Jump to content

Olje til sabb 2h 18 hk


Thhaugland89

Recommended Posts

Ja enig Sayana det lurer eg også på?Har i de siste årene kun brukt delsyntetisk olje fra jobben .Mobil 1 ett eller annet for dieselmotorer.Sabben går som en sabb.

 

 

Hvorfor ikke det . Syntetiske oljer er nå bedre oljer en mineralsk, så en forklaring. :confused:

Hei folkens!

 

Det er en vanlig feil å tro at del-syntetisk og også syntetisk "er bedre".... -Og det er de jo egentlig... -Men fella folk tråkker i er at de tenker som regel ikke over hva motoren faktisk krever. -For å forklare dette enkelt: En motor som er produsert for å gå med mineralsk olje og har gjort det i mange år vil "slite til" alle bevegelige deler etter hvor tykk oljefilmen er, får denne motoren plutselig synt eller delsynt olje i seg KAN den gradvis slites mot et havari. Dette pga at den tynnere oljen ikke klarer å legge igjen film/smøre... (Jeg kan jo nevne at knapt nok noen motor skal ha helsynt-olje bortsett fra en del nyere motorer som har katalysator bl.a noen Penta`er produsert etter 2008)

 

#HUSKEREGEL# -Det som er VIKTIG er IKKE hva slags olje som er bra, det som er VIKTIG er hvilken type olje MOTOREN KREVER!!!

 

-Det er også verdt å nevne at dette er noe av de vanligste grunnene til motorhavari i båter. Folk tenker "best olje", når de burde tenke "riktig olje"

 

Eks: Min SABB "G" 10 hk fra 1969 krever 15w40 over 0 c, men SAE 10 under 0 c... Og 2H motoren har nok ca de samme kravene da det er samme motorserie.

 

Mitt råd: -Sjekk alltid med forrige eier hva han har brukt (og skriv det opp så du husker det), deretter dobbeltsjekker dere motorens krav. Og er det en gammel motor så er det enkelt og greit å kun holde seg til mineralsk 15w40. En mineralsk 10w40 vil ikke gjøre noe skade, mens en delsynt 10w40 derimot KAN skape problemer.

 

Jeg har sett mange havarier opp igjennom årene pga dette her, har også opplevd altfor mange ganger at kunden "ikke vet" hva slags olje ens egen motor krever...

 

NB: -Jeg jobbet i lang tid for en av landets største leverandører av båtutstyr (uten å nevne navn), og hverken direktøren eller den såkalte "tekniske sjefen" i denne kjeden visste dette etter over 30 år i bransjen!! -Noe jeg faktisk ser på som en skam for bransjen i sin helhet!

 

Håper dette var til hjelp, hvis ikke er det bare å spørre mer :)

 

Dr Gonzo

Link to post

Hei,

Eg veit at NordSabb i Danmark bruka Mobil Formula 5W-50 heilsyntetisk olje på Sabbdiesel motorane dei driv med.

Godt eksempel, dette er jo hva fabrikanten sier...-ergo da fyller man det på DEN motoren. -Men disse motorene har jo ikke stort til felles med f.eks en gammal 2H, det eneste fellestrekket er jo at begge motorene har sine krav til olje hehe ;)

 

Dr Gonzo

Link to post

Tusen takk for svar,. Det er en mineralolje fra biltema. Det høres bra ut, da slipper jeg og bytte i gjen

:) :) -kjør på!! Men neste gang du bytter olje så vil jeg virkelig anbefale deg å bytte fra Biltemas olje og over til Castrol Tection 15w40 da det er et av de beste alternativene på markedet i forhold pris/kvalitet. :) :)

 

Dr Gonzo

Link to post

 

NB: -Jeg jobbet i lang tid for en av landets største leverandører av båtutstyr (uten å nevne navn), og hverken direktøren eller den såkalte "tekniske sjefen" i denne kjeden visste dette etter over 30 år i bransjen!! -Noe jeg faktisk ser på som en skam for bransjen i sin helhet!

 

Håper dette var til hjelp, hvis ikke er det bare å spørre mer :)

 

Dr Gonzo

 

Det var nå bra du berga dem da. :yesnod:

 

 

Link to post

 

Det var nå bra du berga dem da. :yesnod:

 

Haha... Tror nok de er litt i overkant arrogante til å bli reddet, men jeg prøvde nå ihvertfall... Det er faktisk altfor mange som spekulerer med oljer, men sjelden vet særlig mye om hva de prater om. -Dette kan i værste fall koste dem en hel motor. Det er uansett greit å vite litt om dette temaet, motoren er jo hjertet i båten. :thumbsup:

 

Dr Gonzo

Link to post

I mine "yngre" dager kjørde eg ein Sabb frå 1971 på rein syntetisk 15W-40 olje, av merke RP. Det gjekk fint, har gått over 1000 timer (inkludert eit par nådelause kappkjøringa) etter dette og er like fin den dag i dag. Men tilstanden og reinslegheten i oljekanalane er nok ein viktig faktor, samt kva olje motoren har gått med før. Seier litt i mot meg sjølve her, men eg tok no ein sjangs den gong. :-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

I mine "yngre" dager kjørde eg ein Sabb frå 1971 på rein syntetisk 15W-40 olje, av merke RP. Det gjekk fint, har gått over 1000 timer (inkludert eit par nådelause kappkjøringa) etter dette og er like fin den dag i dag. Men tilstanden og reinslegheten i oljekanalane er nok ein viktig faktor, samt kva olje motoren har gått med før. Seier litt i mot meg sjølve her, men eg tok no ein sjangs den gong. :-)

Javisst går det fint.Royal Purple oljen er veldig god.Ein bør nok holde seg unna dei mest tyntflytane syntet typene som finns men 15w-40 går fint det,men det er vel litt overkill kanskje.Eg bruker delsyntetisk da eg syns motoren er lettere å sveive da.På bilen bruker eg biltemaolje,ein gammal Toyota ruster vekk lenge før motoren tar kvelden uansett.

Båt med fjernkontroll

Link to post
  • 4 år senere...
Dr Gonzo skrev On 16.3.2014 at 12.55:

 

Hei folkens!

 

Det er en vanlig feil å tro at del-syntetisk og også syntetisk "er bedre".... -Og det er de jo egentlig... -Men fella folk tråkker i er at de tenker som regel ikke over hva motoren faktisk krever. -For å forklare dette enkelt: En motor som er produsert for å gå med mineralsk olje og har gjort det i mange år vil "slite til" alle bevegelige deler etter hvor tykk oljefilmen er, får denne motoren plutselig synt eller delsynt olje i seg KAN den gradvis slites mot et havari. Dette pga at den tynnere oljen ikke klarer å legge igjen film/smøre... (Jeg kan jo nevne at knapt nok noen motor skal ha helsynt-olje bortsett fra en del nyere motorer som har katalysator bl.a noen Penta`er produsert etter 2008)

 

#HUSKEREGEL# -Det som er VIKTIG er IKKE hva slags olje som er bra, det som er VIKTIG er hvilken type olje MOTOREN KREVER!!!

 

-Det er også verdt å nevne at dette er noe av de vanligste grunnene til motorhavari i båter. Folk tenker "best olje", når de burde tenke "riktig olje"

 

Eks: Min SABB "G" 10 hk fra 1969 krever 15w40 over 0 c, men SAE 10 under 0 c... Og 2H motoren har nok ca de samme kravene da det er samme motorserie.

 

Mitt råd: -Sjekk alltid med forrige eier hva han har brukt (og skriv det opp så du husker det), deretter dobbeltsjekker dere motorens krav. Og er det en gammel motor så er det enkelt og greit å kun holde seg til mineralsk 15w40. En mineralsk 10w40 vil ikke gjøre noe skade, mens en delsynt 10w40 derimot KAN skape problemer.

 

Jeg har sett mange havarier opp igjennom årene pga dette her, har også opplevd altfor mange ganger at kunden "ikke vet" hva slags olje ens egen motor krever...

 

NB: -Jeg jobbet i lang tid for en av landets største leverandører av båtutstyr (uten å nevne navn), og hverken direktøren eller den såkalte "tekniske sjefen" i denne kjeden visste dette etter over 30 år i bransjen!! -Noe jeg faktisk ser på som en skam for bransjen i sin helhet!

 

Håper dette var til hjelp, hvis ikke er det bare å spørre mer :)

 

Dr Gonzo

Regner med du vet forskjell på mineral og syntetisk olje?....

 

Syntetisk er fremstillt olje med ingen eller minimalt med råstoff. 

 

om du har brukt mineralsk olje på en motor kan du helt smertefritt og uten problem gå over til syntetisk olje...

 

En syntetisk olje er mer stabil under påkjenning/tempratur forandring enn en mineralsk(da denne er fremstillt fra råstoff)og gjør akkuratt samme jobben bare bedre :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...