Jump to content

Prosjekttråd - 27' klinker plattgatter (slow mode)


Efre

  

7 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hallo båtfolk.

Så var tiden kommet til meg for å begynne å spikke litt igjen.
Har ikke hatt (skikkelig) båt på maaange år nå, så dette blir kjekt.

Forrige båter har vært en Sagen 28' kravell med 10 sabb og en listasnekke

Er forsåvidt også involvert i arbeidet på familiens wroldsen bygde sørlandssnekke

 

1395220700.jpg

 

Men nå til det nye prosjektet som skal rundt i Ryfylke, og som forøvrig på langt nær er i samme stand.

 

1978324_616305131777458_624015453_o.jpg

 

52_1728194652_xl.jpg

 

Motoren er en VP MD29 (60/90HP) som ligger her https://baatplassen.no/i/page/Marked/motordeler_selges/_/vp-md29-som-deler-gs-bort-mot-henting-r49

under gies bort. Det er faktisk ikke umulig at motoren sviver, men jeg orker ikke begynne å bruke tid på en slik maskin.
Deler er helt håpløst og slik den ser ut kan jeg levende forestille meg at det blir et problem.
Setter inn en mindre Solé....I hvert fall midlertidig. Den lettere, og forsåvidt svakere maskinen
vil gi meg mer løft bak og hastigheten bekymrer meg lite. Jeg skal på tur :-)

Alt av interiør er forøvrig nå revet ut.

Takplatene skal av (og nye på), og jeg tror jeg har kommet frem til mesteparten av uteinteriør samt vindskjerm.

Meningen var å få vann under kjølen i år, men ryggen besluttet å løsne litt på skivene sine
og skapte med det en endring av planene. Nå ser det dog ut til at jeg setter inn 5. giret
og gjør kun det nødvendigste i år og prøver meg likevel

Men skroget er jo fint da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekt med en trebåt-prosjektbåttråd for oss som har litt av begge deler.

Har du historikk om båten din?

 

Baatplassen kunne kanskje hatt en egen underavdeling som het prosjektbaatplassen etterhvert - for her er det mye aktivitet!

 

Håper du tar mange bilder, så kanskje jeg blir oppmuntret til å ta fatt på prosjekter i Festina Lente (Furuholmen 1952) også!

Legger ved bilde:

 

bilde

 

Lykke til, jeg kommer til å følge med!

 

Mvh, Even

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei jeg vet lite om båten. Utrolig nok.
Skrogfasongen tilsier nok sør-øst i Oslofjorden.

Materialvalget, før noen kreative sjeler har tatt over, virker meget bra.
Huden er i grunnen fantastisk.

Den er bygget rundt 1950

Det var en flott Furuholmen du hadde der. Kahytt/vindskjerm her blir ikke ulik din.
Også min med hvitt tak, men jeg trekker det hvite også under sidevindu (som en list)
Dette da det er håpløst å fargematche ny mahogny med gammel.

bilde

 

Det blir jo ikke en bo-båt, og skal være minst mulig avhengig av kalesje......Bor da tross alt på vestlandet

....Og Festina Lente prosjektet......Den er da strengt tatt nesten ferdig...Litt sandpapir bare :wink:

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hoi, det bildet du hadde der må være fra en Furuholmen i samme periode!

 

Festina Lente er bygget i 1952 i Drøbak av Ottar G. Larsen.

Uhyre flotte detaljer, og håndverk fra en annen tid.

Tidligere også eid av en annen her på forumet - Festina Lente IV

Link to post
Share on other sites

Det kan være en Furuholmen, typisk 50 talls, men det kan også være noe hvilket som helst annet Fredrikstad-område
Furuholmen har jo lagd så enormt mye og veldig forskjellig, men det er jo helst de kravellbygde salongbåtene
som forbindes med dem.

Akkurat de blir litt over the top for meg og ikke minst mitt bruk. Men pene er de :)

Link to post
Share on other sites

Jeg river og river og river.

Nå må jeg snart begynne å bygge noe!

Båten skal ut andre uke i mai, underforstått. Arbeidet under vannlije bør være ferdig :pray:

Benkene tverr/akter og side/akter blir spiler med en kombo av oregon og purpleheart
Her et (lånt) bilde av de to i en komposisjon

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja som overskriften sier...slow mode. For ting tar tid.
Taket er lagt. Selvfølgelig blottlegges en del når gammel drit fjernes og gjør det hele litt mer tidkrevende.
Vått og kaldt som det er i Stavanger tar polyesteren litt tid, men siste del av de kan taes på sjøen for den saks skyld.

Ellers er skroget bokstavelig talt saumfart. Et par nagler/spiker skal inn og har allerede kommet til.

Men.....Lanterner. Lanterner behøvs
Jeg har disse italienske som er helt greie, men har også noen flotte gamle

bilde

Link to post
Share on other sites

Centrum Fornikling i Oslo er brukt mye innen amcarmiljøet (har ikke hatt behov for å bruke dem selv). Ellers, skal du ha det billig er det Polen som gjelder. En bekjent forkrommet støtfangerne, listverk og diverse motordeler til sin Amazon der, såvidt jeg husker kom det på under 3000,-. Resultatet ser bra ut, men holdbarheten vil vi nok aldri få bekreftet i og med bilen sjelden ser regnvær :wink: Alternativt Sverige, der er det verksteder som gjør det billigere enn Norge, men likevel bra.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...