Efre Svart 23.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2015 Jeg skal jo selvsagt ha en lanternemast. Alle trebåter med respekt for seg selv må ha det. Høyden måtte bli i overkant av 2xvindskjerm, og jammen fant jeg ikke litt mahogny liggende og slenge. Sagde opp litt oregon i 4mm som jeg la mellom mahogny i kjerne og på utside. Hul inni for kabler Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Veldig flott at du viser bilder fra selve arbeidsprosessene - ta gjerne enda flere bilder som mer trinnvis viser hvordan du går frem, et jo voksenopplæring dette! Hvor har du lært alt dette Sjur, er du møbelsnekker? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 23.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2015 Jeg studerte noe helt annet, men da lærte jeg å lese og spørre :-) Ble tvunget til å pusse båt rett etter bleiene og var heldig å vokse opp blandt møbelsnekkere og båtbyggere. Hadde jeg hatt et mer bevisst forhold til det da ville jeg selvsagt kunne plukt opp langt mer, men lærte en del grunnleggende. Rydding ble det alltid terpet på....ikke så flink der haha Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 23.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2015 (redigert) En del småpuss igjen, men akkurat denne gleder jeg meg til å få olja og lakka for å få frem kontrastene og opp på hyttetaket.Åsså blei det pinadø ein selfi...Første i år! Blir'ke no jentenavn på denne båten!! Redigert 23.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 24.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2015 Eik til hjørner til uteinnredning og motorkasse. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 24.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2015 Så da er et stykke eik og noe mahognyfinér plutselig blitt en motorkasse. Eller nesten en motorkasse. Monterer sideveggene senere av plasshensyn. Denne kassen er langt større enn hva jeg behøver til min Merce OM616, men det kommer kanskje noe større senere (som jeg har stående) og da er kassa klar. Lager til et ekstra rom innvendig til litt verktøy etc. inntil jeg behøver hele plassen. Eller utgjør toppplaten et ypperlig bord Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 25.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2015 (redigert) Veldig OT, men Med en båt fra 50 tallet måtte jeg selvsagt lage meg en landtransportsordning med stil fra samme tidsepoke. Basert på den "legendariske" guttesykkelen alle ville ha : Schwinn Wasp/corvette Redigert 25.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 25.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2015 91.4 grader kapp på amerikansk øyemål Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Utrolig fett, følger med her jeg iallefall! :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Efre Svart 27.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2015 (redigert) Begynt å sage/høvle opp et lite stykke mahohny (55" x 25" x 3")Blir bl.a. lokk motorkasse Redigert 27.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 27.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2015 "Heeringbone" lokk til motorkasse Hadde egentlig tenkt finér med lister, men fant ikke plate jeg var fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Med en båt fra 50 tallet måtte jeg selvsagt lage meg en landtransportsordning med stil fra samme tidsepoke. Basert på den "legendariske" guttesykkelen alle ville ha : Schwinn Wasp/corvette Har du laget den selv? Imponert Kjekt å følge med i tråden din, liker når det er jevn og god framgang Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 27.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2015 Jeg kan jo ikke si at designet er mitt, men jeg kan si at der eksisterer kun en ramme i hele verden :-) Sveisingen har andre tatt seg av. Titan og sveising av dette er for dyrt for et slik prosjekt i Norge Ellers er komponentene valgt ut for å se mest tidsriktig ut, men gikk for skivebrems, men mekaniske for å kunne bruke noen penere CNC freste bremsehendler. Mot originalen er her skjult 11 gir i baknavet og et tysk høyglanspolert dynamonav fremme, dette snøret opp med lette eiker på karbonfelger....... Så noen småfrekke detaljer er der :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Den er rett og slett bare rå Liker at noen gir seg ut på slike prosjekter, igjen; imponert Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 27.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2015 Takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 28.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2015 (redigert) Midtseksjon av motorkassen. Må lage i flere seksjoner grunnet bredde. Et 75cm bredt lokk blir et noe uhamselig arbeidsstykke :-) Her er lagt inn samme stripene som på (den noe erigerte) lanternemasten min. Masten vil forøvrig få sin egen navnevimpel med båtnavnet :-) Redigert 28.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Meget flott håndverk. Dette blir ett smykke Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 28.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2015 (redigert) Fikk høvlet av det øvrste laget på den ene platen. Redigert 28.April.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Hvor har du kjøpt Mahognyen du bruker i motorkassen? Kunne trenge noe selv. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Efre Svart 28.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2015 Kjøpt på sola hos tre & finer / Rune Anvik Mye kjekt å finne på hans lager :-) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 29.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 29.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Sideplatene på motorkassen.En pusset oljet, en "rå"Samme tema som mye annet på båten. Mahogny med eikekanter Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 (redigert) Motorinstallasjon.... Er ikke bare bare.Maskinen som sto i var en VP MD29, en maskin jeg ikke ville stolt på som ballast en gang.Inn kom en (tysk) MB OM616, originalt marinisert av Bertel O. Steen med et PRM 2:1 gir2:1 gir ja.....Suboptimalt med et topp-turtall på 4k4, men fungerende med påpasselig smøring og en beskjeden skrue.En annen ting er vinkelen på maskinen. Den klarer fint de 10-15 gradene, men igjen ikke helt optimalt.Vi er nå på 2xsuboptimalt, noe som egentlig er et godt stykke fra optimalt.Der finnes i dag enkle CV ledd som kan gå rett på flens og plukke opp 8 graderDet de ikke nevner like høyt er "om turtallet er 750"Det fikk meg tidlig til å se etter et rimelig 3:1 gir MED vinkling.Disse er der like mange brukt av som der er forgyllede doble fustasjeopphengsforkoblingerså da tenkte jeg...Nei...la oss gjøre det riktig. Vi setter inn et CVA ledd.Dobbelt ledd MED trustlager, mao. Skyvekraften vil da gå rett i skuta og ikke på giret.Fordel? Mange! Mindre støy, langt mindre vibrasjoner og da motoren ikke skal plukke opp skyvekraften,kan denne monteres mykere. Klinka trebåter liker alt dette!Disse lagrene er normalt rimelig kostbare, men en av de større kompetansebidragsyterne på forumet hadde tilfeldigvis et liggende jeg kunne få rimelig.Nå har det seg da slik at jeg har også en SABB Ford 2704 ET stående.......Foreløpig uten svinghjulsdeksel og gir, men hva dukker opp fra ukjent hold......Et vinklet PRM gir..............I 3:1 utveksling. Og jeg skulle bare ha et PRM komp. dekselJa ja.......så var det løst, og jeg kan selge Mercen med gir når jeg finner på å heise Forden om bord....en gang.......når jeg føler jeg har tid og lyst til å lage nye motorfesterSå da er man i ferd med å fjerne 2xsuboptimal og nærmer oss optimal. Fremdeles blir det med CVA ledd..........for trebåter liker sånn! Redigert 11.Mai.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Note to self:Når et gir blir heist inn i bilen med truck bør det alene være indikerende nok for vekt og at det kan være trøblete å løfte ut alene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.