Jump to content

Valg av VHF - er Standard Horizon HX280E noe å bruke?

Pequod

Recommended Posts

Ser etter en VHF til snekka mi. Er egentlig usikker på om det er noe "overkill" til den bruken jeg skal ha båten til, men samtidig synes jeg det er greit å ha den ekstra sikkerheten.

Jeg har vel tenkt som så at en vanlig håndholdt er mer enn nok for mitt bruk, og på en kjøp/salg-gruppe på Facebook kom jeg over Standard Horizon HX280E.

.

Vedkommende skal ha 1200,- for den, men jeg synes det virker noe mye? Jeg har sett et par produktomtaler av den på nettet, svært gode sådan, men de er fra 2009, så selv om kjøper sier den ikke er brukt synes jeg 1200 er mye. Maritim selger den jo for 1499,- Har også sett på Seatronics Cobra HH125VP, som selges for 895,-

Kan sikkert får prutet ned den Facebook-VHFen, men vil gjerne ha synspunkter fra mer erfarne folk!

Ta deg en tur til Seatronic i Moss. Standard Horizon og de fleste andre er gode nok merker. De store skillene kommer på lyden. Jeg synes at Standard Horizon har en veldig skarp lyd. Selv bruker jeg Icom 411. Den synes jeg har god lyd. Det kan jo selvsagt påvirkes med å montere ekstern høyttaler. Uansett er det absolutt ikke overkill å ha fasstmontert VHF ombord! Synes 1200 er alt for mye for en brukt VHF av denne typen! Ta deg derfor en tur til Seatronic.......

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hei Pequod

Overkill, nei overhode ikke,du besvarer det jo selv - den ekstra sikkerheten.

Standard Horizon er ett bra merke, de lager bla. utstuyr til radioamatører, og da regnes det som meget bra (under ett annet navn)

Husk at om du kjøper en brukt VHF, og den er programert med MMSI nr - så må du trolig til ett servicverksted for å få dette bort, slik at du ka få programert inn ditt eget.

Du får nye VHF`r fra ca 1500, så vært å tenke på. Men overkill - NEI.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Du vurderer da aldri en brukt fra 2009 til 1200kr, når samme koster 1499 på Maritime? Verdt knappe 500kr, og då bør den aldri vert i bruk slik at du slipper å sende den på verksted for å programmere mmsi.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ville ikke kjøpt denne til 1200 uansett. Vet aldri hvor lenge de holder. Litt tynt med kontakt mellom antennekabel og radioen kan ta knekken på utkanalen. Prisene er synkende og du får en helt grei VHF med DsC for 1200,- (M-tech M500) kanskje enda billigere. Jeg synes lydkvaliteten er det som skiller aller mest ved å gå litt opp i pris.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Det var jo ikkje u-pris. Eg fikk antydet det doble. Det påvirker seff bruktpris :smiley:

Prisene har gått veldig nedover de siste årene.

I dag koster den 1500 hos både Seatronic og Maritim. For 2500 får du en håndholdt med innebygget GPS og DCS i tillegg (f.eks. denne eller denne)

Ville ikke betalt mer en kr. 500 for den brukte.