Efre Startet 19.Mars.2014 Del på Facebook Startet 19.Mars.2014 Hallo båtfolk.Så var tiden kommet til meg for å begynne å spikke litt igjen.Har ikke hatt (skikkelig) båt på maaange år nå, så dette blir kjekt.Forrige båter har vært en Sagen 28' kravell med 10 sabb og en listasnekkeEr forsåvidt også involvert i arbeidet på familiens wroldsen bygde sørlandssnekke Men nå til det nye prosjektet som skal rundt i Ryfylke, og som forøvrig på langt nær er i samme stand. Motoren er en VP MD29 (60/90HP) som ligger her https://baatplassen.no/i/page/Marked/motordeler_selges/_/vp-md29-som-deler-gs-bort-mot-henting-r49 under gies bort. Det er faktisk ikke umulig at motoren sviver, men jeg orker ikke begynne å bruke tid på en slik maskin.Deler er helt håpløst og slik den ser ut kan jeg levende forestille meg at det blir et problem.Setter inn en mindre Solé....I hvert fall midlertidig. Den lettere, og forsåvidt svakere maskinenvil gi meg mer løft bak og hastigheten bekymrer meg lite. Jeg skal på tur :-)Alt av interiør er forøvrig nå revet ut.Takplatene skal av (og nye på), og jeg tror jeg har kommet frem til mesteparten av uteinteriør samt vindskjerm.Meningen var å få vann under kjølen i år, men ryggen besluttet å løsne litt på skivene sineog skapte med det en endring av planene. Nå ser det dog ut til at jeg setter inn 5. giretog gjør kun det nødvendigste i år og prøver meg likevelMen skroget er jo fint da Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Kjøpt inn litt forskjellig ved til spilebenker/stoler Noen kvadratmeter med en kjekk mahoganyfiner. Ja over 6 ble det. Kvadratene går fort gitt. Nye takplater og en drøy kilo med klink. Ka det slutte å regne nå? Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 (redigert) Veldig kjekt med en trebåt-prosjektbåttråd for oss som har litt av begge deler. Har du historikk om båten din? Baatplassen kunne kanskje hatt en egen underavdeling som het prosjektbaatplassen etterhvert - for her er det mye aktivitet! Håper du tar mange bilder, så kanskje jeg blir oppmuntret til å ta fatt på prosjekter i Festina Lente (Furuholmen 1952) også! Legger ved bilde: Lykke til, jeg kommer til å følge med! Mvh, Even Redigert 20.Mars.2014 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 (redigert) Nei jeg vet lite om båten. Utrolig nok. Skrogfasongen tilsier nok sør-øst i Oslofjorden.Materialvalget, før noen kreative sjeler har tatt over, virker meget bra.Huden er i grunnen fantastisk.Den er bygget rundt 1950Det var en flott Furuholmen du hadde der. Kahytt/vindskjerm her blir ikke ulik din.Også min med hvitt tak, men jeg trekker det hvite også under sidevindu (som en list)Dette da det er håpløst å fargematche ny mahogny med gammel. Det blir jo ikke en bo-båt, og skal være minst mulig avhengig av kalesje......Bor da tross alt på vestlandet....Og Festina Lente prosjektet......Den er da strengt tatt nesten ferdig...Litt sandpapir bare Redigert 20.Mars.2014 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Hoi, det bildet du hadde der må være fra en Furuholmen i samme periode! Festina Lente er bygget i 1952 i Drøbak av Ottar G. Larsen. Uhyre flotte detaljer, og håndverk fra en annen tid. Tidligere også eid av en annen her på forumet - Festina Lente IV Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Det kan være en Furuholmen, typisk 50 talls, men det kan også være noe hvilket som helst annet Fredrikstad-områdeFuruholmen har jo lagd så enormt mye og veldig forskjellig, men det er jo helst de kravellbygde salongbåtene som forbindes med dem.Akkurat de blir litt over the top for meg og ikke minst mitt bruk. Men pene er de :) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Jeg river og river og river.Nå må jeg snart begynne å bygge noe!Båten skal ut andre uke i mai, underforstått. Arbeidet under vannlije bør være ferdig Benkene tverr/akter og side/akter blir spiler med en kombo av oregon og purpleheartHer et (lånt) bilde av de to i en komposisjon Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Ubehandlede bjelker av oregon og purpleheartNu skal det sages og freses. Blir totalt maaange meter lister Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 12.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2014 Ja som overskriften sier...slow mode. For ting tar tid.Taket er lagt. Selvfølgelig blottlegges en del når gammel drit fjernes og gjør det hele litt mer tidkrevende.Vått og kaldt som det er i Stavanger tar polyesteren litt tid, men siste del av de kan taes på sjøen for den saks skyld.Ellers er skroget bokstavelig talt saumfart. Et par nagler/spiker skal inn og har allerede kommet til.Men.....Lanterner. Lanterner behøvs Jeg har disse italienske som er helt greie, men har også noen flotte gamle Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.April.2014 Del på Facebook Svart 12.April.2014 Centrum Fornikling i Oslo er brukt mye innen amcarmiljøet (har ikke hatt behov for å bruke dem selv). Ellers, skal du ha det billig er det Polen som gjelder. En bekjent forkrommet støtfangerne, listverk og diverse motordeler til sin Amazon der, såvidt jeg husker kom det på under 3000,-. Resultatet ser bra ut, men holdbarheten vil vi nok aldri få bekreftet i og med bilen sjelden ser regnvær Alternativt Sverige, der er det verksteder som gjør det billigere enn Norge, men likevel bra. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 12.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2014 Takker for svar. Hører med Centrum. Blir det ikke så fælt mange tusen, små komponenter tross alt, er det verdt det.Ellers....sagt litt i dag. En (god!) omgang med fresen så tar utebenkene form Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 21.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2014 Fikk lagt litt olje før jeg dro på ferie. Blir kjekt å frese dem til og på lagd benker. Håper på litt bedre tid og litt mindre 'slow mode' Eller....Det som skal gjøres nå fremover vil i hvert fall vise litt igjen Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Benkespilene ja........ (Necroing this thread of mine :-) ) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Arbeid med vindskjerm Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Brillene på plass Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Bakken Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Mahogny skott med eikekarmer Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 31.Mars.2015 Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Flott å se at det siger fremover Sjur, mange fine detaljer på båten din. Jeg er for tiden på jakt etter mahogny/ - finer til å lage noen innredningsdetaljer i prosjektbåten. Hvor har du kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 (redigert) http://treinnport.no / Rune Anvik, båtbygger og sønn av båtbygger. selges i hele plater og fåes i en marmorert type som skottene vist (1/2") og den vanlige mer nøytrale som absolutt gjør seg best til mindre flater. Redigert 31.Mars.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 31.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2015 Ja, taket er selvsagt også nytt. Meranti finér, frest tilpasset dryppkant som igjen er plastret med poly/glass og noen strøk topcoat Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 2.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2015 (redigert) Et 65 år gammelt ratt har fått en liten shining Redigert 2.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 2.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2015 Nede i Brekkestø for påsken og konstaterer at det forsåvidt er nok arbeid som venter her også, men. Siden det ikke var det jeg hadde tenkt å gjøre i påsken, slenger jeg heller med et eldre nærbilde av en stk oljet benkelist Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 (redigert) "Bord" til kontrollboks Topp-plate i eik eller mahogny?Heller mot mahogny som en finere kontrast til chromen samt at det glir bedre inn med resten. Redigert 13.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 18.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2015 Note to self: Når lakkere. Det nytter lite med rengjort emne og støvfrie omgivelser når du selv er full av støv Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Det nytter lite med rengjort emne og støvfrie omgivelser når du selv er full av støv Been there, done that! Blir pent det arbeidet du gjør! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.