betale noen for å gjøre jobben, så slipper man å tenke produkt :wink:

Vet ihvertfall at ved å regne sammen prisen på alle "test-produktene" (poleringsmaskiner, pads, kluter, rubbinger, polish, voks, rensemidler, lammeull luriumer og annet rask) som står i kjelleren, kunne jeg leid inn landsmenn i flere sesonger for samme pris og sikkert like godt resultat :lol:

Link to post
Share on other sites

Så sant, så sant Julie III ;-)

Det går mye kroner i utstyr og produkter i jakten på den perfekte finish. Mye blir aldri brukt og ender i søpla etterhvert.

 

Problemet med innleid av typen du nevner er at de ofte ikke har peiling eller yrkesstolthet og bare vil bli raskt ferdig. Har sett nok biler som har kommet fra div bakgårdsjapper, og det er til å grine av...

 

En ordentlig detailerjobb på en bil koster fort 5k og det kan arbeides innedørs i kontrolerte former. Tør ikke tenke på hva det hadde kostet for en stor båt med samme kvalitet på arbeidet.

 

For båt skal været stemme også. Så skal det vaskes og tørkes hver krik og krok først, så har mesteparten av dagen gått allerede, hehe ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 

Overraskende testvinner
Rensemiddel til 30 kroner danket ut nanorensemidler til 400 kroner i stor test.

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/overraskende-testvinner

 

 

her er en annen........69,90 på Biltema, funker utmerket på gelcoat

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Eksteriorrengjoring/Lakkrens-3608/

 

Lakkrens
Effektiv lakkrens som gjenoppfrisker lakkens glans. Fjerner oksidering, veifilm, tjæreflekker og riper. Med finkornet slipemiddel. Påføres for hånd eller maskinelt. 500 ml.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hjalp svoger med den blå stripa på en W28 Ghibli fra 2002 som ikke har fått så mye pleie tidligere. Når han kjøpte båten for 2 år siden var den foliert beige. Det var det en grunn til.

Han vurderte å få båten lakkert da den var nesten kritthvit noen steder.

 

Gikk på med 3M Fast Cut XL på grønn 3M pad. Brukte Flak roterende maskin med 3M bakplate.

 

Bildene er etter polish og før voksing.

Brukte maskeringsteip et par steder for å vise forskjellen.

 

bilde

SB side

 

bilde

SB

 

bilde

BB baug

 

 

bilde

Nærbilde. Ikke helt ferdig ennå.

Her er det kjørt en runde med 3 pass. 30 sek jobb.

 

 

bilde

Utstyret.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har nettopp overtatt en saga 27 som ikke har blitt polert eller rubbet siden 1985. Skrogsiden var kritthvit av oksidasjon, den brune stripen øverst var melkehvit. Forsøkt vasket i fjor uten resultat. Kjørte en runde med one compund med kontorarmer, 0 innsats og en råtten poleringsmaskin fra biltemas tidlige dager.bilde

Båten ble som ny etter to timers innsats og en halv flaske One-step. Brukte en klut og to påføringssvamper, var bare å gni på og tørke av. Poleringsmaskinen fra Biltema med badehette i bomull var egentlig overflødig. Er overbevist om at dette stoffet virker bare man sitter hjemme i sofaen og ser på flaska.

Redigert av luria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte en klut og to påføringssvamper, var bare å gni på og tørke av.

Njaa? Skeptisk. Blir blank og fin med vaselinolje eller diesel også, .....med en gang. Sjekk uka etter, etter at stoffet har tørka inn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

One-Step-Compound er et fint kombinasjonsprodukt(rens/polering som sparer deg for å ta dette i 2 omganger med først rubbing og deretter polering), men skal du ha fult utbytte og maks glans er du avhengig av poleringsmaskin for å jobbe opp glansen. Avtørking er enkelt med microfiberklut.

 

Skal du ha resultatet til å holde lengst mulig, så skal du avslutte med Meguiar`s Pure Wax. Dette er en voks med ganske stor andel canubavoks i seg.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...