Jump to content

Raskeste Sollux 24

Jadarholm

Recommended Posts

Du må ha flaps, ganske store.

Problemet med disse båtene er at de lett legger seg over på siden, noe som er min erfaring med en jeg kjenner sin båt. Denne fikk vi opp i 19 knop. Litt ubehagelig til tider. Husker ikke størrelse på motoren. Skal se om jeg kan få undersøkt det i løpet av et par dager.

Fant du ut hvor stor motor som stod i denne båten?

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hei igjen

Jeg fikk båten på land for litt pleie og bytte av propell for noen uker siden.

Det viste seg at den propellen jeg hadde var en 18x14. Har nå skiftet til 18x18.

Nå kan jeg marsje i 10 knop på 2200rpm mot tidligere 8 knop på 2400rpm.

Hvis jeg kjører 2400rpm nå ligger jeg i 11,5 knop. Topp 13 knop på 2600rpm.

Merker at det nå trengs en flaps, så er på jakt etter det. Om jeg enten skal bestille en original, lage selv eller få sveiset en i syrfast. Hva er best?

Biozide, har du byttet propell, eller er du fornøyd slik det fungerer i dag?

• 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei, er ny her på forumet :) jeg vokste opp med en sollux 24 som fadern bygde som halvfabrikat,
i utgangspunktet ville vi ikke ha en åpen båt så fåtall av disse fra 83 som ble bygd ble ombygd ganske så kraftig, å ble bygd om til lukket båt, noe som jeg syns ABSOLUTT skulle ha vært gjort fra fabrikk,da jeg mener at det ble en helt annen båt :)
Første motoren vi hadde i var en 1,5l BMC diesel som ble total renovert, hvor vi gjorde vel rundt 10 knop på max fart, men fant fort ut at dette var litt lite futt så vi fikk tak i en gammel hanomag lastebil ifra jobben som fatter hadde da, å der sto det en "ny" mercedes 2.2 diesel i. lastebilen var totalt oppbrukt men di hadde bytta motor for kanskje et par år siden da så den var jo som ny :)

Vi fikk jekka inn denne, tipper det var i 87 i en alder av 3 år jeg var da,men jeg husker det godt den dag i dag,til og med oppstarten når båten stå hjemme på gårdsplassen å vi røykla hele nabolaget hehe :)
Men ihvertfall, vi fikk da i denne mercedes motoren som selvfølgeli ble marinisert av fadern, og med en 18" sleipner propell med vribare venger så kunne vi stille på vengene litt mere å endte opp med å marse med ca 10 knop :) samt at vi fikk tak i flaps fra Sollux fabrikken, som gjorde susen å fikk øka farta

SÅ utpå 90 tallet en gang,kan tenke meg det var rundt 94 kanskje så hadde vi båten oppe på slip, å oppdaget at d var brest i 2 av bladene på propellen,å resultatet ble at ene blade knakk når vi trødde på d hehe
SÅ da ble d litt styr å stell for å få tak i ny propell, MEN d skulle ikke være så enkelt skulle det ikke være, så resultate ble at vi måtte bytte hele propell anlegget !!! ny aksling,ny hydraulikk og ny propell !! Så resultatet ble en splitter ny 20" nogva virbar propell, samt at vi økte farta til 12 knop på marsfart på samme turtall som tidligere. så mercedesn fikk da jobba kanskje litt mere enn før men vi kjørte den ganske så lett selv om turtallet lå på ca 3100, men når man nå ga etter på turtallet å vridde vengene litt mere på så ble resultatet ei maxfart på 17 knop. med 55 mercedes diesel hester :)

Mange gode minner av turer vi har hatt med den, men nyere tider kom, og i 99 solgte vi båten som jeg hadde vokst opp med til fordel for en 86 mod Tresfjord 29, som forsåvidt var en knall båt,men denne ble kortvarig glede for allerede høsten 2002 solgte vi båten å bestilte en splitter ny halvfabrikat NB840, som vi fikk levert 15 januar 2003 hjem i liten snøstorm :) skulle ikke gå lange tia heller før båten var ferdig , for allerede 15 mai samme år var skuta på havet :) Denne har vi den dag i dag :)

En ting er sikkert, etter så mange år med båt så skal jeg ha meg egen båt, å planen er å spore opp den gamle solluxen vår igjen, desverre husker vi ikke kallesignalet på den men sist vi observerte den var det i Steigen område (Nordland) så da gjenstår det bare for meg å starte søket, å begynne å tråle små havner fra Bodø og nordover..

Slenger ut et bilde av solluxen, rett etter vi solgte den,hvor av daværende eier klarte å kjøre i land ved flytebrygga si å klagde på manøverhendel svikt, MEN her er ihvertfall sånn jeg liker at en sollux skal se ut :)

Tvillingbroren til denne ligger fremdeles i småbåthavna i Bodø :)

bilde

Redigert av EvenLeonhardsen (see edit history)
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Heisann!

Slenger meg på her, i håp om at noen fortsatt følger tråden..

Jeg har Mercedes om636 diesel med 42hk i min sollux

Problemet mitt er at på motor, så står det "maks turtall 3800omdr", dette klarer den uten problem om jeg ruser den i fri, men den klarer ikke mer enn 2500omdr på full gass (ved kjøring) (da gjør den ca 10knop) men da ryker den svart fordi den ikke klarer og få opp mer fart, men klarer fint og ligge på rundt 2200omdr og marsje ( da gjør den ca 8knop) uten å ryke/slite med og holde farta.

Jeg har da en teori om at jeg har for stor propell, men har ikke særlig peiling på dette.. Håper noen kan ha noe forslag,eller kanskje har samme båt/motor og har litt ideer 

Har målt propell som står på nå, og den er 18,8" i str hvis jeg har målt riktig... 

Jeg har forresten også en stor flaps under, så den ligger fint i vannet.. 

Legger også med bilder av det som står på min propell og girkasse, for det sier meg igrunn ingenting :) Også ett bilde av selve skuta :D

20170614_143438.jpg.e37c65a79cc12693f9245653801f3694.jpg

20170614_143452.jpg.f866d4917f587f6f1412c6c0af24055c.jpg

20170619_170652.jpg.cfde92039037507e56f9f8e36787ea94.jpg

20170615_191331.jpg

Redigert av Dieseldyret123 (see edit history)

Du har en Eliche Radice E13 type propeller som er høyregående.

Men du må finne dimensjonen på den, diameter og stigning og den finner du ikke langsetter propellerbosset.

Den finner du i enden av bosset der hølet er.

Gearet ditt er med ca. 2:1 utveksling.

Med disse data og anbefalt max turtall på motoren og båttype kan f.eks Sleipner beregne rett propeller dimensjon for deg.

Redigert av Mix (see edit history)

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...