Jump to content

Hva anbefales av vårpleie produkter, rubbing, polish, voks etc.?


Fullrigger'n

Recommended Posts

Du kommer nok ikke unna Meguiars produktene One Step Compound og Pure Wax.

Mange sverger også til nano-produkter.

Prøvde Jotun sin serie i fjor. Polishen var ikke noe å rope hurra for, men Hard Wax var veldig bra, og utrolig lett å bruke.

Har ikke funnet noe som er bedre enn OSC og går tilbake til det i år...

 

Også får du sikkert beskjed om at det finnes en drøss med tråder om dette her fra før :lol:

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hehe:) Jeg kommer til å bruke Jotun Hardwax i år også ja. Den er mye lettere å jobbe med. Nesten som vann og påføres med svamp. Venter til det har blitt en hinne og tørkes lett av med microfiber.

Hos meg holdt den hele året :smiley:

Pure Wax krever mye mer jobb både ved påføring og tørk. Mulig den er bedre/mer holdbar, men Jotun holder for meg, og tror jeg er litt over middels pirkete :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har fra gode kilder i detailermiljøet (folk som er fanatisk opptatte av bilpleie) at Collinite #841 er noe av det som gir lengst beskyttelse.

 

Endel av Colliniteproduktene er like for bil og båt, men forskjellig flaske.

Båtvarianten http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=47&products_id=39

Bilvarianten http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=35

 

Det rapportesres om 9-12 mnd beskyttelse av folk som vasker bil ofte. En vanlig Turtle eller Autoglym var knapt noen uker til sammenligning.

Dette er en langtidsbeskyttelse uten særlige rense og slipeegenskaper.

 

Her er en vokspolish fra Collinite som også får gode skussmål for varighet, men renser godt

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=47&products_id=41

 

 

Underlaget er viktig, og skal man få det blankt først må man bruke en grov polish som er beregnet for maskin. Disse inneholder ikke beskyttelse i det hele tatt og må etterfølges av en voks eller forsegler.

Til gjengjeld gjør den jobben så bra med maskin. Man kan jobbe i lang tid uten at den tørker ut og brenner seg i motsetning til de fleste forbrukerprodukter man finner.

Denne fra 3M kan anbefales til gelcoat som egentlig er hardere enn billakk http://www.bsbildeler.no/?pno=224117

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd at mange produkter som er suverene på bil ikke fungerer noe særlig på båt. Og at båtprodukter som virker bra på én båt virker dårlig på en annen. På min båt merker jeg faktisk forskjell mellom den blå og den hvite gelcoaten.

 

Så jeg låner litt produkt og prøver på min båt før jeg går til innkjøp.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd at mange produkter som er suverene på bil ikke fungerer noe særlig på båt. Og at båtprodukter som virker bra på én båt virker dårlig på en annen. På min båt merker jeg faktisk forskjell mellom den blå og den hvite gelcoaten.

 

Så jeg låner litt produkt og prøver på min båt før jeg går til innkjøp.

Så langt er favorittene Cleaner Fluid Marine fra Swissvax til lett rubbing, og TCNano Gelcoat Nanopolish til konservering.

 

Oops! Ble sitat i stedet for tillegg på den opprinnelige teksten på grunn av fingertrøbbel.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Hehe:) Jeg kommer til å bruke Jotun Hardwax i år også ja. Den er mye lettere å jobbe med. Nesten som vann og påføres med svamp. Venter til det har blitt en hinne og tørkes lett av med microfiber.

Hos meg holdt den hele året :smiley:

Pure Wax krever mye mer jobb både ved påføring og tørk. Mulig den er bedre/mer holdbar, men Jotun holder for meg, og tror jeg er litt over middels pirkete :smiley:

 

Båtmagasinet hadde en test av polish og forseglings-produkter i siste utgave, det kom Jotun Hardwax veldig bra ut sammen med polishen deres.

Det var for øvrig mange bra tips og produkter i dette nummeret av Båtmagasinet. Nå må jeg bare få kjøpt meg en båt å bruke det på :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg den største erfaringen med båtvoks. Da de fleste båtene jeg har hatt, har vært trebåter. Men jeg spurte folket her som deg. De fleste anbefalte meg å bruke Meguiars produktene One Step Compound og Pure Wax. Jeg må si at jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Jeg førte det på manuelt, jeg hadde med maskin, men det ble bare noe gris syntes jeg. Sikkert pga min ufarenhet med maskin. Men en kar i nabobåten anbefalte meg å ta siste med maskinen. Da ble resultatet meget bra syntes jeg selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg benyttet One step og Pure wax på den båten jeg hadde tidligere selv og var meget godt fornøyd, men en ting jeg har lært meg når det gjelder kjemiske produkter er at utviklingen aldri står stille og derfor er jeg alltid åpen for å prøve nye produkter. Leste at denne hardwaxen fra Jotun er en forsegler på nano-teknologi og når et båtblad tester og skryter blir jeg alltid nysgjerrig :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tok med meg noen svamper fra jobben når jeg skulle gjøre ren Rib`n for salg. Dette er microfiber-svamper fra Scander (Scander Washer) som jeg bl.a. bruker til å fjerne tusj-grafitti på lakkerte overflater. Disse svampene var perfekte til å vaske både pølsene og skroget med, helt uten såpe. Fuktig svamp fjernet alle sorte striper og annen møkk umiddelbart. Tror "Scotch" også har lignende svamper.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Detta är många både amatörer och proffs båt rekondare som använder.

Börjar med detta http://www.streetpow...8-s3-gold-.html med denna typ av pad http://www.streetpow...-b-w-135mm.html.

Vill man ha den extra glansen använder vi http://www.streetpow...mpound-1kg.html och denna typ av pad http://www.streetpow...-pad-145mm.html.

Vid djupare repor använder vi torrslip 800 papper och sedan 1200 papper.

Många diskuterar vilket vax som skall användas och vad som är bäst. Efter tester utomhus under 3 år är detta vax som klarar sig bäst. Krävs minst 3 lager och är inte lättarbetat men klarar sig bra i två säsonger (2 x 6 månader)http://www.waxdog.se...hp?id_product=7 Vi testade 8 typer av vaxer

När det gäller lackförsegling var detta det som klarade testen bäst http://www.waxdog.se...p?id_product=89. Här testade vi 6 typer av lackförsegling.

Bäst effekt får man om 2 lager lackförsegling + 3-4 lager hårdvax läggs. Ett helt fantastiskt resultat som vara minst 3 år men mycket arbetskrävande.

Lite kortfattat om vår test. Vi tog 14 glasfiberskivor ca 30 x 30 cm (ursågningar till fönster i båtar) som var helt nya. Var och en skiva behandlades exakt enligt respektive produkts anvisningar. Skivorna placerades i 45 grader i söderläge 3 meter från saltvatten och 2,5 m över normalvattenstånd. Visuell besiktning och dokumentation skedde 1 gång/månad under 36 månader. Resultaten var ytterst märkliga och förvånande.

Link to post
Share on other sites

Meguiars One Step Compound + Pure Wax, 2 pakker gryteskrubber/svamper til kr.7,90 pr.pakke i dagligvarehandelen og 2-3 utvaskede bommuls T-skjorter.

Jeg har brukt mye penger på diverse polisher og vokser til båt og ble vel aldri helt fornøyd helt til en båtpusher prakket på meg nevnte Meguiars produkt. Det er den absolutt beste polish/voks jeg noensinne har brukt, og så kan den brukes til mye forskjellig i båten: kalesjevinduene blir som nye, fendere blir snøhvite i en fei, og gummibåten blir gullende ren med OSC.

Denne OSC er så fantastisk at jeg faktisk gleder meg til å gyve løs på båten fordi resultatet blir så bra, jeg får faktisk til tider spørsmål om hva jeg gjør med båten for å få den så blank.

Jo det er litt jobb, men sett i forhold til resultatet er det en pur fornøyelse.

Link to post
Share on other sites

 

Båtmagasinet hadde en test av polish og forseglings-produkter i siste utgave, det kom Jotun Hardwax veldig bra ut sammen med polishen deres.

Det var for øvrig mange bra tips og produkter i dette nummeret av Båtmagasinet. Nå må jeg bare få kjøpt meg en båt å bruke det på :giggle:

Jeg prøvde Jotun polish sammen med Jotun hardwaxi fjor, og den er på langt nær så god som One Step Compound som du er godt kjent med :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde Jotun polish sammen med Jotun hardwaxi fjor, og den er på langt nær så god som One Step Compound som du er godt kjent med :smiley:

 

Takker Julie III, da slipper jeg å prøve den varianten og holder meg til det jeg vet funker.

Som en annen var inne på her, i tillegg til å sørge for en god langtidseffekt på gelcoaten så er Pure Wax er helt rå på kalesjevinduene ! Tror kanubavoksen tilfører det fettstoffet plasten mister over tid.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Purewax brukte jeg for to sesonger siden, men var mer fornøyd med hardwax. Hvordan brukte du den med tanke på påføring? Var på en måte litt nedtur å gå på to runder til med polermaskina etter osc :smiley: Hardwaxen var bare så utrolig enkel å bruke.

Ja det prøvde jeg, men Bonus tipset meg om MeguiArs PlastX, og den var hakket bedre på plastvinduene for min del :smile:

 

Var du som "solgte" meg inn på disse Meguiars produktene i en gammel tråd :giggle:

Så bare hyggelig å gi litt tilbake :smiley:

Redigert av Julie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...