Jump to content

2 komponent epoxy sparkel og glassfiber over?. trenger tips

Jomes

Recommended Posts

Hei igjen

Går over understellet på min Risør 27 ac. Stevjernet ramlet av i fjor sommer, etter en dramatisk dag på vannet i 24 sekundmeter. Dette har resultert i åpne skruehull, samt et lite kutt på 1 cm x 1 cm, ved det siste skruehullet under vann.

Gått over med ei lita sprøyte i dag, fyllte den med 2 komponent epoxy sparkel. Fyllte hullene med dette. Nå skal det få herde.

Så også det var rimelig slitt under på kjølen, ingen skader men slitasje og riper etc. Hvordan er det å legge et par lag med glassfiber i bunnen der på kjølen ? Hvis det går , må jeg da bruke 2 komponent gelcoat utenpå glassfiber, eller må jeg sparkle med med to komponent epoxysparkel ?

Hører med jeg har slipt ned hele båten under vannlinja, for å påføre ny primer. Håper det holder med 2 lag ? må jeg ha mindre eller flere lag enn 2 ?

Og må jeg ha stevnjern ? noen andre tips ?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Stevnjern trenger du ikke, de færreste snekker har dette uansett. Om du skal legg på ny polyester og glassfiber må du først slipe vekk all gelcoat i området, og etterpå legge på ny topcoat. Mye arbeid hvis du egentlig ikke har en skade i utgangspunktet.

Det anbefales vel 4-5 lag primer, 2 lag blir vel litt sånn verken eller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du trenger ikke å bruke gelcoat under vannlinjen. Men du må bruke epoksi. Gelcoaten er ikke vanntett, det er epoksisparkel og epoksigrunning. Hvis skaden ikke påvirker båtens styrke eller stivhet men er litt dyp kan man godt fylle med glassfibersparkel. Det må selvfølgelig slipes rent først. Etter det har herdet sliper du området ned litt og legger på epoksisparkel som fungerer som topcoat der det allikevel skal males med antifouling.

stevnjer beskytter i alle fall, jeg gikk på en stein i fjor og stevnjernet tok mye av støyten. Tror båten hadde gått ned hvis det ikke hadde vært der.

Men ikke kjøp den skiten de har hos maritim eller bestmarin, ruster som fy.

Det gamle stevnjernet som var 30 år gammel var helt blankt og fint, det nye har stått ute i vinter og allerede begynt å ruste.. sånt blir jeg irritert over.

Det er jo selfølgelig bare å pusse vekk med litt metallpolish men tyder på noe jalla Kina legering uansett.

Jon