Jump to content

Tips til fikser ved bruk av Sugru i båten

Jonas78

Recommended Posts

Hei!

Jeg har etterhvert blitt mer og mer glad i et stoff som heter Sugru og har alltid et par pakker liggende i båten. (se http://sugru.com/)

På Sugru sine hjemmesider er det et miljø for å legge ut tips til hva man har fikset med Sugru for å gi dele sine ideer og hjelpe andre. Tenkte å prøve meg på en tråd med det samme her, da Sugru er blitt en del av min verktøykasse i båten.

Om det er andre som bruker Sugru hadde det vært kjekt om flere la ut bilder med tips på reperasjoner dere gjør. Jeg skal legge ut flere bilder etterhvert, men begynner med å vise at det er mulig å fikse små hull i fenderen med sugru.

bilde

Skal også legge ut andre bilder av flere fikser senere.

Bruk vest!

Gjorde en fiks til i båten i kveld. I forbindelse av montering av ekstern temperatur fler til Eberen, var det en ledning som lå løst over panelet ved kartbordet.

bilde

For å feste ledningen brukte jeg en pakke, hvor jeg delte den i kuler som jeg festet bak karmen for å feste kabelen.

bilde

Så trykket jeg fast kabelen i Sugru kulene, og der satt den! Enkelt, raskt og slipper å bruke hammer og spiker! :-)

bilde

Bruk vest!

• 1 month later...

I tillegg har jeg brukt sugru til å få overgangene til mindre størrelser på lufterøret fra varmeren til å sitte bedre. Disse hoppet tidligere av, som resulterte i et svært varmt lasterom..

bilde

Bruk vest!

................. Begynte å lure på om jeg var den eneste som brukte dette :-)

Sikkert flere som ville tatt det i bruk om det var til salgs i båtutstyrsbutikker rundtom i landet.

Edited by Hafrsfjord (see edit history)

Kabelgjennomføring ala Sugru. Det minner om plastelina/play-doh, men har helt andre kvaliteter.

bilde

-Jørn

Jørn - Den var bra! Så jo helt topp ut!

Bruk vest!

Er ikke sikker på hva det koster på Jernia, men jeg ser at du får kjøpe fra komplett.no også :-)

Om man ser på sugru sine sider, og regner med frakt, og evt fortolling. så er det omtrent hipp som happ.

Mulig det er et par tiere å hente ved å bestille fra deres egen side :-)

Edited by KLB (see edit history)

Bare pass på holdbarheten. 6 måneder i romtemperatur. 18 måneder hvis lagret i kjøleskapet.

Usikker på hva som skjer etter dette, jeg har noen eldre liggende som jeg tenkte å teste nå når jeg skal feste et annen varmerør fra Eberen.

Ang pris, har jeg pleid å kjøpe fra sugru.com, men alltid holdt meg under 200 krs grensen for å unngå toll. Men det er kanskje ikke toll på dette?

Bruk vest!

Det er ikke toll på denne typen tetningsmasse/lim, men det er norsk mva.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er ikke toll på denne typen tetningsmasse/lim, men det er norsk mva.

Ja, mente vel egentlig mva - for det dyre er vel egentlig gebyret og ikke selve mva`en...?

Bruk vest!

For en pakke med verdi rett over kr. 200,- vil nok gebyret utgjøre en stor %-andel av summen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Man betaler ved pakker med verdi over 200,- NOK et tillegg for postens "forenklet fortolling". Posten tar 135,- for denne jobben.

Tillegg for MVA kommer dersom varen er av en slik art at dette kreves. (det eneste jeg vet er unntatt for MVA er lilteratur av forskjellig art).

Dersom Varen i seg selv har en verdi på over 200,- beregnes også mva for fraktbeløpet :sad:

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/toll-og-avgiftsregler-nar-du-handler-i-utenlandske-nettbutikker

Edited by KLB (see edit history)

Den lokale Jerniabutikken på Skedsmokorset har sluttet å føre Sugru, salget var så dårlig at de måtte kaste mye grunnet utløp på dato. Så nå har jeg bestilt hos Komplett....

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....