Jump to content

Dorgemotor til 16 fots Rana


geiger

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt en eldre Rana 16 med vindskjerm. Står en eldre Evinrude 25 på. Denne starter og går greit, men fjusker litt innimellom. Føler meg ikke trygg med den. Båten skal stort sett brukes til dorging og noen litt lengre turer. Vurderer å kjøpe ny motor, men hva skal man velge. Det er stramt budsjett. Vurderer 9,9 eller 15 hk 4 takter. Vil det fungere greit? Blir ikke noe fartsbåt, men den skal jo flytte på seg. Noen som har gode råd?

Link to post

Hvordan går båten med nåværende motor?

 

Hvis dette er en båt med dekk og vindskjerm blir nok 9.9 firetakt for lite for å få båten opp i plan.

Skal du kun dorge og kunne kjøre opptil 10-11 knop passer den bra.

Link to post

20hk 4T tror jeg jeg ville gått for. 25-30hk klassen blir et nr større igjen, vekt- og effektmessig.

 

Onkelen min hadde en sånn, først med 15hk 2T, byttet til 20hk 2T etter ikke alt for lang tid.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tror jeg ville vurdert en skikkelig service på Evinruden først.

Det kan jo være en bagatell som et verksted finner ut av.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Takk for svar. Båten går greit pt, men som sagt føler jeg meg ikke helt trygg på den gamle Evinruden. Litt tungstartet er den også. Men kansje man skal vurdere service først. Noen sier at alle omc er dårlige motorer og at det kun er japansk som teller, mens jeg andre steder kan lese at eldre 2 takts amerikanske er gode pålitelige motorer....

Merker man forskjell på feks 9,9 som er oppjustert til 15 og en 15 hk? Hva med Big Foot modellene som skal levere større skyvekraft. Stadig forvirret men på et høyere plan

Link to post

vis man kjører 2takt lenge på lavt turtall kan det hende at den plutselig stopper pågrunn av soting. får å ungå dette kan du av og til gasse på får å få ''renska'' 4 takt er mer egnet for dorging

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...