Pusur77 Startet 15.Mars.2014 Del på Facebook Startet 15.Mars.2014 Hei Jeg har en båt der eksosen blir dratt inn igjen i båten når jeg kjører. Hvilke muligheter har jeg for å unngå dette? Jeg har lurt på å montere en badeplattform over eksosrøret. Takk for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 15.Mars.2014 Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Kanskje sette på en slange på eksosen, slik at du får eksosen til siden eller litt lengre vekk fra båten. Grunnen til dette er jo fordi at du får en slags oppdriv av eksosen ved kjøring. Hvis du montere en badeplattform, så har jeg en kamerat som hadde samme problemet. Han satt på en slange på eksosen som han forlenget i utgangen av plattformen. Det fungerte for han. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Mars.2014 Del på Facebook Svart 15.Mars.2014 Nå ser jeg ikke helt for meg hvordan båten ser ut. Om det er en Husky Terhi så fant jeg ingen på finn eller nettet for øvrig. Så kanskje du kan legge ut et bilde av båten i helprofil fra siden? I bakkant av båter i denne størrelsen, oppunder 30 fot og det er en relativt rett bakvegg, så blir det mye rotete luft bak båten. Dårlig aerodynamikk. Dette gjør at du ikke "kjører fra" eksosen men den stiger opp bak båten og ligger der og sirkulerer, og kan like godt trekke fremover og inni båten. Jeg vet at på Grandezza31 OC, hardtopbåt med kalesjevegg i akter, så er den en spoiler i overkant av kalesjen helt akter som styrer luft ned. Da "fylles dette området med luft og eksosen kommer ikke fremover. Det gjør at det ikke blir et undertrykk rett bak båten. Du ser spoileren på denne båten: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=47090608 Men jeg tenker også at du må litt over dorgefart for at spoileren skal ha noen hensikt.... Forlenging av eksos ut til siden slik at vind og luft får tak i eksosen er også en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Pusur77 Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Takk for svar. Huskyen er ganske tverr bak så det er som du Eureka beskriver problemet. Veldig sjenerende. Prøver med en badeplattform, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Om du kan åpne en glidelås i kalesje fremover slik at det presses inn luft i båten når du kjører, så kan det være nok til å lage overtrykk, tilstrekkelig til at eksos ikke suges inn/ fremover i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Jeg har samme problemet, med bakveggen rullet opp fylles båten med eksos... Jeg har badeplattform, eksosstuss i akterspeilet. Så plattformen hjelper ikke! Skal prøve å forlenge eksosstuss til enden av badeplattformen, bør jeg ha bend ned eller til siden? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Eureka Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Umiddelbart tenker jeg at det er tre alternativer: lede eksosen ut i siden slik at luft som passerer skroget tar den med seg. Lede luft inn bak båten for å "fylle" undertrykket og turbulensen som skapes der, med luft. -det er jo det grandezza har gjort på 31OC som jeg linket til. Og sist, skape overtrykk i båten. Mulig en defroster klarer den jobben, så lenge den henter luft utenfra. -da får du jo også varmluft. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Svaret er enkelt: ta ned kallesjen. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 (redigert) På min master var det forlenget eksosrør under badeplattform med plast bend som gikk ca 45 grader ned i sjøen. Prøvde og vri litt frem og tilbake uten resultat. Mitt beste tipe er lavtrykende olje(penzoil marine) og lukket kalesje bak. Evt så lav fart at eksosbendet kan stå under vann. Redigert 23.Mars.2014 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Vet en del har kjørt eksosen ned under sjøen ved hjelp av en slik " støvel " som en del båter har. Har du litt fart på skuta da, så får du kjørt litt fra svineriet før det kommer til overflaten. Badeplattform har jeg ikke tro på, da heller slange/rør ut fra akterspeilet, slik at du får eksosen ut i trekken.. Vet Viknes 1030 slet med dette... Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Trur noen misforsto hva jeg skrev tidligere her. Det jeg mente var å forlenge eksos oppunder badeplattformen. Jeg vet ikke om det hjelper her, men har selv opplevd forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.