Jump to content

Drar eksos inn i båten igjen

Pusur77

Recommended Posts

Kanskje sette på en slange på eksosen, slik at du får eksosen til siden eller litt lengre vekk fra båten.

Grunnen til dette er jo fordi at du får en slags oppdriv av eksosen ved kjøring.

Hvis du montere en badeplattform, så har jeg en kamerat som hadde samme problemet.

Han satt på en slange på eksosen som han forlenget i utgangen av plattformen.

Det fungerte for han.

Nå ser jeg ikke helt for meg hvordan båten ser ut. Om det er en Husky Terhi så fant jeg ingen på finn eller nettet for øvrig. Så kanskje du kan legge ut et bilde av båten i helprofil fra siden?

I bakkant av båter i denne størrelsen, oppunder 30 fot og det er en relativt rett bakvegg, så blir det mye rotete luft bak båten. Dårlig aerodynamikk. Dette gjør at du ikke "kjører fra" eksosen men den stiger opp bak båten og ligger der og sirkulerer, og kan like godt trekke fremover og inni båten. Jeg vet at på Grandezza31 OC, hardtopbåt med kalesjevegg i akter, så er den en spoiler i overkant av kalesjen helt akter som styrer luft ned. Da "fylles dette området med luft og eksosen kommer ikke fremover. Det gjør at det ikke blir et undertrykk rett bak båten.

Du ser spoileren på denne båten:

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=47090608

Men jeg tenker også at du må litt over dorgefart for at spoileren skal ha noen hensikt....

Forlenging av eksos ut til siden slik at vind og luft får tak i eksosen er også en god løsning.

Umiddelbart tenker jeg at det er tre alternativer: lede eksosen ut i siden slik at luft som passerer skroget tar den med seg.

Lede luft inn bak båten for å "fylle" undertrykket og turbulensen som skapes der, med luft. -det er jo det grandezza har gjort på 31OC som jeg linket til.

Og sist, skape overtrykk i båten. Mulig en defroster klarer den jobben, så lenge den henter luft utenfra. -da får du jo også varmluft.

Vet en del har kjørt eksosen ned under sjøen ved hjelp av en slik " støvel " som en del båter har. Har du litt fart på skuta da, så får du kjørt litt fra svineriet før det kommer til overflaten. Badeplattform har jeg ikke tro på, da heller slange/rør ut fra akterspeilet, slik at du får eksosen ut i trekken..

Vet Viknes 1030 slet med dette...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...