Jump to content

yamaha 60hk vært under vann, firma i Oslo-omr. som kan reparere?


kimbo187

Recommended Posts

Har den ligger i saltvann må du ikke ta den opp og la den tørke.

 

Du bør senke hele motoren i et kar med ferskvann inntil den kan renses.

Eller ta ut plugger og sette hageslangen inn slik at du får ut alt saltvann. Fyll så på med mye olje,ellers vil det ruste i veivhuset.

Link to post

Er ikke lokalkjent i Oslo, så akkurat hvem du bør kontakte kan jeg ikke hjelpe deg med. Men enig med Lars K, du bør la motoren forbli under vann (ja, i saltvann) til du får tak i en stor dunk å ha den oppi. Så bør du legge den i en stor dunk med rennende ferskvann til du finner noen som kan hjelpe deg. Motoren bør være helt dekket av vann, den bør i alle fall ikke få stå og tørke. Da vil lufta føre til korrosjon og at motoren trenger langt mer enn vanlig omsorg for å få gang på igjen. Skru ut tennpluggene før du legger motoren i dunken slik at ferskvann kan få trenge inn og erstatte saltvannet. Har du mulighet til å spyle direkte inn i plugghullene og forgasserne med vannslangen er dette en fordel for å få "vannet ut" saltvannet mest mulig.

 

Vil du prøve å gjøre noe med motoren selv kan du etter et døgn og to i ferskvann spraye motoren innvendig og utvendig med penetrerende olje ala CRC6-66. Viktig å spraye inn i forgasserne og på alt av elektriske ledninger. Spesielt i endene av ledningene, slik at olja trekker inn i kordelene. Sving på svinghjulet med åpne plugghull for å spre olja. Bruk masse olje, her trenger du ikke spare! Så må girolja og tennplugger skiftes. Starteren kan ha overlevd, men det kan være en fordel å skru den av og inspisere før du bruker den. Virker den OK og har fått tørket skikkelig kan du prøve å få start på motoren. Sannsynligvis er den rimelig tungstartet, men hvis motoren har blitt skylt godt og sprayet godt nok med olje er dette såpass enkle motorer at den godt kan ha klart seg fint. Får du start på den må den få gå seg skikkelig varm (men så klart med god kjøling).

Link to post

Enig med Svarene her. Ikke ta motoren opp før du har klargjort plass til ferskvannsvask. Skyll allt grundig. Drei gjerne lett på svinghjul uten pluggene i. Og fyll etter med penetrerende olje. Så kjører du den noen runder for hånd slik. Få tømmt forgassere for vann. Og kjør etter med bensin. Gjerne med olje i bensin. Er dette en autolube motor. Så få olje i tanken også. Og få starteren skikkelig skylla med ferskvann. Og etterspyl med elektrosprey. Så er det bare å starte opp forhåpentligvis. Gearolja trenger du nok ikke og bytte, om ikke dette er et planlagt bytte i henhold til service/vårklargjøring. Da gearhuset er tett. Og lagd for og være under vann, så har du nok ikke vanninntrengning her:) håper du får den til:)

Link to post

Det høres så "feil" ut, men det er riktige tips. Når eg assisterer slike jobber, så legger eg gjerne motoren i elva som renner forbi. Må prøve å unngå at det kjem luft til der der har vert sjøvann.

De aller fleste haster å ta motoren opp, det loigger i ryggmargen å få ting utav sjøen. Så med mindre du allerede har fått levert motoren, så er nok rustdannelser på gang.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Her har du fått alle tips du kan få! Pass på å ha en fet blanding i bensinen når du prøver første gang. Gå over med elektrospray på alle koblinger også. Har startet opp en motor som lå i sjøen i 2 uker før den ble tatt opp og den går fortsatt 5 år etter. Handler bare om å gjøre ting på rett måte. Lykke til!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...