Jadarholm Svart 3.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2014 Du må ha flaps, ganske store. Problemet med disse båtene er at de lett legger seg over på siden, noe som er min erfaring med en jeg kjenner sin båt. Denne fikk vi opp i 19 knop. Litt ubehagelig til tider. Husker ikke størrelse på motoren. Skal se om jeg kan få undersøkt det i løpet av et par dager. Fant du ut hvor stor motor som stod i denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Hei Jardar, Ang. gir på motoren min så sjekket jeg med digital måler i går, ved 1133 rpm fikk jeg 414 rpm på giret = 2,7367 = 2,74 så der fikk jeg svar! Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 (redigert) Hei, Jeg trenger nok ei ny girkasse el propell for å øke farten på skuta. Sjøsatte Solluxen i dag, målte 10.2 knop på gps`en. 17x17 er altfor lite dessverre med 2.74:1. Det ideelle hadde vært samme gir HBW/ZF med 2,1:1 og 17x17 propell. Redigert 21.Mai.2014 av biozide (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2014 Vil det hjelpe med vekt i kjølen mtp at den legger seg over på siden med økt fart? Er flere som legger i vekt for å stabilisere snekkene. Bare en tanke... Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 22.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2014 Denne legger seg ikke over ved 10-13 knop, men vet det er endel andre snekker "slik du nevner" som må kompensere med vekt! Sitér dette innlegget Link to post
Jadarholm Svart 16.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2014 Hei igjen Jeg fikk båten på land for litt pleie og bytte av propell for noen uker siden. Det viste seg at den propellen jeg hadde var en 18x14. Har nå skiftet til 18x18. Nå kan jeg marsje i 10 knop på 2200rpm mot tidligere 8 knop på 2400rpm. Hvis jeg kjører 2400rpm nå ligger jeg i 11,5 knop. Topp 13 knop på 2600rpm. Merker at det nå trengs en flaps, så er på jakt etter det. Om jeg enten skal bestille en original, lage selv eller få sveiset en i syrfast. Hva er best? Biozide, har du byttet propell, eller er du fornøyd slik det fungerer i dag? Sitér dette innlegget Link to post
biozide Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Hei, Gratulerer med ny toppfart!!:) Kjøpte nytt gir med lavere utveksling, testet dette med en dagens 4-blads 17x17, men det gikk så fort på tomgang at det ble uansvarlig ( 17x17, 1:1,95 og 50 HK), burde nok hatt en 18/17x 14 på det giret. Har nå en toppfart på 10,5/11. Skal sende propellen til Winrace for polering og en litt brattere stigning. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Moro at man får fart på disse. Naboen har hadde en slik solux 24 for noen år side. Den var bestykket med en 70 hk mitsubishi marinediesel og gjorde en 15- 16 knuter på max. Han måtte lage et ganske stort flaps ut der bak. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Torsen67 Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Hei Jardarholm. Fått gjort noe med flaps? Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 (redigert) Hei, er ny her på forumet :) jeg vokste opp med en sollux 24 som fadern bygde som halvfabrikat,i utgangspunktet ville vi ikke ha en åpen båt så fåtall av disse fra 83 som ble bygd ble ombygd ganske så kraftig, å ble bygd om til lukket båt, noe som jeg syns ABSOLUTT skulle ha vært gjort fra fabrikk,da jeg mener at det ble en helt annen båt :)Første motoren vi hadde i var en 1,5l BMC diesel som ble total renovert, hvor vi gjorde vel rundt 10 knop på max fart, men fant fort ut at dette var litt lite futt så vi fikk tak i en gammel hanomag lastebil ifra jobben som fatter hadde da, å der sto det en "ny" mercedes 2.2 diesel i. lastebilen var totalt oppbrukt men di hadde bytta motor for kanskje et par år siden da så den var jo som ny :) Vi fikk jekka inn denne, tipper det var i 87 i en alder av 3 år jeg var da,men jeg husker det godt den dag i dag,til og med oppstarten når båten stå hjemme på gårdsplassen å vi røykla hele nabolaget hehe :)Men ihvertfall, vi fikk da i denne mercedes motoren som selvfølgeli ble marinisert av fadern, og med en 18" sleipner propell med vribare venger så kunne vi stille på vengene litt mere å endte opp med å marse med ca 10 knop :) samt at vi fikk tak i flaps fra Sollux fabrikken, som gjorde susen å fikk øka farta SÅ utpå 90 tallet en gang,kan tenke meg det var rundt 94 kanskje så hadde vi båten oppe på slip, å oppdaget at d var brest i 2 av bladene på propellen,å resultatet ble at ene blade knakk når vi trødde på d heheSÅ da ble d litt styr å stell for å få tak i ny propell, MEN d skulle ikke være så enkelt skulle det ikke være, så resultate ble at vi måtte bytte hele propell anlegget !!! ny aksling,ny hydraulikk og ny propell !! Så resultatet ble en splitter ny 20" nogva virbar propell, samt at vi økte farta til 12 knop på marsfart på samme turtall som tidligere. så mercedesn fikk da jobba kanskje litt mere enn før men vi kjørte den ganske så lett selv om turtallet lå på ca 3100, men når man nå ga etter på turtallet å vridde vengene litt mere på så ble resultatet ei maxfart på 17 knop. med 55 mercedes diesel hester :) Mange gode minner av turer vi har hatt med den, men nyere tider kom, og i 99 solgte vi båten som jeg hadde vokst opp med til fordel for en 86 mod Tresfjord 29, som forsåvidt var en knall båt,men denne ble kortvarig glede for allerede høsten 2002 solgte vi båten å bestilte en splitter ny halvfabrikat NB840, som vi fikk levert 15 januar 2003 hjem i liten snøstorm :) skulle ikke gå lange tia heller før båten var ferdig , for allerede 15 mai samme år var skuta på havet :) Denne har vi den dag i dag :)En ting er sikkert, etter så mange år med båt så skal jeg ha meg egen båt, å planen er å spore opp den gamle solluxen vår igjen, desverre husker vi ikke kallesignalet på den men sist vi observerte den var det i Steigen område (Nordland) så da gjenstår det bare for meg å starte søket, å begynne å tråle små havner fra Bodø og nordover.. Slenger ut et bilde av solluxen, rett etter vi solgte den,hvor av daværende eier klarte å kjøre i land ved flytebrygga si å klagde på manøverhendel svikt, MEN her er ihvertfall sånn jeg liker at en sollux skal se ut :)Tvillingbroren til denne ligger fremdeles i småbåthavna i Bodø :) Redigert 7.Mars.2015 av EvenLeonhardsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 19.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 Stille på sollux siden hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
Dieseldyret123 Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 (redigert) Heisann! Slenger meg på her, i håp om at noen fortsatt følger tråden.. Jeg har Mercedes om636 diesel med 42hk i min sollux Problemet mitt er at på motor, så står det "maks turtall 3800omdr", dette klarer den uten problem om jeg ruser den i fri, men den klarer ikke mer enn 2500omdr på full gass (ved kjøring) (da gjør den ca 10knop) men da ryker den svart fordi den ikke klarer og få opp mer fart, men klarer fint og ligge på rundt 2200omdr og marsje ( da gjør den ca 8knop) uten å ryke/slite med og holde farta. Jeg har da en teori om at jeg har for stor propell, men har ikke særlig peiling på dette.. Håper noen kan ha noe forslag,eller kanskje har samme båt/motor og har litt ideer Har målt propell som står på nå, og den er 18,8" i str hvis jeg har målt riktig... Jeg har forresten også en stor flaps under, så den ligger fint i vannet.. Legger også med bilder av det som står på min propell og girkasse, for det sier meg igrunn ingenting :) Også ett bilde av selve skuta :D Redigert 13.Mars.2018 av Dieseldyret123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 (redigert) Du har en Eliche Radice E13 type propeller som er høyregående. Men du må finne dimensjonen på den, diameter og stigning og den finner du ikke langsetter propellerbosset. Den finner du i enden av bosset der hølet er. Gearet ditt er med ca. 2:1 utveksling. Med disse data og anbefalt max turtall på motoren og båttype kan f.eks Sleipner beregne rett propeller dimensjon for deg. Redigert 13.Mars.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieseldyret123 Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Jeg har Googla litt her nå, og ser at disse båtene ble stort sett levert med 17" 4 blader, eller 16" 3 blader med "store " motorer på 40-50hk, er visst også 4 blader som er greia på denne type båt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.