Jump to content

Prosjekttråd - 27' klinker plattgatter (slow mode)


Efre

  

7 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg skal jo selvsagt ha en lanternemast.

Alle trebåter med respekt for seg selv må ha det.

Høyden måtte bli i overkant av 2xvindskjerm, og jammen fant jeg ikke litt mahogny liggende og slenge. Sagde opp litt oregon i 4mm som jeg la mellom mahogny i kjerne og på utside.

Hul inni for kabler

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg studerte noe helt annet, men da lærte jeg å lese og spørre :-)

Ble tvunget til å pusse båt rett etter bleiene og var heldig å vokse opp blandt møbelsnekkere og båtbyggere.

 

Hadde jeg hatt et mer bevisst forhold til det da ville jeg selvsagt kunne plukt opp langt mer, men lærte en del grunnleggende.

 

Rydding ble det alltid terpet på....ikke så flink der haha

bilde

Link to post
Share on other sites

Så da er et stykke eik og noe mahognyfinér plutselig blitt en motorkasse.

Eller nesten en motorkasse. Monterer sideveggene senere av plasshensyn.

 

Denne kassen er langt større enn hva jeg behøver til min Merce OM616, men det kommer kanskje noe større senere (som jeg har stående) og da er kassa klar.

 

Lager til et ekstra rom innvendig til litt verktøy etc. inntil jeg behøver hele plassen. Eller utgjør toppplaten et ypperlig bord

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Med en båt fra 50 tallet måtte jeg selvsagt lage meg en landtransportsordning med stil fra samme tidsepoke.

 

Basert på den "legendariske" guttesykkelen alle ville ha : Schwinn Wasp/corvette

 

Har du laget den selv? Imponert :thumbsup:

 

Kjekt å følge med i tråden din, liker når det er jevn og god framgang :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo ikke si at designet er mitt, men jeg kan si at der eksisterer kun en ramme i hele verden :-)

Sveisingen har andre tatt seg av. Titan og sveising av dette er for dyrt for et slik prosjekt i Norge

 

Ellers er komponentene valgt ut for å se mest tidsriktig ut, men gikk for skivebrems, men mekaniske for å kunne bruke noen penere CNC freste bremsehendler.

 

Mot originalen er her skjult 11 gir i baknavet og et tysk høyglanspolert dynamonav fremme, dette snøret opp med lette eiker på karbonfelger.......

 

Så noen småfrekke detaljer er der :-)

Link to post
Share on other sites

Midtseksjon av motorkassen.

Må lage i flere seksjoner grunnet bredde.

Et 75cm bredt lokk blir et noe uhamselig arbeidsstykke :-)

 

bilde

 

Her er lagt inn samme stripene som på (den noe erigerte) lanternemasten min.

Masten vil forøvrig få sin egen navnevimpel med båtnavnet :-)

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Motorinstallasjon....

 

Er ikke bare bare.
Maskinen som sto i var en VP MD29, en maskin jeg ikke ville stolt på som ballast en gang.
Inn kom en (tysk) MB OM616, originalt marinisert av Bertel O. Steen med et PRM 2:1 gir

2:1 gir ja.....Suboptimalt med et topp-turtall på 4k4, men fungerende med påpasselig smøring og en beskjeden skrue.
En annen ting er vinkelen på maskinen. Den klarer fint de 10-15 gradene, men igjen ikke helt optimalt.
Vi er nå på 2xsuboptimalt, noe som egentlig er et godt stykke fra optimalt.

Der finnes i dag enkle CV ledd som kan gå rett på flens og plukke opp 8 grader
Det de ikke nevner like høyt er "om turtallet er 750"
Det fikk meg tidlig til å se etter et rimelig 3:1 gir MED vinkling.
Disse er der like mange brukt av som der er forgyllede doble fustasjeopphengsforkoblinger
så da tenkte jeg...Nei...la oss gjøre det riktig. Vi setter inn et CVA ledd.
Dobbelt ledd MED trustlager, mao. Skyvekraften vil da gå rett i skuta og ikke på giret.
Fordel? Mange! Mindre støy, langt mindre vibrasjoner og da motoren ikke skal plukke opp skyvekraften,
kan denne monteres mykere. Klinka trebåter liker alt dette!

Disse lagrene er normalt rimelig kostbare, men en av de større kompetanse
bidragsyterne på forumet hadde tilfeldigvis et liggende jeg kunne få rimelig.

Nå har det seg da slik at jeg har også en SABB Ford 2704 ET stående.......
Foreløpig uten svinghjulsdeksel og gir, men hva dukker opp fra ukjent hold......
Et vinklet PRM gir..............I 3:1 utveksling. Og jeg skulle bare ha et PRM komp. deksel
Ja ja.......så var det løst, og jeg kan selge Mercen med gir når jeg finner på å heise Forden om bord....en gang
.......når jeg føler jeg har tid og lyst til å lage nye motorfester

Så da er man i ferd med å fjerne 2xsuboptimal og nærmer oss optimal.

Fremdeles blir det med CVA ledd..........for trebåter liker sånn!  :yesnod: 
 

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...