WGM36 Startet 19.Mars.2014 Del på Facebook Startet 19.Mars.2014 Hei. Skal bytte propeller på min grand mistral. Har 2xkad42 290 dp med b5 prop. Noen som har erfaring med andre propeller eller annen stigning, lurer også veldig på hva dere har i toppfart og ca turtall rundt 25 knop. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Har b6 på 2xkad 44. Topper på 37-38, ca 2800 rpm ved 25 kn. Har kjøpt inn c6 (stål) for sesongen - spent på resultatet Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Takk for svar. Er du ferielastet med de talla der så er jo det kjempe bra. Hvis ferielastet burde jeg kunne gå opp til b6 tror jeg, kan vel ikke være så stor forskjell på kad 42 og 44eller er det det.? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Fant denne gamle testen:http://www.baadnyt.dk/documents/product/1991-2000%20OK/1995-OK//Motorbaad_Windy_36_GM_Baadnyt_Oktober1995.pdf Får ikke de talla til å stemme, er det helt tom båt og b6 propp, eller bare feil tall? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Hei Terje Jeg har også en GM 36. Med B5 gjør jeg ca. 33 knop med turtall på 37-3800 omdr. Ifølge volvo så skal Kad42/43 gjøre 32 knop med B5 og med B6 35 knop og med B7 - 38 knop det forutsetter at man oppnår maks turtall på 3800-3900. Så utfra dette så må det jo ha vært B6 eller aller helst B7 i nevnte test? Så får du greit 38-3900 omdr med eksisterende propell så øk gjerne, men husk at ved overgang til C propeller så skal man gå ned en størrelse for å få tilsvarende i alu. B5 tilsvarer C4 osv. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Min er relativt lite følsom for last. Ligger også en performancetest med KAD 300 med c6 på http://www.norskbatsenter.no/imagesFlash/mistralPerformanceTest.pdf Min hypotese er at du må trekke fra en knop eller to - jeg tror testene er gjort under "for optimale" forhold Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Trådstarter har 30 hester mindre på hver motor enn KAD44, ikke så mye akkurat så med stål kan det hende at C5 er passe men det kan også hende at du da ikke får høyt nok toppturtall med full båt og må justere de ned. Kanskje vel så lurt å prøve med C4 og evt få cuppet de hvis de går over maksturtall? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Litt rundt dette temaet i vedlagte link også. Jeg ringte Windy i fjor for å sjekke hva de leverte som standard, siden jeg antok at de har testet alle og funnet den mest hensdiktsmessige for allroundbruk. Svaret jeg fikk var B4. Dette gjelder GM 37 m/KAD 44. Jeg har gitt beskjed om at jeg vil ha montert B4 så får vi se om jeg får opp turtallet igjen.Med miksen av B4/B5 som beskrives i lenken toppet jeg tett opp under 40 knop på 3950 rpm. Dette var med fulle tanker men ikke alt for mye feriebaggasje.Mener å huske at jeg hadde 2600-2700 rundt 25 knop når vi dro på ferie. https://baatplassen.no/i/topic/104856-hva-er-forskjellen-paa-b4-og-b5-propellere/ Hadde vært fint med en tilbakemelding på C6'ne Frese på !!! Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Veldig spent ja. Stusser på at Windy anbefaler b4, det høres for lett ut. Windys test som jeg lenker til ovenfor er jo med C6 (dog parret med kad300). Som nevnt har jeg hatt b6 hos meg og har lett oppnådd 3800 rpm ferielastet. Synes for øvrig denne sammenligningen av kad 44 (c3) vs 300 (c4) er interessant, dog gjort på en langt tyngre båt: http://www.nordwest-najad.se/fileadmin/dokument/downloads/Performance_NW390_KAD44-D300.pdf Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 (redigert) De anbefaler B5 til kad42, det er testet på alle måter og b5 er den propellen som passer best til de fleste forhold. Nå har ikke jeg sjekket gir utveksling på gm med kad 44, men har Windy anbefalt b4 er det garantert annen utveksling. Hvis ikke har Wgm hvert uheldig med hvem han har snakket med på Windy. Hadde en lengre prat med en super kar som heter Svein eller var det Svend på Windy i går, utrolig hva den mannen roter frem av dokumentasjon. Takk til han og Windy for meget god service. Men en skal ikke glemme at båtene på den tiden stort sett ble testet med 200 liter diesel og to mann om bord, må nok regne med +- 4-5 knop mindre en testresultater med ferielastet båt. Men c5 kunne jeg tenkt meg og prøvd, gm 36 er ikke testet med stålpropell så langt de kunne se. Mistral 36skriver at man må gå ned når man går over til stål, vet at dette er vanlig praksis når det gjelder stål vs alu, men mener å ha lest her inne at det er omtrent likt når det er snakk om originale b5 kontra c5. Noen som VET noe om dette.?? Mvh Terje Redigert 21.Mars.2014 av WGM36 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Har ikke snakket med Svein hos Windy om propeller, men har snakket med ham om en del annet, og ja, Svein er en hyggelig og hjelpsom mann. Jeg fikk anbefalt Solas stålprop av min mekaniker og han mente c6 korresponderer godt med b6. Det samme mente Eurofritd der jeg kjøpe propellene, og det framgår jo også av deres hjemmeside: http://www.eurofritid.no/?PageID=31016&ItemID=27359 Sitér dette innlegget Link to post
Mistral36 Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Hei Mulig Solas propellene er annerledes, men med Volvos C propeller skal man normalt gå ned en størrelse. Hvis man går fra Volvo B5 til C5 så er det en sjanse for at man ikke vil kunne oppnå maks turtall, men det viktigste før eventuelt bytte er vel om du i dag oppnår greit maks turtall på mellom 3800-3900. Gjør du ikke det så er vel et bytte lite hensiktsmessig? Legger ved en link ang. step drive. Kanskje det er tingen?? http://ivssmarine.vpweb.co.uk/THE-STEP-DRIVE.html Sitér dette innlegget Link to post
EnzoF Svart 18.April.2014 Del på Facebook Svart 18.April.2014 Hej, Jag har C4 på min W36GM, har kört i 35 knop, men då står varvräknarna utanför skalan... Funderar på byte till C5, kraft och ork i maskinerna (KAD 42) verkar finnas så det räcker och blir över. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 18.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2014 Hei og takk for info. Da kan ikke jeg skjønne annet en at c5 er tilnærmet b5. Tok noen målinger før jeg tok opp båten for 14 dager siden. Målingen er med fulle diesel tanker og en del last ink meg, slitte propeller som har hvert på en sandyne i nærmere 30 knop og litt rur på propellene, Ferielastet blir båten ca 350 kg tyngre med vann kone, barn og øl. 2800 omdr 22 knop 3000 25 3100 26.5 3200 28 3300 29 3400 30 3500 31.5 3750 34.5 Fikk ikke høyere turtall, men hadde 3850 på våren i fjor og drøye 36 knop med tilsvarende last Båten har lagt ute i vinter, men var så godt som strøken under, propellene har litt korosjon men ingen skader å snakke om. Har derfor kjøpt nye b5 propeller og er veldig spent på resultatet, kommer tilbake med nye målinger så fort jeg får båten på vannet. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Hvordan gikk dette Frese på? med stålpropell tenkte jeg Jeg var ute og prøvekjørte min igår, og ser at propellsettet har sett bedre dager. og båten var grodd som fy. Den gjorde allikevel 33,4 knop :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Frese på Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 Har ikke fått testet skikkelig, bl.a. fordi styrbord drev ikke har villet tilte (noe jeg fikset i helgen - kun dårlig kontakt). Prøvde toppfarten en gang i sommer med ferielastet båt og fulle tanker, bikket da 34 med drev i -1 og 3800 rpm. Magefølelsen er at jeg ikke har fått noe mere fart med solas c6 kontra original b6. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 26.August.2014 Del på Facebook Svart 26.August.2014 På min får jeg også bare rundt 33.5 knop, har da rundt 3600 rpm. (2*KAD44) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 28.August.2014 Del på Facebook Svart 28.August.2014 På min får jeg også bare rundt 33.5 knop, har da rundt 3600 rpm. (2*KAD44) Har du sjekket om det er endel groe og rur på propellene. Skal ikke mye til for å stjele 5 knop. Hva slags propellere har du ? Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 28.August.2014 Del på Facebook Svart 28.August.2014 Er litt groe og rur ja. Men hva slags type vet jeg faktisk ikke. Kjøpte båten i sommer, men finner ut av det når båten skal opp i høst. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 29.August.2014 Del på Facebook Svart 29.August.2014 Vi ligger også på Nøtterøy og det gror godt der Tok en badejobb før ferien med skrubb, skrape og gode negler (før jobben) og var overrasket over hvor mye rur det var etter bare snaue 2 måneder på vannet.Skal komme tilbake litt senere med sommerens erfaringer med B4 propellere. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Siden dagene begynner å føles merkbart lengre - hvis jeg kjenner riktig godt etter - så løfter jeg opp denne igjen. Det er tiden for planlegging av hva vårens båtpenger skal brukes på og riktige propellere står nok høyt på listen. Som nevnt tidligere her hadde jeg nye B4 i fjor etter anbefaling fra en kar på Windy (det var IKKE Svein jeg snakket med den gangen), men disse viser seg å være for lette.Med ny-smurt bunn, ny-justerte ventiler og nye dysespisser fikk jeg lett topp turtall på 3.950 rpm, men jeg fikk ikke mer enn 33 knop ut av det, noe som er 6-7 knop mindre enn jeg har oppnådd tidligere. For å holde en anstendig marsjfart på ca 26 knop så måtte jeg ligge på 3.300 rpm. og dette er etter min oppfatning minst 500 rpm for mye. Jeg mener jeg burde ligge på maks. 2.800 i denne hastigheten.Det kan godt hende at akselerasjonen var bedre, men det betyr ikke så mye for meg siden jeg alltid tar båten pent ut av vannet for å være snill med drevene. Vannskiene har jeg allikevel gitt bort så jeg kan leve med litt tregere aks. Men da til spørsmålet:Er det noen av dere som fikk gjort dere noen gode erfaringer i fjor høst og som komme med tips til å velge rett størrelse ?Jeg har alu-propellere i dag og har 2 så godt som nye fremre B5, men min private VP pusher har kommet med et rimelig godt tilbud på nye stål fra Solas så det vil jo også være med i vurderingen hvis jeg klarer å komme fram til rett størrelse. NB Finnes for øvrig Solas propellere til DP-E drev ? Alle jeg fant i tabellene til Eurofritid så sto det: "Ikke til DP-E drev" Mvh WGM. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Jeg har 2 X KAD42 og båt på 6,5-7tonn(35fot), jeg kjører med B6 propeller på 290drev. Max`er på 36,5knop på gps og får 25-27knop på 3100omd. Tror ikke det er mye og hente med stålpropeller i disse hastighetene, utenom slankere lommebok ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.