Jump to content

Vannsmurt pakkboks, hvordan fungerer denne?

Janee

Recommended Posts

Funksjonen er som følger: Når båten går for stor fart forover, så vil sjøen i det den passerer propellhylsen danne et undertrykk. Dette undertrykket drar inn luft fra innsiden av båten. Hvilket fører til at tetningen går tørr og brenner. Vannet, som i ditt tilfelle kjøres inn på væskesiden av tetningen, forhindrer denne effekten. Mengden av vann som trenges er en funksjon av opptredende undertrykk. Hvilket kan være en utfordring å beregne. Derfor er det bare å pøse på. Danner det seg et overtrykk mellom tetning og stevnlager, er dette kun å regne som er fordel. Fornøyd med forklaringen?

Funksjonen er som følger: Når båten går for stor fart forover, så vil sjøen i det den passerer propellhylsen danne et undertrykk. Dette undertrykket drar inn luft fra innsiden av båten. Hvilket fører til at tetningen går tørr og brenner. Vannet, som i ditt tilfelle kjøres inn på væskesiden av tetningen, forhindrer denne effekten. Mengden av vann som trenges er en funksjon av opptredende undertrykk. Hvilket kan være en utfordring å beregne. Derfor er det bare å pøse på. Danner det seg et overtrykk mellom tetning og stevnlager, er dette kun å regne som er fordel. Fornøyd med forklaringen?

God forklaring, men..... :smiley:......er ikke stevnlageret (cuttless) avhengig av at det tilføres vann for å fungere og ikke bli ødelagt da? Jeg er enig i at pakningene i pakkboksen har gode forhold dersom det står ett vanntrykk mot dem, men cuttless lageret er vel ikke like «glad» for liten vanngjennomstrømning?

Redigert av Janee (see edit history)

Står ikke cutlesslageret ditt på en brakett en meter aktenfor propellhylsen? Dette lageret vil ligge å plaske i vann. Om lageret ligger presset inn i hylserøret, vil det uansett få vann fra kjølingen, helt perfekt. I vinter er Hulda på land, lurer selv på om jeg skal legge opp en slik slange for å fore lageret mitt med vann.

Redigert av Hulda (see edit history)

Neida på disse er det to cutlesslsger. Det ene som Hulda sier på braketten bak ved propellen og det andre i stevnbeslaget/pakkboksen.

Vanntilførselen kommer som nevn ifra vannsiden av oljekjøler til girkassa. Rett foran cutlesslageret i stevnbeslaget men bak talgringene

(tettingen) i en slags fordelingsring (fordeler vannet rundt på akselen)

Når det blir undertrykk/luft her, tilføres saltvann ifra sjøvannskretsen og "smører/kjøler"

Har inte kollat dräneringstiden när båten lyfts, men såvitt jag kan förstå är det väl ganska enkelt så att kylvatten tillförs på sjövattensidan av packboxen och sedan avleds det genom det korta cutlass lagret i stävgenomföringen och vidare ut i sjön. Du kan väl prova att tillföra vatten i respektive vattenslang och se hur det fungerar?

Det brukar vara en andra nippel för en bypassledning på packboxen som man kan öppna för att se om vatten flödar ut där. Packboxen tar ju skada av för lite smörjvatten så jag förmodar att det skall vara god tillgång till vatten här.

Skruva eventuellt ut nippeln som den genomskinliga kylvattenslangen (på bilden) är ansluten till och kolla så att det inte är något skräp som hamnat där.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Neida på disse er det to cutlesslsger. Det ene som Hulda sier på braketten bak ved propellen og det andre i stevnbeslaget/pakkboksen.

Vanntilførselen kommer som nevn ifra vannsiden av oljekjøler til girkassa. Rett foran cutlesslageret i stevnbeslaget men bak talgringene

(tettingen) i en slags fordelingsring (fordeler vannet rundt på akselen)

Når det blir undertrykk/luft her, tilføres saltvann ifra sjøvannskretsen og "smører/kjøler"

Riktig! Båten har to cuttless lager per aksel. Din beskrivelse av systemet er også slik jeg trodde dette skulle være (pakning-fordelingsring-cuttless).

Har inte kollat dräneringstiden när båten lyfts, men såvitt jag kan förstå är det väl ganska enkelt så att kylvatten tillförs på sjövattensidan av packboxen och sedan avleds det genom det korta cutlass lagret i stävgenomföringen och vidare ut i sjön. Du kan väl prova att tillföra vatten i respektive vattenslang och se hur det fungerar?

Det brukar vara en andra nippel för en bypassledning på packboxen som man kan öppna för att se om vatten flödar ut där. Packboxen tar ju skada av för lite smörjvatten så jag förmodar att det skall vara god tillgång till vatten här.

Skruva eventuellt ut nippeln som den genomskinliga kylvattenslangen (på bilden) är ansluten till och kolla så att det inte är något skräp som hamnat där.

:fishing:

Som beskrevet har jeg observert at dette oppfører seg ganske forskjellig på SB og BB side. Ved vinterkonservering vil det komme frostvæske i de gjennomsiktige pex-slangene noe som gjør det lett å verifisere hastigheten på dreneringen. Fra jeg stanser motor på SB side tar det 10-15sek å tømme slangen, mens på BB side tar dette 1-2 min.

Jeg har demontert slangen og kan ikke se noe som hindrer vannstrømmen hverken i selve slangen eller inne i nippelen (ser fordelingsringen).

Kan det eventuelt være snakk om ruransamling i selve fordelingsringen og/eller foran cuttlesslageret som forårsaker den dårlige gjennomstrømninga?

Tror heller ikke det er noen sammenheng mellom hvor hurtig et slikt system drenerer seg selv.

Skru av slangen ved gir-oljekjøleren og blås med munnen gjennom slangen på begge systemene, du vil da merke om motstanden er forskjellig.

Sjekk også at nipplene på gir-oljekjølerne er åpne. Det hender at det legger seg irr iåpningen på de. Stikk opp med en tynn trekker eller lignende.

Jeg har fått slisset ut litt større spor i det ene cutlesslageret mitt etter varmgang i volvoleppa. Varmen skyldes at tilførselsslangen var bøyd, men de slisset opp for sikkerhets skyld. Når motoren er i gang er det vel et visst vanntrykk fra innsiden også. Når båten henger i lufta kan det være ulike årsaker til at sjøvannskretsen drenerer seg fortere i en motor kontra en annen

Pass på at du ikke jakter spøkelser. Det er nødvendigvis ingen sammenheng mellom hvor hurtig et slikt system drenerer seg selv og hvor mye vann som renner gjennom når systemet er driftsatt. Har du hatt havari på noen av tetningene?

Jepp, har tenkt tanken :giggle: det er fort gjort at man ender opp med å forsøke å løse ett problem som ikke er der! På den andre siden blir det fort en rimelig stor jobb dersom cuttless lageret skulle gå føyka :lipseal: Det er derfor jeg prøver å sjekke litt på forhånd i dette eminente forumet :thumbsup:

Har forøvrig ikke hatt noe havari på noen av pakkboksene!

Tror heller ikke det er noen sammenheng mellom hvor hurtig et slikt system drenerer seg selv.

Skru av slangen ved gir-oljekjøleren og blås med munnen gjennom slangen på begge systemene, du vil da merke om motstanden er forskjellig.

Sjekk også at nipplene på gir-oljekjølerne er åpne. Det hender at det legger seg irr iåpningen på de. Stikk opp med en tynn trekker eller lignende.

Jeg har skrudd av slangen ved oljekjøleren og forsøkt å blåse igjennom. Dette går, men det er her helt tydelig motstand. Nippel på oljekjøler er OK og nippel på pakkboks er som tidligere nevnt også OK.

Jeg har skrudd av slangen ved oljekjøleren og forsøkt å blåse igjennom. Dette går, men det er her helt tydelig motstand. Nippel på oljekjøler er OK og nippel på pakkboks er som tidligere nevnt også OK.

Skru av den andre også, så har du noe å sammenlikne med. Er det stor forskjell i motstanden ville jeg ha demontert og rengjort. Bedre føre var...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Jeg har en Fairline Phantom 37 med to slike std Fairline/Princess vannsmurte pakkboser som forsynes med sjøvann fra oljekjøleren til girkassene:

bilde

Spørsmålet er; hvordan er vannsmurningen/kjølingen på disse ment å fungere.

Da jeg vinterkonserverte motorene i høst ble jeg oppmerksom på at restvannet i slangene fra oljekjølerene, etter å ha stoppet motorene, rant ut igjennom pakkboksene med ganske forskjellig hastighet. Mens slangen på styrbord motor ble tom på ca 10-15sek (her renner det på utsiden) tok det 1-2 minutter før slangen på babord motor ble tom (på denne drypper det på utsiden).

Min umiddelbare konklusjon var at pakkboksen på BB motor måtte være tett, men etter å ha kikket litt på nettet er jeg ikke helt sikker lenger. Spørsmålet til dere som kjenner denne typen pakkbokser er derfor:

Hvordan skal dette egentlig fungere?

Skal det her være fri/stor gjennomstrømning av vann fra oljekjøler og gjennom pakkboks,

eller er det meningen at det kun skal stå vann med trykk og lav gjennomstrømning?    

Hvordan i all verden kommer man til pakkboksene på Ph37? Er jo rimelig trangt. Noen som vet?

.

Heisann !

Jeg kan kanskje bidra litt her:

I fjor ble jeg oppmerksom på at begge mine hylser var saltet igjen og dermed potte tett, så i år bestemte jeg meg for å gjøre noe med tilstanden. 

I og med at hylsene, i min P414, er støpt inne, så er det svært viktig at cuttleslagrene får kjøling/smurning fra sjøvannssystemet. Uttakene er tatt fra gearoljekjølernes utgangsdeksel slik som trådsstarter beskriver.

Da båten var landsatt så trekte jeg babord aksel.

bilde

I og med at propellene er tre-vingede så slapp jeg å fjerne rorene da de gikk klar mellom propellvingene.

Akseltetning ble demontert og cuttleslager inspisert.

Lageret hadde riktignok noen slitasje i sporene men var ellers tight rundt akslingen. Slik så gummilageret ut etter å ha fjernet avleiringene i gummisporene.

bilde

I selve hylsen så er der en fordelingsring i plast. Denne var helt glogget av saltavleiringer. Ringen har et radialspor som korresponerer med hylsens tilførselsnippel. Via sporet så fordeles kjøle/smøre -vannet gjennom fordelingsringens 8 hull som er boret jevnt rundt fordelingsringens diametral.

Under sees fordelingsringen.

bilde

Utfra du erfaringer jeg gjorde så lagde jeg en enkel skisse over hvordan hylsen er bygget:

bilde

Babord hylse var nå OK, men pga elendig tilkomst til Styrbord akselkobling (Et Onan aggregat montert over gear og kobling) måtte jeg tenke litt annerledes. 

Løsningen ble at jeg måtte bore meg et hyll gjennon hylsens nippel slik at jeg fikk en liten  væskegjennomgang. Deretter, via slangetilkobling og en liten trakt, så  fylte jeg på med 30% saltsyre. Lot syra virke 10-15 minutter og skylte godt med vann. Det tok ikke mange sekundene før syra løste opp avleiringene.

Lykke til videre. Det ordner seg til slutt for snille gutter !!

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Takk for informativt og interessant svar Mateco (flott skisse).

Men hvordan kommer man fysisk til pakkboksene for inspeksjon osv. Prøvde å legge meg mellom søstrene (TAMD63P) i kjelleren for

om mulig å åle meg mellom dem og bak til pakkboksene, men det var umulig ihvertfall for meg. Må man demontere turboer, eksosbend osv for å 

komme til? Vannutskillerene sitter også på veggen mot stuverommet, kommer heller ikke til disse (må i så fall ha veldig lange armer).

Til info; Båten det gjelder er en Fairline Phantom 37 (1996 modell).

.

Redigert av Dykker (see edit history)

For de som ligger på vannet er det enkelt og sjekke om det er gjennomstrømning til pakkboksen. Skru av slangen til nippelen på pakkboksen kommer det saltvann ut av pakkboksen tyder det på at det er en hvis gjennomstrømning den andre veien også.  De få gangene jeg har ligget på land har jeg skrudd alt fra og som Navid sier så kan det tære noe på koblingen fra gir olje kjølern.. Jeg kjøpte meg en billig IR TEMPMÅLER  på biltema for enkelt og sjekke tempen på pakkboksen under fart. blir det for varmt  har du et kjøleproblem..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...