Jump to content

Eksos gjennom 280 Drev V8 Volvo Penta


BaylinerKenneth

Recommended Posts

Har kjørt to sesonger nå med fri eksos på båten, men nå skal jeg sette på bukkhorn.

Skal i også sette på Silent Choice systemet. Men....

bilde

 

bilde

 

Jeg fjernet de to små slangene når jeg sjøsatte båten første sesongen.....

Kan de to små hulla blokkes :confused::confused: Eller må/bør de små slangene være der :confused::confused::confused::confused:

 

Motor: Volvo Penta AQ200D V8

Drev: AQ280

 

Link to post

På min mercruiser har jeg noe lignende... eksos i det fri.. fikk beskjed om at eksos igjennom drev var for restrektiv.. og derfor hadde litt bypass for eksosen på en måte så ikke det skal bli for mye mottrykk..? Mulig dette ikke stemmer helt men, det jeg har blitt fortalt..

Link to post

I prinsippet behøver du ikke de 2 hullene. Har samme motor i badebåten.

 

Ikke lager de lyd, de åpner for mindre motstand som gir økt effekt. Jeg ser faktisk ikke noe poeng med spørsmålet ei heller hvorfor gjøre noe enkelt vanskelig men ser gjerne å høre hva målet skal være ?

 

Gøy å lære noe nytt :yesnod:

 

En nevnte ?? Ligger litt der jeg også :wink:

Edited by CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Altså.. når jeg stenger Silent Choice systemet vil jo all eksos gå ned gjennom drevet, kan jeg da blokkere de to små hulla? Eller går det fint å bare ha de åpne uten de små slangene som skal være der??

Har kjørt med fri eksos over vannlinjen til nå, og syns til tider at det bråker litt formye (spesielt når men gir på litt..) så målet er å kunne ha muligheten til å stenge den frie eksosen når jeg vil med Silent Choice systemet.

 

bilde

 

(Skal sette på sånne :smiley: )

Link to post

Gummikrokene er såkalte "relief valves". Når motoren går på lave turtall kan det forekomme på enkelte motorer at eksostrykket er så lavt at eksosen ikke klarer å komme ut gjennom kavitasjonsplata på drevet, og derfor har man disse to ventilene som slipper ut eksosen rett under vannflaten slik at motoren ikke stopper.

 

Med andre ord, på en V8 trenger du de sannsynligvis ikke, ettersom det skal betydelig mer til enn en halvmeter med sjø for å stoppe eksosen, mens på andre mindre motorer kan de være helt nødvendige.

Jeg ville uansett hatt de der.

Edited by adeneo (see edit history)
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...